آیین آغازین سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی سراسر کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر ۱۳" چهارشنبه اول آبان 1402  با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، آقای ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر مهدی بادپا مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، دکتر ابوالفضل غفاری معاون فرهنگ، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر علی تقی پور، سرپرست معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از فعالان نشریات دانشجویی برگزار شد.

این مراسم با خیر مقدم دکتر غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و بیان مقدماتی راجع به این جشنواره آغاز گردید.  

در ادامه این مراسم دکتر کلانتری رسانه ها و نشریات دانشجویی را رکن رکین فعالیت های فرهنگی در دانشگاه خواند و اظهار داشت نشریات دانشجویی تجلی عقلانیت و مدنیت داخل دانشگاه ها هستند و لذا نقش بی بدیلی دارند. وی سپس به توضیح دلایل این برتری پرداخت و آن را حاصل اولویت ذاتی گفتار بر نوشتار دانست و افزود هنگام تقریر با یک تامل و تعقل غیر قابل قیاس با گفتار مواجهیم در حالی که گفتار غالبا همراه با احساس و لغزش است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر عتف با بیان اینکه در طول تاریخ مللی که بر سنت نوشتاری تکیه بیشتری داشتند مدنیت در آنها رشد بیشتری داشته تا تمدن هایی که مبتنی بر سنت شفاهی بوده اند، نشریات دانشجویی را یکی از بهترین محمل ها برای نوعی از گفتگو دانست که کمترین انحرافات، در عین بیان جدی ترین نقدها در دایره اخلاق، ادب و منطق در بستر آنها می تواند اتفاق بیافتد و این چیزی است که به خصوص جامعه ما به آن نیاز دارد..
وی با اشاره به اینکه پس از یک دوران افول با عبور از بحران همه گیری کرونا شاهد رشد تعداد نشریات دانشجویی بودیم، گفت بیش از ۴۰۰۰ نشریه دانشجویی در حال حاضر فعال هستند که اگرچه خوب است اما همچنان باید افزایش یابد. دکتر کلانتری افزود در تلاشیم تا تمهیداتی اندیشیده شود تا مشکلات موجود از جمله مشکل تامین کاغذ مورد نیاز نشریات حل شود.
وی با اشاره به اتفاقات متاثر کننده غزه و فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی صورت گرفته در حوزه های مختلف توسط دانشجویان سراسر کشور، از فعالین حوزه نشریات دانشجویی خواست در چارچوب تخصص و تعهد خود، در این موضوع ورود کنند.

 شمسایی سخنران بعدی این آیین بود که با اشاره به شهادت ۶۲ خبرنگار توسط رژیم سفاک صهیونیستی از ابتدای آغاز جنگ غزه تاکنون، آن را نشان‌دهنده اهمیت جایگاه حوزه رسانه و فعالان این حوزه دانسته و لذا جشنواره نشریات دانشجویی را اتفاقی ارزشمند و مغتنم دانست.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود ۲۸ خبرگزاری، ۳۳۰ روزنامه ۸۰۰۰ نشریه و ۵۴۰۰ پایگاه خبری تحلیلی، تعداد خبرنگاران عضو سامانه جامع رسانه های کشور را ۱۱۵۰۰ نفر عنوان کرد که نشان دهنده کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه رسانه است. وی نقش کادرسازی فضاهای دانشجویی و نشریات دانشجویی را مهم دانسته و گفت رسانه های متعلق به جریان دانشجویی باید تقویت شوند تا بتوانند به فعالینی که در حوزه رسانه در دانشگاه ها فعالیت‌ جدی و قوی دارند کمک کنند به طور رسمی و حرفه ای وارد عرصه رسانه شوند. وی یک از مهمترین انگیزه های خود برای شرکت در این برنامه را همین مساله عنوان کرد و وعده کمک و حمایت لازم در این زمینه را به فعالین رسانه ای دانشگاهی داد.

سپس حجت الاسلام فاطمی پور با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان در دانشگاه فردوسی و در جوار حرم امام علی ابن موسی الرضا، فضای نخبگانی حاکم بر رسانه ها و نشریات را که نشات گرفته از مخاطب دانشگاهی و فرهیخته آن است، فضایی ارزشمند دانست. وی به ایجاد مولفه های مثبتی از جمله توانایی مخاطره، شجاعت بیان و نوآوری که فعالیت در این حوزه در فعالان آن ایجاد می کند، آثار مثبتی دیگری هم برای مخاطبان آنها مترتب دانست که اقتضای آن روشنگری، خدمت رسانی، واقع نمایی، مطالبه و ارائه ایده و راه‌حل توسط رسانه و داشتن برنامه ای برای تقویت انسان است. لذا باید هدف از انتشار یک نشریه به اهداف عمیق تر، وسیع تر و رسالت های ویژه ای چون تربیت انسان ارتقا یابد.

وی با اشاره به آیه شریفه «هل ینظر الانسان الی طعامه»، اهمیت خوراک فکری را مهمتر از غذای جسمی دانست که باید نسبت به سلامت آن و یا خطراتی که ممکن است به روح ما وارد کند دقت مضاعف مبذول کنیم. در همین خصوص، نسبت به محتوایی که تولید می کنیم توجه کنیم و در صورتی که تولیدات رسانه ای ما به فرهنگ، اعتقادات و دیگر ابعاد ذهنی و روحی افراد جامعه ضربه زد، در برابر آن مسوولیم.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به آیه شریفه «هل ینظر الانسان الی طعامه»، خوراک فکری را واجد اهمیت بیشتری از غذای جسمی دانست که باید نسبت به سلامت آن و یا خطراتی که ممکن است به روح ما وارد کند دقت مضاعف مبذول نماییم. وی ادامه داد در همین خصوص، باید نسبت به محتوایی که تولید می کنیم توجه کنیم و در صورتی که تولیدات رسانه ای ما به فرهنگ، اعتقادات و دیگر ابعاد ذهنی و روحی افراد جامعه ضربه بزند، در برابر آن مسوولیم.

فاطمی پور با اشاره به قدرت انتخاب در انسان، گفت باید دانست برای کار در عرصه رسانه ما در برابر دوگانه ای هایی از جمله که امیدزایی در برابر امیدزدایی، هویت‌زایی در برابر هویت زدایی، واقع نمایی در برابر کج تابی، اصلاح گری در برابر سودجویی و تکلیف مداری در برابر سفارشی نویسی قرار داریم که انتخاب صحیح ما در نقاط حساس بین این دوگانه ها بسیار حیاتی است و به فعالین و تولیدات آنها شخصیت و اعتبار می دهد.

دکتر احد ضابط رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در سخنان خود، در ابتدا ضمن اعلام حمایت از حوزه رسانه و نشریات دانشجویی، تولیدات رسانه ای دانشجویان را را برآمده از دل پاک و روحیه آزاداندیشی آنها دانست که انتظار سیاه نمایی یا سیاسی کاری از آن نمی رود. وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و فضایی که در جهان در واکنش به جنایات این رژیم به وجود آمده و فاصله میان حق و باطل را کاملا شفاف نموده است گفت تنها موضع گیری توسط نشریات دانشجویی در این شرایط لازم و ضروری است.

متین منتظمی پور، دبیر سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر» نیز ضمن تشکر از اعضای شورای سیاست گذاری و به خصوص دانشگاه فردوسی مشهد بابت میزبانی این رویداد، ابراز امیدواری کرد حضور مسئولین از نهادهای مختلف در این شورا ارتباط بین رسانه های رسمی و فعالین نشریات دانشجویی را قوی تر و جدی تر کند. وی در مورد زمان بندی این جشنواره، آخرین مهلت ارسال نشریات را ۳۰ آذر و زمان پایان داوری را ۳۰ دی ماه اعلام کرده و گفت مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان در دهه مبارک فجر اتفاق خواهد افتاد. وی «حل مسایل ملی»، «دانشجو و گام دوم انقلاب»، «دانشجو و حضور آگاهانه در انتخابات» و «دانشجو و حمایت از حماسه فلسطین» را از محورهای بخش ویژه این رویداد اعلام کرد. وی بازه تولید و انتشار آثار ارسالی برای شرکت در بخش عادی و ویژه  این جشنواره را از ۱ شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۶ آذر ۱۴۰۲ اعلام نمود.

در این نشست همچنین گزارشی از طرح تحقیقاتی انجام شده توسط دانشگاه فردوسی مشهد به سفارش معاونت فرهنگی وزارت عتف، با عنوان تحلیل محتوای کیفی نشریات دانشجویی ارائه گردید که بازه زمانی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ را در بر گرفته است.

امضاء تفاهم نامه میان دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رونمایی از پوستر این جشنواره دانشجویی از دیگر بخش های این مراسم بود.

خبر از مجتبی احمدیان

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه