برگزاری آیین اختتامیه اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

آیین اختتامیه اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، روز جمعه 6 بهمن ماه 1402، با حضور دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر زلفی گل ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس بیان کرد: تعدادی از رؤسای دانشگاه ها جزو دانشمندان یک درصد بین المللی هستند که در آن، نام دکتر میرزایی شهرابی سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد به چشم می‌خورد. وی افزود: دکتر میرزائی در این مدت محدود بعد از انتصاب، به خوبی میزبانی این اجلاس را برعهده گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان نکاتی خطاب به رؤسای دانشگاه ها در خصوص عنوان اجلاس بیان کرد: عنوان اجلاس نظام ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی است و خواسته من این است که رؤسای دانشگاه‌ها در شورای دانشگاه‌های خود، جلسه ای تشکیل داده و فردی را که در زمینه بهره‌وری آموزش عالی صاحب‌نظر است دعوت کنند تا برای رؤسای دانشکده ها در زمینه بهره‌وری توضیحاتی ارائه دهد.

وی با تأکید بر جدی گرفتن بهره‌وری آموزش عالی افزود: اگر ما شاخص های بهره‌وری آموزش عالی را نداشته باشیم عملاً در اجلاس فقط شعار داده‌ایم و نمی‌خواهیم این موضوع در حد شعار باقی بماند.

وزیر علوم همچنین از رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم درخواست کرد تا موضوع بهره‌وری را در ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها لحاظ کند و افزود: در اجلاس بعدی که ۱۰ نفر از رؤسای برتر دانشگاه ها معرفی می شوند، موضوع بهره­وری حتما لحاظ شود.

دکتر زلفی‌گل از رؤسای دانشگاه ها درخواست کرد که حتماً از قوانین موجود مانند قوانین ارتقاء پژوهانه گرنت استفاده کنند. به ‌عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی از اساتید نمی توانند ترفیع بگیرند و مشکل آن ها را حل کنند. برای بهره‌وری شاخص و راهکارهای زیادی وجود دارد.

وزیر علوم افزود: با برخی کارها می‌شود رضایتمندی ایجاد کرد ولی هنوز برخی از رؤسا نسبت به این مسأله بی تفاوت هستند. به ‌عنوان مثال آیین‌نامه پایه‌های تشویقی اول سال 1401 ابلاغ‌شده است؛ رؤسا می‌توانستند حکم افراد را بزند ولی هنوز خیلی از دانشگاه‌ها این کار را انجام نداده اند. از رؤسا می خواهم برای سال آینده در این زمان باقی‌مانده، مدارک افراد حائز شرایط را بررسی کرده و حکم پایه های تشویقی آن‌ها را برای فروردین سال 1403 صادر کنند.

دکتر زلفی گل با بیان این‌که خود این مسائل باعث افزایش رضایتمندی و انگیزه اساتید می شود افزود: در این زمینه جدی باشید، ارتقاء ترفیع پایه‌های تشویقی از راهکارهایی است که با آن‌ها می‌توانیم افراد را خوشحال کنیم.

دکترزلفی‌گل تأکید کرد: شورای دانشگاه حساس به این باشند که از بین مدیرانی که کارشان را به خوبی انجام می‌دهند، تقدیر کنند.

وی تأکید کرد: رؤسای دانشگاه‌ها به اسناد فرادستی توجه داشته باشند و آن‌ها را یاد بگیرند و در هر جلسه از شورای معاونان، بخشی از اسناد فرادستی را ارائه کنند.

وزیر علوم گفت: ما به‌عنوان مسئولان دانشگاه باید بدنه دانشگاه را به موارد و اسناد فرادستی حساس کنیم اگر این‌ها را ندانیم جهت‌گیری ما نیز درست نخواهد بود.

وزیر علوم همچنین افزود: به دبیرخانه هیأت امنا توجه ویژه شود. برخی افراد که در این دبیرخانه ها فعالیت می کنند بسیار کم‌تجربه هستند. برخی از اعضا، در جلسات هیأت امنا شرکت نمی‌کنند؛ این افراد را عوض و افراد جدید را منصوب کنید تا در این زمینه کمک کنند.

 وی از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که به مسئله تفریغ بودجه توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشند و افزود: اگر به این موضوع توجه دارید، حواستان باشد هر تصمیمی که اتخاذ می‌کنید مطابق قوانین باشد و اگر شک کردید از معاون حقوقی دانشگاه مشاوره بگیرید .

دکتر زلفی گل به اجلاس بعدی رؤسای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اجلاس بعدی اردیبهشت ماه در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار می‌شود. وی از رئیس این دانشگاه خواست که برای اجلاس بعدی برنامه‌ریزی انجام دهد تا رؤسا همراه با خانواده‌های خود پذیرایی شوند .

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از سال 1388، در منطقه مأموریتی انجام شد که از شرق هرمز تا مدار ده درجه، منطقه عملیاتی در اشراف اطلاعاتی ما درآمده است و در سواحل مکران هیچگونه رفت و آمد مشکوکی نداشتیم.

دریادار ایرانی ادامه داد: اولین بیمارستان دریایی در بندر مکران با تجهیزات کامل پزشکی ایجاد شده که حتی عمل جراحی در آنجا انجام می شود و همچنین ناوشکن دنا آخرین دستاورد علمی کشور بوده است.

امیر ایرانی افزود: ما به هر بندری که وارد می‌شدیم، نماز جماعت می‌خواندیم. به همین دلیل در برزیل، اقتدار دینی و امنیتی برقرار کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما حتی یک آنتن در ابعاد ناوشکن دنا نشکستیم. برنامه ریزی ما اینگونه بود که اگر کشورهایی که به آن وارد می شدیم دچار بلایای طبیعی شدند، بتوانیم کمک بیمارستانی، دارویی و مواد غذایی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نیروهای ما طی ۸ ماه، در دریا سفر کردند که در آن زمان تنها از میوه خشک استفاده می‌کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اشاره به دستاوردهای نیروی دریایی بیان کرد: اول عشق به امتداد راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران است، دوم نقش آفرینی در هندسه نوین قدرت جهانی و ارائه موفق ترکیبی از کلیه حوزه‌های اقتداری و سوم ارائه قدرت اراده، همت بلند، اعتماد به نفس و خودباوری.

در پایان، در حضور وزیر علوم، سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و رئیس دانشگاه علوم دریایی نوشهر، از امیر دریادار ایرانی تقدیر بعمل آمد و دکتر زلفی‌گل گفت: مأموریت دریانوردی به دور کره زمین با ناوشکن دنا اقدام بسیار بزرگی بود، زندگی هشت ماهه بر روی اقیانوس، بدون تأمین مواد غذایی و سوخت از بیرون، نشانه دانش‌بنیان بودن بسیار زیاد این مأموریت است.

دکتر شهاب جنابی دستیار وزیر علوم در امور مردمی‌سازی، در مورد اقدامات انجام‌شده در وزارت علوم برای مردمی‌سازی گفت: ایجاد شورای سیاستگذاری مردمی‌سازی و جلسات با معاونان وزیر در زمینه مردمی‌سازی از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است. پیش‌نویس سند مردمی‌سازی نیز در وزارت علوم در دست تدوین است. شناسایی بخش‌های مختلف برای تعامل با حلقه‌های میانی نیز در حال انجام است.

دکتر جنابی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری، به موضوع مردمی‌سازی و شعار دولت سیزدهم مبنی بر دولت مردم گفت: هدف از مردمی‌سازی تعیین نسبت مردم در ساخت آینده است.

وی به ابعاد مردمی‌سازی در وزارت علوم پرداخت و گفت: در وزارت علوم، مردم شامل سه لایه می شوند. لایه اول، اساتید، دانشجویان و کارکنان وزارت علوم، لایه دوم تشکل‌های برخواسته از لایه اول مانند انجمن‌های علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ... و لایه بعدی، عموم مردم هستند.

دستیار وزیر در امور مردمی‌سازی، در مورد محورهای مهم در این موضوع توضیح داد: فعالیت مردمی‌سازی در ۶ محور پیگیری می‌شود که شامل بسترسازی برای افزایش نقش و مشارکت مردم در امور کشور، استفاده از ظرفیت اساتید، دانشجویان و نخبگان برای حل مسائل موجود، ارائه راهکار عملی برای غلبه بر کارهای ناکارآمد، پر هزینه و زمان‌بر دیوان‌سالار، تحقق گام دوم انقلاب، ایجاد تحول نظام حکمرانی و ارتقای حکمرانی مردمی و فرهنگ‌سازی و ترویج روحیه مردمی است.

دکتر جنابی از رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در موضوع مردمی‌سازی درخواست کرد که پیرامون این موضوع تأمل داشته باشند. سازوکارهایی برای جلب مشارکت دانشگاهیان و مردم در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت، شناسایی و طراحی کنند.

وی با بیان اینکه که در این زمینه با نقطه مطلوب فاصله داریم گفت: انعکاس اقدامات در حال انجام درباره مردمی‌سازی و برنامه پیشنهادی قابل اجرا و برنامه‌ریزی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، از جمله اقداماتی است که رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری می‌توانند در زمینه مردمی‌سازی انجام دهند.

دستیار وزیر در امور مردمی‌سازی تأکید کرد: بر این باوریم که ایجاد تحول در تحقق گام دوم انقلاب، پای کار آوردن مردم است و به جلب مشارکت مردم نیاز داریم.

دکتر علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، در ارائه گزارش ساخت مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان بیان کرد: ما از زمانی که تفاهم نامه را با وزیر مسکن، مرحوم رستم قاسمی امضا کردیم تا به امروز، در شرایطی کار را شروع کردیم که تنها تصور این بود که امکان ندارد بتوانیم از اراضی دانشگاه ها برای اعضای هیأت علمی و کارکنان در موضوع مسکن استفاده کنیم.

وی افزود: ما در آموزش عالی، ۲میلیون متر مربع فضای عمرانی نیمه کاره داریم و اگر بودجه را ۱۰۰ درصد تخصیص بدهیم، برای کامل شدن پروژه ها به ۱۳ سال و ۲ماه زمان نیاز داریم.

دکتر خطیبی گفت: اتفاق خوبی که در حال حاضر در دولت رقم خورده است، تغییر ریلی می باشد یعنی کلنگ‌زنی برای پروژه جدید انجام نشود و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نیمه کاره صورت بگیرد.

دکتر علی خطیبی در ادامه گفت: پروژه وقتی سروقت تمام نشود و به بهره‌برداری نرسد، تورم‌زا می شود و مشکلات اقتصادی در برخواهد داشت.

دکتر خطیبی افزود: هفته آینده برای اولین بار پروژه مسکن با حضور رئیس جمهور، در ۱۳ دانشگاه که در ۸ استان تغییر کاربری بیشتری در آن ها انجام شده است، کلید می‌خورد.

وی در مورد خوابگاه متأهلی گفت: از آغاز تأسیس دانشگاه‌ در کشور، از سال۱۳۱۳ تا سال ۱۴۰۰، تعداد خوابگاه های متأهلی که به بهره برداری رسیده است زیر۱۰۰۰واحد می باشد اما از سال ۱۴۰۰ تا الان ما ۳۵۰ واحد خوابگاه متأهلی ساختیم و تحویل دادیم.

دکتر خطیبی بیان کرد: برای ساخت خوابگاه متأهلی، در آینده از ظرفیت وام نهضت ملی مسکن استفاده می شود زیرا ساخت این خوابگاه هم در نگه داشتن نخبگان و هم در سیاست جوانی جمعیت مؤثر است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم در مورد جذب نخبگان در بدنه کارمندی گفت: یک ضرورتی که به عنوان راهبرد در دولت مردمی برای حل مشکل شغلی نخبگان ارائه شده است، این است‌ که جذب نخبگان به صورت کارمندی انجام شود.

دکتر مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بیان کرد: ما در کشور نیاز و وظیفه داریم که نوآوری به سنت و روال تبدیل شود.

 دکتر الیاسی گفت: ما در مسیر سیاست بعد از انقلاب در حوزه علم و فناوری، خوشبختانه ثبات و تکامل خوبی داشتیم و تقریبا جزو محدود حوزه‌های سیاستگذاری هستیم که این تکامل مستمر وجود دارد و متناسب با تحولات جهانی و ابزارهای جهانی پیش رفته ایم.

وی افزود: چندسالی است که با شکل گیری ظرفیت‌های صندوق نوآوری و زیرساخت های آموزش عالی و با یک نگاه تکاملی‌ در خصوص اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم.

 وی بیان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یعنی هم‌تکاملی دانشگاه، شرکت دانش بنیان و بنگاه‌های بزرگ.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ادامه داد: قانون دانش بنیان که سال 1389 مصوب شد، تقریباً از محدود قوانینی می‌باشد که بالای ۹۵ درصد از بندهای قانون آن کاملاً اجرا شده است.

لازم بذکر است در پایان این اجلاس، از مستند خیر حوزه علم و فناوری رونمایی شد. همچنین دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تقدیر از خیرین آموزش عالی، از عباس نوریان خیر این حوزه تجلیل کرد.

 

برشی خلاصه از متن و حاشیه‌‌ی اجلاس رؤسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری

p1

p2

p3

p5

p4

p6

p7

p8

p9

p10

p11

p12

p14

p13

p15

p16

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه