برگزاری نخستین اجلاسیه روسای آموزش عالی آزاد دانشگاه های کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نخستین اجلاسیه روسای آموزش عالی آزاد دانشگاه های کشور روز چهارشنبه بیست و دوم آذر ماه با هدف تجربه‌نگاری و هم‌اندیشی در این عرصه به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر هادی اعظمی رییس گروه آموزش های آزاد کالج دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم گفت: برگزاری این نشست ها منجر به تعالی و رشد آموزشی در کالج‌های دانشگاهی خواهد شد، برخی از نهادها و یا افراد جامعه نیاز به آموزش هایی دارند که دانشگاه ها برای انجام مسئولیت های اجتماعی خود به آن روی آورده اند.

دکتر اعظمی با اشاره به اینکه این کالج ها به عنوان بازوی توانمند در کنار دانشگاه ها و آموزش های رسمی قرار دارند، ادامه داد: در بیشتر دانشگاه‌ های معتبر دنیا و با نگاه به نسل سوم و چهارم دانشگاهی سعی شده است تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه ها برقرار شود.

وی افزود: افراد جامعه با فراگرفتن آموزش ‌های غیر رسمی، کاربردی و مهارت محور در دانشگاه ها در این مسیر گام بردارند تا میزان اثرگذاری آموزش ها در جامعه و صنعت دیده شود.

رییس گروه آموزش های آزاد کالج دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: رسالت آموزش‌های عالی آزاد، برنامه ریزی درسی و اجرای دوره هایی است که مورد نیاز بخش های گوناگون جامعه نظیر سازمان ها، نهادها و صنایع دولتی و خصوصی و همچنین آموزش های مورد نیاز تمام شهروندان و افراد جامعه است.

وی بیان کرد: آموزش عالی آزاد در کالج های دانشگاهی به آموزشی غیر رسمی و بالاتر از سطح متوسطه گفته می‌شود که در قالب آموزش های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت و میان مدت برگزار می‌شود.

دکتر اعظمی افزود: عرصه آموزش‌های عالی آزاد تنها مسیر کسب آموزش های عالی در کشور است که نه تنها به دور از موانعی نظیر کنکور، دسترسی همگان را به کسب علوم و دانش دانشگاهی سهل و آسان می کند، در عین حال بدون تقید به سرفصل های مصوب دروس دانشگاه می تواند متناسب با نیاز مخاطبان، سرفصل هایی را به عنوان آموزش عالی دانشگاهی برای آنان تنظیم و ارائه نماید.

وی گفت: از جمله اهداف آموزش های عالی آزاد کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه، ایجاد زمینه مناسب برای افزایش دسترسی به آموزش عالی، تعمیم و توسعه آموزش عالی کاربردی و تخصصی،کاهش تقاضای اجتماعی برای ورود به آموزش عالی رسمی و ارایه آموزش های مداوم برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است. وی خاطر نشان کرد این نشست آغازیست برای شناسایی مسایل، کسب تجربیات راه های طی شده و نهایتا برای ریل گذاری در آینده مراکز آموزش های عالی آزاد دانشگاه های کشور.

در این گردهمایی روسای آموزش های عالی آزاد و الکترونیکی دانشگاه های علامه طباطبایی( دکتر رضایی تبار)، خوارزمی (دکتر فخاری)، اصفهان (دکتر فتحی)، شیراز ( دکتر پور جعفر سرپرست پردیس بین الملل دانشگاه)، تبریز ( دکتر بادامچی زاده)، یزد ( دکتر رنجبر بافقی)، اراک (دکتر طیبی)، صنعتی سهند( دکتر خوشبوی)، حکیم سبزواری ( مهندس هادی کیخسروی)، کردستان (دکتر خرمیان)، کرمانشاه (دکتر رستمی)، کرمان (دکتر حسن زاده جلدانی)، زاهدان، صنعتی شریف ( دکتر رفیعی) تهران (دکتر سید امیری)، تربیت مدرس (دکتر گنجی) و بیرجند ( دکتر کلاته بجدی) بصورت حضوری و مجازی حضور داشته و به ایراد سخنرانی و بیان دستاوردها، تجربیات و ملاحظات واحد خود پرداختند.

این اجلاسیه از ساعت 8:30 صبح تا ساعت 13:30 در قالب دو بخش ارایه تجربیات مراکز که در افتتاحیه اجلاس ارایه گردید و بخش نشست هم اندیشی روسای مراکز آموزش های عالی آزاد دانشگاه های حاضر با رویکرد تجربه نگاری و بیان پیشنهادات راهبردی با مشارکت فعالانه میهمانان شرکت کننده و نمایندگان شعب و کارشناسان کالج دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

غلامحسین نوعی همکار کالج و دبیر اجرایی اجلاسیه ضمن جمع بندی ملاحظات مطرح شده از سوی روسای مراکز اموزش های الکترونیکی و آزاد دانشگاه های کشور خاطر نشان کرد: بزودی موارد مطرح شده در قالب نامه رسمی به وزارت علوم منعکس خواهد شد تا پس از بررسی در ستاد در نشست بعدی و با حضور نمایندگان وزارت علوم سازوکار اجرایی و رفع شبکه مسایل طراحی شود.

در بخش دوم اجلاسیه دکتر هاله امین طوسی رییس مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر علیرضا پویا رییس آموزش های عالی آزاد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مسعود مینایی رییس آموزش های عالی آزاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر عدالتیان دوم رییس آموزش های عالی آزاد دانشکده کشاورزی، دکتر عبادی رییس آموزش های عالی آزاد دانشکده علوم ریاضی، دکتر اعتماد فرد رییس آموزش های عالی آزاد دانشکده دانشکده مهندسی و حسن الیاسی رییس آموزش های عالی آزاد دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد هر کدام ملاحظات و پیشنهادات مورد نظر واحد خود را مطرح نمودند.

 در خاتمه نشست از روسای آموزش های عالی آزاد سه دانشکده علوم اداری و اقتصادی، ادبیات و علوم انسانی و دانشکده مهندسی بدلیل فعالیت قابل ملاحظه در فصل پاییز سال جاری تقدیر شد.

نکات کلیدی مطرح شده در اجلاسیه:

- پیشنهاد تعیین نام واحد برای کلیه مراکز در همه دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

- تدوین ساختار سازمانی واحد بر اساس الگو دانشگاه های پیشرو و با سابقه به وزارت با رویکرد چالاکی مجموعه

- رفع مشکلات پرداخت های مالی و تدوین شیوه نامه مصوب با رویکرد رسیدن به درآمدهای پایدار برای دانشگاه ها

- بحث صدور مدارک های مورد تایید وزارت علوم و چالش های موجود در دارالترجمه های رسمی در پذیرش یا رد مدارک

- اشتراک گذاری و استفاده از ظرفیت های دانشگاه های وزارت علوم در حوزه آموزش مجازی و …

- مقوله تکثر مراکز مختلف در دانشگاه ها با رویکرد برگزاری دوره آموزشی و صدور مدارک رسمی و تداخل با ماموریت های مراکز آموزش های عالی آزاد

- ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک مراکز در قالب یک پایگاه معتبر اطلاع رسانی دوره ها و ظرفیت های موجود در دانشگاه ها

- برگزاری دوره های مهارتی با همکاری نهاد های مربوطه با رویکرد کارآفرینی برای دانشجویان

- امکان استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی و بازاریابی برندهای خوشنام کشور در دوره های آموزشی

- تاسیس دبیرخانه دایمی مراکز با هدف پیگیری مسایل و کمک به ارتقا مراکز آموزش های عالی تازه تاسیس و نوپا در کشور

شایان ذکر است بازدید از موزه دانشگاه فردوسی مشهد، زیارت حرم امام مهربانی حضرت رضا (ع) و بازدید از آرامگاه فردوسی و موزه توس از جمله برنامه های جانبی اجلاسیه بود که برای میهمانان و شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود.

p1

p3

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه