دوره کارآموزی بلند مدت (یکساله) دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه فردوسی مشهد اجرایی می‌گردد

ارسال شده در تاریخ :

در نشست مسئولین دانشگاه فردوسی مشهد با مدیران عامل و نمایندگان صنایع استان خراسان رضوی که با حضور دکتر ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر پناهی، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه در روز چهارشنبه 3 خردادماه 1402 در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، دوره کارآموزی بلند مدت معرفی و ارائه گردید و به سئوالات مطرح شده از سوی نمایندگان صنایع پاسخ داده شد.

در این طرح که با هماهنگی دانشگاه و صنایع برگزار می شود، دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند یک سال از تحصیل خود را به عنوان کارآموز در صنایع سپری کنند.

دکتر ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر در خصوص دوره کارآموزی بلند مدت گفت: این دوره متفاوت با دوره کارآموزی معمول 300 ساعته است و در این دوره، دانشجویان مهارت‌هایی چون حل مسئله، یادگیری فعال و تعامل با دیگران را کسب می‌کنند که در دانشگاه نیز آنها را آموزش دیده‌اند و اکنون این مهارت ها را در صنعت به کار می گیرند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با ابراز امیدواری از اینکه این طرح مورد استقبال صنعت واقع شود، یادآور شد: این طرح، تعامل بین صنعت و دانشگاه است که دانشجو در دوره کارآموزی می‌تواند انگیزه لازم را کسب کند و در آینده به عنوان مهندس و مدیر در صنعت حضور پیدا کند.

پیش از سخنان رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر پناهی، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه با بیان اینکه تقویت نیروی انسانی مورد نیاز زیست بوم فناوری و نوآوری شرق کشور می‌تواند از طریق این دوره کارآموزی محقق شود گفت: پیش از این گروه مهندسی کامپیوتر دانشکده مهندسی این طرح را به مدت 5 سال با موفقیت اجرا کرده است و ما امیدواریم بتوانیم اجرای این طرح را به همه 63 گروه آموزشی دانشگاه انتقال دهیم. وی با اشاره به اینکه برای اینکه فارغ‌التحصیلان خوبی را عرضه کنیم باید ورودی خوبی نیز داشته باشیم، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر کیفیت خوبی در ورودی نداریم و این تهدیدی برای آینده صنعتی کشور شمرده می شود.

دکتر پناهی ادامه داد: هم اکنون تعاملاتی با انجمن ریاضی کشور در راستای کمک به حل موضوع کیفیت دانشجویان ورودی انجام شده و همچنین تلاش بر این است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به سمت موضوعات تقاضا محور و مسئله محور سوق داده شوند. مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برای نخستین بار رویداد جایزه ایرج یزدان بخش در سال گذشته در دانشگاه برگزار شده است، یادآور شد: این جایزه به یک تیم 21 نفره از دانشجویان اهدا شده است که در مدت 5 سال موفق به ساخت ربات توانبخشی در آزمایشگاه رباتیک دانشکده مهندسی شده‌اند. این رویداد در سال های آینده نیز تکرار خواهد شد.

در ادامه، مهندس دلیری، رئیس اداره مهارت افزایی و توسعه کارآموزی، جزئیات دوره کارآموزی بلندمدت را ارائه کرده و گفت: آشنایی دانشجو با توانایی­ های فردی بالقوه خود و بالفعل نمودن آنها، گذراندن دوره­ های تخصصی افزایش بهره­ وری فردی، ارتقای صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان، افزایش توان عملیاتی و تخصصی و افزایش شانس اشتغال پس از فارغ التحصیلی از اهداف و مزایای این طرح به شمار می آید.

وی با بیان اینکه اداره مهارت افزایی و توسعه کارآموزی ماموریت های مهمی را برای خود تعریف کرده است، اظهار کرد: برگزاری دوره کارآموزی بلند مدت، افزایش کیفیت دوره کارآموزی مصوب، برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در راستای افزایش توان اشتغال‌پذیری و اشتغال‌زایی در دانشجویان، برگزاری نمایشگاه سالانه کار در راستای کمک به کاریابی دانشجویان و فارغ التحصیلان و رصد دانش‌آموختگان از جمله ماموریت‌های آن است.

رئیس اداره مهارت افزایی و توسعه کارآموزی همچنین فرآیند دوره کارآموزی بلند مدت و چگونگی فراخوان و پذیرش توسط صنعت و دانشگاه را برای نمایندگان صنایع توضیح داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح با کمک و پیشنهادات صنایع بتواند به طرحی جامع و کامل تبدیل گردد.

در بخش پایانی جلسه نیز، نمایندگان صنایع نقطه نظرات خود در مورد کارآموزی بلندمدت دانشجویان را با مدیران دانشگاه فردوسی مشهد در میان گذاشتند.

( 2 پیوست )

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه