دیدار اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد با معاون اول رئیس ‌جمهور

ارسال شده در تاریخ :

اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد روز سه شنبه دوازدهم دی ماه با دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس ‌جمهور دیدار و گفت و گو کردند.  

در این جلسه دکتر میرزائی سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد و گفت: دانشگاه فردوسی مشهد ۸۰۰ عضو هیأت علمی، ۲۵ هزار دانشجو و ۲ هزار کارمند دارد و براساس برنامه‌ریزی مهمی که انجام شده، قرار است طرحی را تحت عنوان زیست بوم نوآوری شرق کشور اجرا کند تا بتواند به الگویی برای کل کشور تبدیل شود. وی افزود: البته 2 ماه پیش جلسه ای بین مسئولین پارک ­های علم و فناوری شرق کشور برگزار شد و مقدمات اولیه این موضوع مطرح گردید.

دکتر میرزائی ادامه داد: با توجه به اهمیت انرژی سبز و انرژی غیرفسیلی در دهه آینده و وجود نوار معدنی در شرق کشور، دانشگاه فردوسی مشهد برای تأمین نیازهای کشور در     عرصه­ های صنایع معدنی، فولادی و نفت و گاز، باید نقش رهبری خود را آغاز کند. لذا در ذیل این زیست بوم نوآوری قرار است، این ارزش افزوده و ثروت بالقوه را به بالفعل کنیم و برای انجام این مهم به انسان­ های آموزش دیده، نخبه و فناورهای مطلع و البته زیرساخت­هایی مانند پژوهشکده­ ها، پارک ­های علم و فناوری، پردیس­ های علم و فناوری و مراکز رشد نیاز داریم که باید برای تأمین آن­ ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به دنبال پیاده شدن سند اسلامی دانشگاه و همراهی با رویدادهای بین المللی آموزش، تحول دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی و ساخت نمونه­ ای در شرق کشور، جزء اولویت­ های کاری است که در صورت تحقق، الهام­ بخش تحول در سراسر کشور خواهد بود.

دکتر محمد مخبر با اشاره به ظرفیت‌ها و جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه با برخورداری از دانشجویان نخبه، اساتید مجرب و تیم مدیریتی جوان و پرانگیزه می‌تواند به اتاق فکر چابک و کانونی برای تشخیص و حل مسائل در منطقه شرق کشور تبدیل شود.

معاون اول رئیس ‌جمهور با تأکید بر لزوم نقش آفرینی دانشگاه‌های بزرگ در حل مسائل مختلف کشور اظهار داشت: امروز در عرصه جهان شاهد سرعت بالای تغییرات در حکمرانی و تحولات عمومی هستیم و انتظار این است که دانشگاه‌ها در این زمینه پیشقدم باشند و به مسئولین و مدیران کشور کمک کنند.

وی با اشاره به هم مرز بودن و نزدیکی جغرافیایی استان خراسان رضوی با کشورهای همسایه شرقی و شمالی افزود: این موضوع فرصت بزرگی برای دانشگاه فردوسی مشهد است تا بتواند با گسترش تبادلات علمی و پذیرش دانشجویان خارجی،‌ در مسیر بین‌المللی کردن این دانشگاه گام بردارد.

دکتر مخبر با یادآوری یکی از مهم­ترین مسائل و مشکلات مشهد و همچنین شرق کشور تحت عنوان کمبود منابع آب خاطرنشان کرد: امروز در سطح جهان شاهد نوآوری و نقش تکنولوژی در مدیریت منابع آب، بهره‌وری و امنیت غذایی هستیم که دانشگاه فردوسی مشهد نیز می‌تواند با اتکاء به دانش و فناوری‌های نوین، به حل مشکل کمبود منابع آب در این منطقه کمک کند.

وی همچنین با اشاره به آمادگی همیشگی خیرین برای نقش آفرینی در مدرسه­سازی، امور درمانی و سایر اقدامات عام المنفعه گفت: خیرین ظرفیت بزرگی هستند که می‌توان از آنها در نوسازی و توسعه دانشگاه‌های کشور استفاده شود.

در این جلسه همچنین سایر اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص مسائل و مشکلات این دانشگاه توضیحاتی ارائه کردند و به ارائه گزارشی از منابع و هزینه‌های سال ۱۴۰۲ و برآورد هزینه‌های سال ۱۴۰۳ و مقایسه سرانه دانشجویی ۱۱ دانشگاه برتر کشور پرداختند.

مصوبات سفر رئیس ‌جمهور به استان خراسان رضوی و سهم دانشگاه فردوسی مشهد از این مصوبات و همچنین گزارش درخصوص مرکز نوآوری در حال احداث با پیشرفت ویژه ۶۴ درصد و نیز احداث اولین پژوهشکده اختر فیزیکی کشور در نیشابور با پیشرفت ۶۷ درصد از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه