مراسم روز اول کاری سال 1401

ارسال شده در تاریخ :

روز یکشنبه 14 فروردین 1401 طبق رسم همه ساله مراسمی تحت عنوان دیدار روز اول کاری سال با حضور رئیس دانشگاه، معاونین، مدیران، اعضاء هیات علمی و کارکنان دانشگاه در محل سازمان مرکزی برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم دکتر سیدحسین سیدموسوی مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی سال جدید و آغاز ماه مبارک رمضان را تبریک گفته و این تقارن را نوید یک سال با برکت دانست. پس از آن دکتر احد ضابط سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد طی سخنانی سال نو را به همه تبریک گفته و تقارن روز اول کاری و ماه مبارک رمضان و همچنین اولین روز حضوری شدن کلاس ها را نیز به فال نیک گرفت. وی نکاتی در خصوص ماه مبارک رمضان و اینکه این ماه، ماه تزکیه بوده و بر اساس آیات قرآن تزکیه را مقدم برتعلیم عنوان نمود. وی گفت زکات بدن روزه گرفتن و زکات علم را نشر دادن است. اگر تزکیه در ما اتفاق بیافتد و زهد ایجاد شود تعلیم ما موثر خواهد بود.

دکتر ضابط به مواردی که در دوره ریاست خود در دانشگاه اتفاق افتاده است اشاره نمود. وی از دکتر کافی رئیس سابق دانشگاه و همه کسانی که قبل از وی برای دانشگاه و جامعه زحمت کشیده اند تشکر نمود. رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان خود به مسائل مالی و بودجه دانشگاه و همچنین موضوع همسانسازی پرداخته و اظهار داشت با همت وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و همچنین خود رئیس جمهور کسر بودجه تا حدودی جبران شده است.

موضوع بعدی بحث آموزش حضوری در دانشگاه بود که به عقیده وی باتوجه به اینکه همه فعالیت های اقتصادی و اداری و غیره به صورت حضوری دایر گردیده، در خصوص آموزش حضوری کم کاری شده است و وقت آن است که آن را جدی دنبال کنیم. وی اظهار داشت که با توجه به اینکه برخی از دانشجویان هنوز دوز سوم را نزده اند و گروه دیگری از دانشجویان هنوز برای خوابگاه ثبت نام نکرده اند، لذا غیبت منظور کردن برای کسانی که در کلاس حاضر نشده اند قدری سخت خواهد بود. دکتر ضابط گفت از دانشکده ها خواسته ایم که خودشان تدبیری را در نظر بگیرند که در ظرف یکی دو هفته حضوری شدن را به حداکثر برسانند. وی تاکید کرد که امتحانات قطعا به صورت حضوری خواهد بود. رئیس دانشگاه اظهار داشت که ما مجبوریم فعلا در کنار کلاس حضوری از خدمات برخط هم در آموزش استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه گفت ما به برنامه دوم دانشگاه کاملا پایبند هستیم و نکته اصلی در برنامه راهبردی دانشگاه را بحث تاثیرگذاری اجتماعی در آن عنوان کرد. دکتر ضابط گفت در بخش آموزش دانشگاه رشد واقعا خوبی داشته و همچنین در پژوهشها نیز رشد کمی خوبی وجود داشته و تولیدات علمی دانشگاه به سمت کیفی شدن پیش رفته است.  وی در این میان اظهار داشت دو نکته تا کنون مغفول مانده است که اول بحث فناوری است که شروع شده اما با آنچه که باید باشد فاصله دارد. دوم اینکه خروجی پژوهش و فناوری در جامعه خود را نشان نمی دهد و این چیزی است که دولت و مقام معظم رهبری از ما انتظار دارند.

اینکه تولیدات باید دانش بنیان باشد باید از طریق دانشگاه ها و در مسیر کاربست علم در جامعه باشد. دکتر ضابط بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاه را دانشگاه تمدن ساز دانسته  و افزود این فقط از طریق ارتباط با جامعه و صنعت نمی توانیم تحقق یابد. دکتر ضابط با شاره به شعار امسال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی گفت یک بخش از دانش بنیان این است که ما به تولید و صنعت موجود کمک کنیم تا تولید خود را دانش بنیان کند ولی بخش دیگر این است که ما شرکت های دانش بنیان را ایجاد نماییم.

وی با اشاره به دانشگاه های بزرگ دنیا گفت آنها 5 درصد از فعالیت هایشان در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه است در حالی که در ایران 1/6 درصد به آن تعلق دارد. وی تولیدات دانشگاه را تولید علم و خدمات آموزشی عنوان کرد و همچنین فارغ التحصیلانی که به جامعه تحویل داده می شوند که این قسمت را بخش تمدن ساز دانشگاه دانست و در ادامه تاکید کرد تاکید کرد آموزش ها  می بایست از کمی شدن به سمت کیفی شدن برود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان از همه همکاران خواست که با همدلی و همراهی کمک کنند تا کار سنگین تولید، دانش بنیانی و اشتغال آفرینی تحقق یابد و دانشگاه فردوسی مشهد را به آن حدی که شایسته آن است برسانیم.

پس از اتمام مراسم همکاران شرکت کننده در مراسم در مزار شهدای مدفون در دانشگاه حضور یافته و ادای احترام نمودند.

 

IMG_0565

 

IMG_0525

 

IMG_0589

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه