موزه دانشگاه فردوسی مشهد تجلی گاه تاریخ و افتخارات دانشگاه است

ارسال شده در تاریخ :

دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه با اعلام این خبر که موزه دانشگاه فردوسی مشهد در پنجم اریبهشت ماه افتتاح خواهد شد، گفت: موزه دانشگاه با هدف نمایش پیشینۀ درخشان علمی و فرهنگی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه بنا نهاده شده است.

وی با اشاره به ارتباط توسعه فرهنگی و تاسیس موزه ها اظهار کرد: توسعه فرهنگی با درک ریشه ها، کشف هویت و دریافت استمرار تاریخی اتفاق می افتد و این مهم در صورتی امکان پذیر است که نشانه های گذشته با تدبیر و ظرافت در برابر نسل حاضر قرار گیرد و از این جهت موزه ها در امر توسعه فرهنگی اهمیت فراوانی دارند.

دکتر ساکت با بیان اینکه موزه ها ارتباطی بین حال و گذشته ایجاد می کنند، یادآور شد: در این مجموعه ها، بازدیدکنندگان و بویژه دانشجویان با مشاهده تاریخ و گذشته دانشگاه، پیوندی عمیق با گذشتگان خود احساس می کنند و از این رو هویت فرهنگی خود را باز می یابند.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه ایجاد موزه را فرصتی مناسب برای باروری فرهنگی اعضای خانواده بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد دانست و خاطرنشان کرد: موزه دانشگاه به عنوان یک مرکز فرهنگی و پژوهشی به ارتقای سطح آگاهی و دانش بازدیدکنندگان یاری خواهد رساند و خدمات مختلفی به بخش های گوناگون دانشگاه ارائه خواهد کرد.

دکتر ساکت، دانشگاه فردوسی مشهد را کهکشانی از بزرگان و مفاخر دانست و اظهار کرد: استادان گرانقدری چون دکتر یوسفی، دکتر فیاض، استاد فاطمی، استاد واعظ زاده، استاد آشتیانی، استاد مدیرشانه چی و دکتر شریعتی در این دانشگاه به تدریس پرداخته اند و اکنون وظیفه ماست که این پیشینه درخشان را به بهترین شکل به نسل بعدی معرفی نماییم.

وی درخصوص ساختمان اختصاص یافته به موزه دانشگاه گفت: ساختمان موزه پس از تغییر کاربری از سال 1395 در اختیار مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه قرار گرفته است و با مساحت 550 متر­ مربع ( 450 متر­ مربع فضای نمایشگاهی و 100 متر­ مربع فضای اداری) و در 8 بخش راهروی ورودی، بخش دیداری و شنیداری، گالری1، اتاق مطبوعات، راهروی گذار، گالری2، اتاق مرکز و فروشگاه طراحی شده است.

دکتر ساکت ادامه داد: در این موزه سیر تحول دانشگاه، چهره روسا، مفاخر و استادان تاثیرگذار، وسایل اهدایی استادان برجسته و خانواده های ایشان، تعدادی از وسایل و اشیا قدیمی دانشکده ها و واحدهای مختلف دانشگاه، نمونه ای از مهم ترین و قدیمی ترین کتابها و نشریات، بازتاب رویدادها و اخبار دانشگاه در مطبوعات و نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی سال 1357 و جنگ تحمیلی به نمایش درآمده است.

وی از نمایش فیلم ها و نماهنگ های معرفی دانشگاه و مفاخر و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی در بخش دیداری و شنیداری موزه خبر داد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه با بیان اینکه فضای اختصاص داده شده به موزه دانشگاه محدود می باشد، اظهار کرد: با توجه به این محدودیت، اشیا و مدارک مختصری در این فضا به نمایش گذاشته شده است که در فواصل زمانی مشخص، این اشیا تغییر خواهند کرد.

دکتر ساکت مخاطبان موزه را استادان پیشکسوت و شاغل، دانشجویان، کارکنان، دانش آموختگان و اعضای خانواده بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد معرفی کرد و گفت: این مجموعه پس از افتتاح میزبان میهمانان داخلی و خارجی دانشگاه، مدیران شهری و کشوری و همچنین گروه های محدود دانش آموزی خواهد بود.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه این مجموعه برای غنا و اثربخشی بیشتر همچنان نیازمند همیاری و همکاری اعضای خانواده بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد است، ابراز امیدواری کرد موزه دانشگاه بتواند مکانی مناسب برای معرفی و شناخت بهتر دانشگاه باشد و ارتباط هر چه بیشتری میان استادان، دانشجویان و کارکنان با یکدیگر فراهم آورد.

 

 

کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد

https://telegram.me/ferdowsium

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه