آغاز اجلاس معاونین آموزشی داشگاه های سراسر کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور روز  چهارشنبه  15 تیر ماه 1401 در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.

در آغاز این نشست دکتر احد ضابط سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیر مقدم به مهمانان این اجلاس به بحث به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره نمود. رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد آمارها نشان می دهد که در دانشگاه‌های بزرگ دنیا تنها حدود پنج درصد از فعالیت‌ها به ارتباط با صنعت اختصاص داده می شود  که نود و پنج درصد دیگر از رسالت اصلی دانشگاه‌ها، انسان سازی و تمدن سازی است.

دکتر ضابط اضافه کرد باید دید که رسالت دانشگاه چیست. در بیان و کلام امامین انقلاب، وظیفه اصلی دانشگاه انسان سازی و تمدن سازی است و عملا بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و بحث تمدن نوین اسلامی پایه ریزی می شود و بی شک دانشگاه ها از بازیگران اصلی تحقق این امر مهم هستند.

وی ادامه داد ما همواره کیفیت را در محصول طراحی می کنیم؛ لذا باید دید مشتری کیست و محصول به چه کسی تحویل داده می شود. در دانشگاه تولید علم می شود و فارغ التحصیلان به جامعه می روند ودر حوزه خدمات آموزشی  نیز مشتری اصلی آن دانشجویان هستند. در واقع خروجی اصلی دانشگاه، انسان‌هایی هستند که فارغ التحصیل می شوند و جامعه را می سازند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افزود مسئولیت سنگینی در حوزه آموزش و معاونت آموزشی دانشگاه است که با توجه به ریشه دار بودن و وجود دستورالعمل‌های پیچیده و محکم، راهی جز تحول در آموزش عالی برای رسیدن به خروجی مد نظر نظام  و تمدن نوین اسلامی نیست و به بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، خروجی دانشگاه باید چمران باشد؛ نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده.

دکتر احد ضابط در پایان  ابراز امیدواری کرد این نشست ها بتواند خروجی مد نظر مقام معظم رهبری از دانشگاه را محقق سازد.

به دنبال آن حجه الاسلام حسینی مطلق رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد پس از بیان خیر مقدم بیان کرد با توجه به پایان یافتن کرونا و حضور مجدد دانشجویان باید از مشکلات پیش روی آن ها مطلع بود.

رئیس دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد افزود گاهی ما قدرت و توانایی حل تمامی مشکلات دانشجویان را نداریم اما شنیدن مشکلات و وقت گذاشتن برای دانشجویان و سر زدن به خوابگاه ها بخشی از حل مشکل است.

وی اظهارداشت وقتی دانشجویان با آغوش باز روبرو می شوند و پای درد دل دانشجو می‌نشینیم به او می فهمانیم که ما مشکل شما را می دانیم و تلاش می کنیم مشکلات شما به حداقل برسد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی مطلق در پایان با تشکر از تلاش‌های صورت گرفته در برپایی اجلاس، ابراز امیدواری کرد که همه ما بتوانیم در پایان دوران مدیریتی افتخار کنیم که تمام تلاش و همت ما در راه ارتقای معنویت و آموزش دانشگاهیان و دانشجویان در کشور به کار گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش را در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی، توجه ویژه به علوم انسانی و اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی دانست.

دکتر قاسم عموعابدینی سخنران بعدی این اجلاس با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه راهبردی تحول درحوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در راستای طرح تحول دولت سیزدهم تنظیم شده است، متشکل از بخش‌های الگوواره‌های حاکم بر تحول در حوزه آموزش دانشگاه‌ها، الزامات تحول در حوزه آموزش دانشگاه ها، سند تحول حوزه آموزش شامل اقدامات انجام شده و اقدامات آتی، ساختارها و سند تحول و دغدغه‌های آموزش است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از بیانیه گام دوم انقلاب را انقلاب علمی؛ جبران عقب ماندگی؛ فتح قله‌های دانش نام برد و اظهار داشت: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.

عموعابدینی با اشاره به بخش های اصلی سند تحول، نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحولآفرین و چالش‌ها، عوامل مرتبط با آن، راهبردهای و اقدامات کلیدی در جهت رفع عوامل را از مهمترین آن‌ها دانست و به چرخش‌های تحول‌آفرین به ترتیب زیر اشاره داشت؛

 _ از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص‌بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال‌پذیری، تخصص‌گرا- اخلاق‌مدار و خانواده‌محور؛

_ از پژوهش صرفاً معطوف به ارتقاء جایگاه علمی بین‌المللی به پژوهش‌ نیازمحور، مزیت‌محور و اولویت‌محور؛

_ از الگوی دانشگاه محور به الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی؛

_ از اداره دانشگاه توسط دولت و یکسان‌انگاری در ماموریت‌های دانشگاه‌ها به خوداتکایی و استقلال ضابطه‌مند دانشگاه و پذیرش تنوع در ماموریت‌های دانشگاه‌ها؛

_ از بین‌المللی‌سازی خودمشروعیت‌بخش به دیپلماسی علمی و فناوری هوشمند و الهام‌بخش
 
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بررسی کلان روندهای موثر بر آموزش عالی برخی از کلان روندها را تغییر شیوه‌های آموزشی و توسعۀ فناوری‌های نوین در انتقال محتوای آموزشی و پژوهشی، نیاز فزایندۀ دانشگاه‌ها به منابع مالی برای ورود به فعالیت‌های جدید و پیشران، سرعت بالای تغییرات در حوزۀ علم، فناوری و نوآوری و منسوخ شدن سریع محتوا و حتی رشته‌های تحصیلی تعریف‌شده، افزایش بیکاری در بین دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و پیچیده‌تر شدن ماهیت مشاغل، افزایش نیازهای جامعه به توسعۀ علم، فناوری و نوآوری و تغییر رویکرد اقتصادی کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان دانست و به نمونه هایی از این روند ها اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش را در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی (تکمیلی) دانست و پس از آن سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف؛ اقدامات انجام شده و آتی را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصریح کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده است که شامل 12 راهبرد و 11 طرح کلان راهبردی است.

دکتر عمو عابدینی همچنین در پایان به پنج اقدام کلیدی انجام شده در سطح سیاستگذاری؛ رویکردهای کلان، فرایندها، ارزیابی عملکرد و محتوا اشاره و ابراز امیدواری کرد: با هم اندیشی جمعی، بتوان برای چالش‌های موجود راه حل‌های منطقی یافت و به آن عمل کرد.

 zabetejlas

hoseinineshast

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه