نشست مشترک رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و شهردار مشهد مقدس

ارسال شده در تاریخ :

روز چهارشنبه 5 اردیبهشت‌ماه 1403، نشستی مشترک فی مابین دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد، با حضور دکتر مسعود میرزائی شهرابی رئیس دانشگاه، محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد مقدس، هیئت رئیسه و رؤسای دانشکده‌ها و مسئولین شهرداری در سالن شورای سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر میرزائی در این مراسم گفت: معتقدیم در شرایط فعلی کشور، دانشگاه‌ها باید بر پایه شبکه مسائل کشور که میدانی بررسی شده باشد حرکت کنند. ما در دانشگاه فردوسی مشهد می‌خواهیم ارتباط با نهادهای استانی تقویت شود و تعامل دو جانبه‌ای بین آنها وجود داشته باشد تا نیازها را بشناسد و با استفاده از ظرفیت علمی، آنها را رفع کند.

وی افزود: حضور شهرداری در دانشگاه قوت قلب دانشجویان و اساتید است و کمک می‎کند که علم سازنده و نافع باشد. تکرار چنین جلساتی باعث ایجاد یک زبان مشترک میان شهرداری و دانشگاه می‌شود.

در ادامه این نشست قلندر شریف بیان کرد: شهر طوری است که نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم و یک لحظه غفلت باعث نارضایتی و بحران می‌شود.

وی گفت: دانشگاه‌ها نیز درگیر موضوعات شهری هستند و بهترین مکان برای اینکه علم به عمل برسد مدیریت شهری است، چون ویترین خدمات دولت و نظام هستند و مردم روزانه از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند.

شهردار مشهد ادامه داد: امروز شهرداری بیش از چهارصد خدمت به مردم ارائه می‌کند و این گستردگی کار مقداری مدیریت شهری را به سمت تصمیم لحظه‌ای می‌برد و ممکن است که این تصمیم عملیاتی و غیر علمی باشد اما اگر از قبل برای بحران فکر شده باشد، تصمیم لحظه‌ای و علمی خواهد بود. سیستمی که می‌تواند این را درست کند سیستم دانشگاه و خلاقیت است .

قلندر شریف گفت: قبلا در شهرداری توجه چندانی به خلاقیت نمی‌شد اما در این دوره با تشکیل دفتر خلاقیت و ارتباط مناسب بین خلاقیت با بدنه شهرداری، پتانسیلی برای ارتباط میان دانشگاه و شهرداری به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: تا امروز پژوهش‌های زیادی برای شهرداری انجام شده است که عملیاتی نبوده‌اند اما اگر پایان‌نامه‌ها هدفدار و در قالب موضوعات شناسایی شده باشند، کار ما در شهرداری راحت می‌شود.

شهردار مشهد افزود: سامانه شمس برای شناسایی موضوعات شهرداری در حال راه‌اندازی است و همه مسائل شناسایی شده در آن ثبت می‌شود و ما هم از ایده‌ها برای حل آنها استقبال می‌کنیم و بابت آنها هزینه می‌‎دهیم.

وی تصریح کرد: امروز مشهد به عنوان دبیرخانه خلاقیت کلان شهرها تعیین شده است و در حوزه هوشمندسازی و خلاقیت پیشرو است و در ارزیابی صورت گرفته دارای رتبه اول کشور و سوم غرب آسیا در هوشمندسازی هستیم.

قلندر شریف تأکید کرد: به دنبال آنلاین شدن همه فرایندهای خدمات شهری هستیم و در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک، مجوزهای حمل خاک و آتش‌نشانی هوشمند شده است و در آینده نزدیک نیز پیش‌نویس پروانه ساختمانی در لحظه صادر خواهد شد.

محمدرضا قلندر شریف گفت: اگر در این حوزه‌ها سریع پیش نرویم عقب می‌مانیم و این مستلزم این است که ارتباط میان شهرداری و دانشگاه شکل بگیرد و پایان‌نامه‌ها کاربردی باشند. اگر پایان‌نامه‌ها در راستای حل مشکلات شهری باشند، ما هم هزینه پرداخت خواهیم کرد. اگر علم با تجربیات عملیاتی شهرداری ترکیب شود در آموزش دانشگاه هم تاثیرگذار است و آن را تقویت می‌کند.

شهردار مشهد بیان کرد: بیست کار ویژه در مدیریت شهری استخراج شده است و روی آن کار می‌شود. همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد را می‌توان از اینجا شروع کرد. با برقراری این همکاری‌، دانشجویان می‌توانند تأثیرگذاری کارشان را ببینند و از طرف دیگر در شهرداری هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کیفیت کار بالا می‌رود.

دکتر حسین باغگلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با مدیریت جدید، با رویکرد حل مسأله در جامعه محلی خودش کار را شروع کرد و در تعاملات با بخش اجرایی، می‌توانیم به شهرداری مشهد به عنوان بزرگترین سازمان شهری خدماتی را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: حجم کار شهری زیاد است و با ظرفیتی که در دانشگاه فردوسی مشهد وجود دارد، با قرار گرفتن دانشگاه در کنار شهرداری، کمک جدی به حل مسائل شهری خواهد شد.

دکتر باغگلی گفت: ما تقاضا داریم مدیران شهری در دانشگاه حضور داشته باشند تا دانشجویان فرصت استفاده از دانش عملی را داشته باشند که این امر با ایجاد دفتر همکاری مشترک میان دانشگاه و شهرداری محقق خواهد شد و تعامل بیشتری میان این دو نهاد شکل خواهد گرفت. ما تلاش می‌کنیم تا این دفتر تا پایان اردیبهشت‌ماه تشکیل شود و‌ کار خود را آغاز کند.

مهدی یعقوبی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: شهر مشهد با جمعیت سه میلیون نفری و سی میلیون زائر، با همه شهرهای کشور متفاوت است و ارائه خدمات در این شهر الزامات خاص خودش را دارد.

وی افزود: بسیاری از زائران خارجی مستقیم به مشهد می‌آیند و بر می‌گردند؛ در واقع اینجا ویترین کشور است. شهرداری مشهد تنوع فعالیتی زیادی دارد و همه حوزه‌های تخصصی فعال در بخشی از شهرداری کاربرد دارد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اظهار کرد: ما مدعی هستیم که مشهد در بخش‌های زیادی در بین کلان شهرها پیشرو است و سعی شده است که خدمات شایسته صورت بگیرد اما اشکالاتی وجود دارد که برای رفع آنها نیاز به تخصص و ظرفیت علمی است. اگر بخواهیم به روز شویم باید با ظرفیت علمی ارتباط برقرار کنیم؛ امروز در تأمین قطعات مترو و ماشین آلات خدمات شهری تحریم هستیم و با دانش‌بنیان‌ها وارد مذاکره شدیم تا از طریق مهندسی معکوس آنها را خودمان تولید کنیم.

وی بیان کرد: معضلات ما در مدیریت شهری شناسایی شده است و نگاه بیرونی می‌تواند موارد دیگری را معرفی کند اما همت و تأکید شهردار مشهد این است که باید با علم روز جلو برویم. شهرداری مشهد با امضا تفاهم‌نامه و تشکیل دفتر همکاری دانشگاه با شهرداری، همه حوزه‌های اجرایی و معاونت‌ها را در قالب کمیته تخصصی پای کار می‌آورد تا با همکاری دانشگاه، مشکلات آسیب‌شناسی شوند و ما نیز حمایت می‌کنیم تا معضلات شهری به پایان‌نامه تبدیل شوند.

شایان ذکر است در این نشست ضمن بحث و بررسی جهت افزایش تعاملات، تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد مقدس نیز منعقد شد.

p1

p2

p3

p4

p5

p6

p7

p8

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه