نشست بررسی ظرفیت‌های همکاری میان دانشگاه‌های ایران و هند در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

روز شنبه 21 مرداد 1397 گردهمایی مدیران همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های کشور باهدف بررسی ظرفیت‌های همکاری میان دانشگاه‌های ایران و هند به میزبانی دبیرخانه میز همکاری‌های علمی ایران و هند در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در این دیدار جمعی از مدیران امور بین‌الملل دانشگاه‌های مختلف، دکتر ربانی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کلاته، رئیس گروه همکاری‌های علمی دوجانبه وزارت علوم در حوزه بین‌المللی سازی، دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر قبول مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه، دکتر ابراهیمی رئیس دبیرخانه میز همکاری‌های علمی ایران و هند، دکتر هاشمی مشاور رئیس دانشگاه و دبیر علمی گفتگوهای فرهنگی ایران و شبه‌قاره و همچنین جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد که سال‌ها به‌عنوان رایزن علمی ایران در هند بود به بیان ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و ویژگی‌های کشور هند پرداخت. وی با اشاره به پیشینه مشترکات فرهنگی ایران و هند اظهار داشت حافظه تاریخ نشان می‌دهد این دو کشور همواره در مشکلات در کنار یکدیگر بوده‌اند. همچنین ادامه داد تا سال‌ها قبل زبان فارسی در هند رایج و حتی زبان دیوانی واداری آنان بود. با ورود استعمار بریتانیا در هند و تجزیه این کشور به کشورهای مختلف چالش‌هایی میان روابط ایران با هند به وجود آمد؛ اما بااین‌حال به‌طوری‌که مشاهده می‌کنیم میان ایران و هند ما هیچ چالش جدی نمی‌بینیم. عمق روابط دوستانه ایران و هند به‌گونه‌ای است که حتی قطعات ناخوشایند تاریخ مانند حمله نادر به هند را نیز به ایرانیان نسبت نمی‌دهند.

وی در خصوص تحولات هند گفت: اکنون هند یک قدرت جهانی محسوب می‌شود که روزبه‌روز قدرت آن در حال افزایش است. هند کشوری است که از مرحله دیکتاتوری عبور کرده به‌ مرحله دموکراسی رسیده است. در حوزه کشاورزی، فناوری، نظامی ظرفیت‌های خود را باوجود محدودیت‌های بسیار افزایش داده است؛ و این‌ها دلایلی هستند که روابط علمی ما با هند را ایجاب می‌کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص آموزش عالی در هند بیان کرد، خوشبختانه روابط ایران با دانشگاه‌های هند روابط خوب است؛ اما متأسفانه مشکلی که با آن مواجه هستیم باور غلطی است که نسبت به سیستم آموزش عالی هند وجود دارد. برخلاف تصور عموم سیستم آموزش عالی هند بسیار سخت‌گیرانه است. وی خاطرنشان ساخت از زمان تشکیل دبیرخانه میز همکاری ایران و هند، استقبال خوبی از طرف دانشگاه‌های هند صورت گرفته است. دکتر کافی ضمن اشاره به نگاه دانشجویان هندی به غرب گفت: ما باید تلاش کنیم تا نگاه هندی‌ها نسبت به ما تغییر یابد و به دانشگاه‌ها ما نیز اعتماد پیدا کنند.

دکتر ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس دبیرخانه میز همکاری‌های علمی ایران و هند نیز گزارشی از وضعیت علمی، پژوهشی و فناوری هند بیان نموده به در ادامه نیز گزارشی از عملکرد دبیرخانه ارائه نمود.

840361

840362

840363

840364

840365

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه