تمهیدات مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه درخصوص شرایط تعطیلی

ارسال شده در تاریخ :

باتوجه به شرایط پیش آمده فعلی و عدم امکان مراجعه حضوری به کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی جهت استفاده بهینه از منابع کتابخانه امکانات و شرایط ذیل را فراهم نموده است:

1- طراحی سامانه کتابخانه دیجیتال دی اسپیس (Dspace) با آدرس (libsearch.um.ac.ir). در این سامانه بیش از 3 میلیون منبع اطلاعاتی اعم از مقالات و کتب لاتین، استانداردها، پروتکل‌ها و نیز برخی از  مقالات کنفرانس‌های فارسی قابل استفاده است. جهت دانلود منبع از نام کاربری و رمز عبور پورتال استفاده شود. (راهنمای استفاده از سامانه دی‌اسپیس)
2- امکان درخواست مقاله لاتین از طریق پورتال دانشجویی بخش مربوط به کتابخانه گزینه "درخواست مقاله با DOI"  چنانچه در این ایام به هر دلیلی از این طریق موفق به دریافت مقاله درخواستی خود نشدید با ثبت‌نام در سامانه گیگالیب مقالات خود را تهیه فرمایید. (راهنمای ثبت‌نام و استفاده از راه دور از سامانه گیگالیب)
3- دسترسی به متن کامل پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق پورتال بخش مربوط به کتابخانه گزینه "جستجوی منابع". لازم به ذکر است که پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۶ ماه و دکتری یک سال پس از دفاع قابل دانلود است. (راهنمای دانلود پایان‌نامه‌ها از پرتال)
4- استفاده راه دور از پایگاه‌های تامین مقالات فارسی مگیران (www.magiran.com) و سیویلیکا (civilica.com) با ثبت نام در این پایگاه‌ها با ایمیل دانشگاه امکان‌پذیر است. با توجه به همپوشانی زیاد مقالات نورمگز پیشنهاد می‌شود پس از جست‌وجو در این پایگاه نسبت به تهیه آن از طریق گوگل و پایگاه‌های دیگر اقدام شود. چنانچه به این اطمینان رسیدید که مقاله تنها در نورمگز موجود است با تکمیل فرم تهیه آفلاین منابع درخواست خود را به همکاران مرکز ارسال فرمایید.
5- امکان استفاده از طرح امانت بین کتابخانه‌ای برای منابعی که در دانشگاه موجود نیست و درخواست آن از سایر دانشگاه‌های کشور از طریق ارسال درخواست به ایمیل طرح امین (tarhamin@um.ac.ir)
6- امکان درخواست منبع با پر کردن فرم "درخواست منبع آفلاین" در سایت کتابخانه مرکزی (منابع مورد نظر بعد از تهیه اسکن و از طریق ایمیل ارسال می‌شود.)
7- دسترسی به متن کامل نسخه‌های خطی دانشگاه از طریق (http://manuscript.um.ac.ir)
8- امکان دسترسی آسان به پایگاه‌های مختلف رایگان فارسی و لاتین در حوزه‌های تخصصی مختلف از طریق وب سایت کتابخانه بخش جستجوی منابع گزینه پایگاه‌های اطلاعاتی
9- امکان سفارش خرید کتاب (اگر کتاب مورد نظر در کتابخانه موجود نباشد) از طریق پورتال بخش کتابخانه گزینه "سفارش خرید کتاب"
10- امکان گفتگوی آنلاین با کتابدار مرجع هر روز از ساعت 9-11 با استفاده از گزینه "از کتابدار بپرس" در سایت کتابخانه
11- امکان گرفتن مشاوره اطلاعاتی از کتابداران متخصص با تعیین وقت مشاوره
نحوه استفاده از کلیه منابع کتابخانه همراه با راهنماهای تصویری و فیلم های آموزشی به صورت دقیق و مفصل و به همراه شماره تماس و ایمیل کتابداران جهت پاسخگویی در صفحه راهنمای جامع دسترسی از راه دور به منابع اطلاعاتی بیان شده است.
12- دسترسی به پایگاه‌های استناد وب آو ساینس و اسکوپوس، همچنین پایگاه ریاضی متسای‌نت از طریق سامانه گیگالیب امکان‌پذیر است.
-کاربران محترم، می‌توانند سوالات تخصصی مرجع خود را از طریق ایمیل marjacl@um.ac.ir در میان بگذارند.
- دانشجویانی که برای بازگشت کتاب امکان مراجعه حضوری به کتابخانه را ندارند می‌توانند کتاب‌های امانی خود را به آدرس زیر پست کنند:
مشهد میدان آزادی، پردیس دانشگاه، مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
صندوق پستی: 331-91735 کدپستی:  9177948975
- لطفا پرسش‌ها و مشکلات خود را برای دسترسی به هریک از پایگاه ها از طریق پیام‌رسان واتساپ به شماره 09154352359 ارسال فرمایید.

1400052501

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه