نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری منطقه 9 کشور برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه 9 کشور روز چهارشنبه 3 آبان ماه 1402 در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این نشست دکتر لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با بیان اینکه تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه بسیار مهم و کلیدی است، گفت: پیشرفت در کار پژوهشی به صورت خطی اتفاق نمی افتد و باید به صورت نمایی به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد معاونت پژوهشی از دستاورد محوری به تربیت انسان ارزش آفرین تغییر یافته است، خاطر نشان کرد: مهارت افزایی در نظام دانشی بسیار مهم است و باید در قرن بیست و یکم بر مهارت های نرم تاکید کرد.

در ادامه دکتر حسین دخت، مدیر پژوهشی دانشگاه به شرح تغییر سیاست در حوزه مدیریت پژوهشی از مقاله محوری به مسأله محوری پرداخت و یادآور شد: تغییر در آیین نامه پژوهه و سایر آیین نامه های مرتبط با تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فردوسی مشهد لحاظ شده است.

وی مامویت ویژه حوزه مدیریت پژوهشی را مسأله محوری دانست و تاکید کرد که با تشکیل کمیته مسأله محوری، فرآیند بررسی، تحلیل و شناسایی مسائل و اسناد بالادستی در داخل و خارج کشور زیر نظر متخصصان و خبرگان و با همکاری سایر دانشگاه های کشور آغاز و در حال اجراست.

دکتر پناهی، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه نیز به تشریح فعالیت های این مدیریت پرداخت و اظهار کرد: اصلاح ساختاری در بدنه مدیریت و ایجاد دو گروه توسعه بازار و انتقال فناوری و گروه مدیریت پروژه های برون دانشگاهی و همچنین ایجاد اداره مهارت افزایی و توسعه کارآموزی از جمله تغییرات ساختاری دوره جدید بوده است.

وی با توجه به اصلاح آیین نامه امتیاز دهی به فعالیت های ارتباط با صنعت و جامعه یادآور شد: در نظر گرفتن امتیاز برای اعضای هیأت علمی برای مشارکت با دانشجویان در آیین نامه جدید، نوید تربیت دانشجویانی بهتر برای ورود به صنعت و جامعه را خواهد داد.

در ادامه دکتر مهرام، رئیس نشر، اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه با بیان اینکه اگر رسالت اصلی مقاله را، تولید علم و انتشار یافته ها بدانیم، اظهار کرد: ارتقای مجلات باید در دانشگاه ها در اولویت قرار گیرد و مجلات با نمایه بین المللی افزایش یابند.

دکتر یوسف ثانی، مدیر نوآوری دانشگاه نیز با بیان اهداف مدیریت نوآوری به برگزاری لیگ نوآفرینی در دانشگاه در ماه های آینده اشاره کرد و گفت: در این لیگ دانشجویان با مسأله یابی شروع می کنند و با همکاری اساتید و شرکت در کارگاه های مرتبط برای مسأله مورد نظر خود، پاسخ خلاقانه و مبتکرانه ارایه می کنند.

دکتر دشتی، رئیس شبکه آزمایشگاه ها نیز در این نشست به بیان فعالیت های مدیریت تحت سرپرستی خود پرداخت و از قابلیت آزمایشگاه های دانشگاه برای استفاده سایر دانشگاه ها در قالب های مشخص و محدود خبر داد.

جلسه پرسش و پاسخ و همفکری در خصوص بهبود فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها و همچنین بازدید از مراکز پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر برنامه های این نشست بود.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه