برگزاری اولین نشست خبری سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

اولین نشست خبری دکتر مسعود میرزائی شهرابی، سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد، به منظور ارائه‌ی برنامه‌ی تحولی دانشگاه، روز سه‌شنبه اول اسفندماه 1402، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر میرزائی، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های دکتر احد ضابط، رئیس سابق دانشگاه، به ارائه گزارش مختصری از برنامه تحولی دانشگاه پرداخت.

سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: موضوع مورد توجه ما این است تا ویژگی‌های دانشگاه مطلوب را بدانیم و در پی دستیابی به آن‌ها حرکت کنیم. دانشگاه باید بتواند در حل مسائل جامعه نقش داشته باشد و وارد جامعه شود.

دکتر میرزائی با اشاره به تولید 2/5 درصد علم در ایران افزود: با وجود اینکه ایران ۱ درصد جمعیت جهان را دارد اما 2/5 درصد تولید علم و 5/6 درصد از مقالاتی که در تمام دنیا مطالعه می‌شود را تولید می‌کند. تولید مقالات می‌تواند برای کشور ثروت‌آفرینی داشته باشد، بنابراین ضروری است که توجه بیشتری به آن شود.

وی در خصوص جوان‌گرایی در دانشگاه توضیح داد: بنا به ضرورت جوان‌گرایی، در ابتدای کار از مدیران و معاونین جوان استفاده کردیم زیرا جوانان جسارت و تلاش بیشتری دارند. در این زمینه سعی کردیم، تعادل را در بین هر دو گروه جوان از حیث پویایی و بزرگان از حیث داشتن تجربه رعایت کنیم زیرا هر دو مورد در کنار هم باعث پیشرفت و ترقی خواهد شد.

دکتر میرزائی در خصوص دانشگاه تمدن ساز تشریح کرد: برای تمدن سازی اسلامی از طرح منش استفاده می‌کنیم که مخفف مردمی‌سازی، نقطه‌زنی و شبکه‌سازی است. در راستای نقطه‌زنی ضروری است که از مزیت‌های استانی نهایت استفاده را داشته باشیم؛ مانند گیاهان دارویی، صنایع معدنی در خواف و صنایع حوزه خلاق فرهنگی که در هر زمینه باید اقدامات و بسترسازی مناسب شکل بگیرد تا بتوان از آن‌ها کسب درآمد کرد.

وی همچنین در حوزه تأسیس پژوهشکده علم و دین افزود: در دانشگاه فردوسی مشهد، به دنبال علم و پژوهش جهت‌دار و ارتباط طبیعت با قرآن هستیم و با کمک گرفتن از قرآن می‌خواهیم در زمین حرکت کنیم. در پژوهشکده علم و دین رویکردی را در پیش خواهیم گرفت که در کشور بتوانیم نقش الگو را داشته باشیم.

دکتر میرزائی در پایان سخنان خود گفت: مسئولین باید مشکلات را لمس کنند تا بتوانند به حل آن‌ها بپردازند. این مملکت، مردم شریف و گرانقدری دارد و نباید حرفی زد یا وعده‌ای داد که نمی‌توان به آن عمل کرد.

در ادامه‌ی نشست، پرسش‌ و پاسخ‌هایی میان اصحاب رسانه و سرپرست دانشگاه صورت گرفت. از جمله دغدغه‌هایی که خبرنگاران مطرح کردند، بحث مادران دانشجو بود که دکتر میرزائی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: مادران دانشجویی که فرزندان کمتر از ۳ سال دارند، می‌توانند واحدهای درسی خود را به صورت مجازی بگذرانند و دانشگاه با آن‌ها نهایت همکاری را خواهد داشت.

از موارد دیگری که صاحبان رسانه به آن اشاره کردند، حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی دانشگاه بود که سرپرست دانشگاه در این خصوص گفت: از نیروهای بانوان در امر مدیریتی دانشگاه کمک می‌گیریم.

مسئله‌ی دیگری که در این نشست مطرح شد، بحث پیوند دانشگاه با حوزه‌ی علوم انسانی بود که دکتر میرزائی به پژوهشکده‌ی علم و دین اشاره کرد و گفت: در این پژوهشکده، نیازمند همکاری مشاوران حوزه‌ی علوم انسانی و تربیتی هستیم و شاهد حضور آنان در این عرصه خواهیم بود.

وی افزود: ما و تیم دانشگاه، شبانه‌روز تلاش می‌کنیم تا به اهدافی که مطرح شد، دست پیدا کنیم و پاسخگوی منطقی نیازهای دانشگاه و دانشجویان باشیم.

p1

p2

p3

p4

p5

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه