کتاب رسائل طغرای مشهدی به عنوان اثر شایسته تقدیر در دومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان انتخاب شد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان، روز یکشنبه، 29 اردیبهشت ماه در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد و کتاب رسائل طغرای مشهدی، به تصحیح دکتر سید محمد صاحبی، به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی و یکی از داوران جایزه ادبی استاد قهرمان در این مراسم با اشاره به اینکه استاد قهرمان به عنوان ستونی در خراسان و متولی دوره ای از زبان و ادب فارسی شناخته می شد، اظهار کرد: یادگارهای علمی و ادبی که به همت و اراده ایشان و پیگیری همسرشان، خانم فرشته قهرمان ثبت و نگهداری شده، بسیار مورد توجه است.

دکتر یاحقی انجمن ادبی شعر قهرمان را که سه شنبه های هر هفته برگزار می شد، محفلی برای اجتماع ادیبان و شاعران دانست و گفت: این انجمن پس از مرگ استاد قهرمان در خردسرای فردوسی در حال پیگیری است و از عموم علاقه مندان دعوت می شود در این نشست ها حضور یابند.

در ادامه دکتر ذاکرالحسینی، پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مصحح و شاعر برجسته در خصوص سفینه صائب و ویژگیهای منحصر به فرد آن سخنانی ایراد کرد.

دکتر ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه و دبیر دومین دوره جایزه ادبی استاد قهرمان نیز با بیان اینکه در این دوره 6 اثر به دبیرخانه جایزه ادبی ارسال شد، گفت: از میان 6 اثرارسال شده به دبیرخانه، 3 اثر در قالب کتاب و 3 اثر در شکل پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری بوده است.

او با اشاره به این مهم که کتاب برگزیده این دوره نیز همانند دوره نخست در انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است، از اهتمام این انتشارات در چاپ و نشر آثار دوره صفوی تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه پژوهش های مرتبط با ادبیات دوره صفوی و سبک هندی در دپارتمان های علمی آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کارنامه سبک هندی و ادبیات دوره صفوی هنوز کم برگ و بار است، با هماهنگی با خانواده استاد قهرمان قرار شد که این جایزه به صورت دوسالانه برگزار شود و علاوه بر موضوعات مرتبط با سبک هندی و ادبیات دوره صفوی، تحقیقات مربوط به آثار و اشعار استاد محمد قهرمان نیز از دوره سوم مورد ارزیابی قرار گیرد.

دکتر صاحبی، برنده دومین دوره جایزه ادبی قهرمان نیز با بیان اینکه تصحیح رسائل طغرای مشهدی را مدیون استاد قهرمان است، به ارائه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.

گفتنی است کتاب رسائل طغرای مشهدی به تحقیق و تصحیح دکتر سیدمحمد صاحبی، در سال 1397 و در انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است.

843007

7.JPG

843006

6.JPG

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه