حضور دانشگاه فردوسی مشهد در نتایج رتبه بندی موضوعی نظام کیو اس (QS) در سال 2022

ارسال شده در تاریخ :

به نقل از معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه، در جدیدترین نتایج رتبه‌بندی موضوعی نظام کیو اس (QS) در سال 2022، دانشگاه‌های ایران توانسته‌اند از میان 51 رشته موضوعی در 18 رشته در بین دانشگاه‌های برتر جهان حائز رتبه گردند که نسبت به نتایج سال 2021 در رشته محیط زیست برای اولین بار موفق به کسب رتبه شده‌اند.

بررسی وضعیت دانشگاه‌های جامع برتر کشور در این نتایج، نشان‌دهنده نقش فعال دانشگاه تهران (در 15 رشته) و سپس دانشگاه‌های شیراز (در 4 رشته) و فردوسی مشهد (در 2 رشته) می‌باشد. بر این اساس، دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب رتبه در رشته‌های مهندسی نفت (با رتبه 150-101) و مهندسی مکانیک (با رتبه 500-451) از حوزه موضوعی مهندسی و فناوری شده است. خاطر نشان می‌سازد دانشگاه فردوسی مشهد برای اولین بار در میان دانشگاه‌های برتر جهان در رشته مکانیک موفق به احراز رتبه شده است.

لازم به توضیح است نظام رتبه ­بندی QS یکی از نظام ­های رتبه‌بندی بین ­المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می­ گیرد. یکی از مهمترین رتبه­ بندی­ هایی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می­ دهد، ارزیابی و سنجش دانشگاه­ ها در 5 حوزه موضوعی هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی و مدیریت می‌باشد که بر اساس پنج شاخص ”شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله، شاخص h-index و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه ( که امسال برای اولین بار به شاخص‌های ارزیابی این نظام اضافه شده است)“ انجام می‌پذیرد. این شاخص­ ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه ها مشخص می ­شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ­ها به دست می­ آید.

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه