پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و و موسسات آموزش عالی به میزبانی دانشگاه فردوسی در هتل پردیسان مشهد کار خود را چهارشنبه ۵ بهمن ماه آغاز کرد.
در این دیدار دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری طی سخنانی اظهار داشت: تکریم دانشجویان، یک ضرورت راهبردی است / کرسیهای آزاداندیشی باید تقویت شوند
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد بسترهای مشارکتی برای دانشجویان، تکریم جوانان و تسهیل برنامه تشکلها ، سه مؤلفه دیگری است که باید موردتوجه فعالیتهای فرهنگی در محیط دانشگاهی باشد.
، پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور معاونان فرهنگی و اجتناعی دانشگاه های کشور در تالار همایشهای هتل پردیسان مشهد برگزار شد.
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه این همایش تصریح کرد: راهبرد تشکیل این همایش سهروزه آن است که این نشست ها، مدخلی برای فرهنگسازی و گرهگشایی از برخی چالشهای موجود در دانشگاهها باشد. این یک ضرورت قطعی است و ریشههای آن هم در بیانیه گام دوم انقلاب بهروشنی مشهود است.
وی تأکید کرد: مبانی مهم و سرفصلهای روشنی از مظاهر زیبا و درخشنده انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم گنجانده شده و بهموازات تأکید بر ضرورت استفاده از جوانان، حتی نقاط ضعفها و کاستیها را هم روشن کرده است. این سند راهبردی، واقعبینانه ، امیدبخش و روشنگرانه است و در آن، نهادهای علمی کشور بهعنوان مهمترین پیشران توسعه کشور مطرح شدهاند .
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایده تحول اگر تا پیش از اغتشاشات و ناآرامیهای اخیر بهصورت جدی موردتوجه نبود، اکنون زمان آن رسیده که در دستور کار قرار بگیرند. پیوستهای فرهنگی و اجتماعی باید بازتعریف شوند. کار فرهنگی، کار بروکراتیک نیست که محدود به ساعت اداری باشد بلکه در آن نیازمند روحیه جهادی هستیم. کار فرهنگی محتاج دغدغه مندی است.
وی ابراز کرد: باید به جوانان اعتماد کرد؛ همانطور که حضرات امام و رهبری براساس آن نظام اسلامی را به پیروزی رساندند و این نهضت را در گردنههای سخت و حساس حفظ کردند. علاوه بر این، ایجاد بسترهای مشارکتی برای دانشجویان، تکریم جوانان و تسهیل برنامه تشکلها، سه مؤلفه دیگری است که باید موردتوجه فعالیتهای فرهنگی در محیط دانشگاهی باشد. علاوه بر همه این موارد، حس بیعدالتی هم باید مورد رسیدگی قرار بگیرد تا اینطور نباشد که تشکلهای دانشجویی، حس وجود بیعدالتی و تبعیض را تجربه کنند.
کلانتری اظهار کرد: دبیران مناطق باید شوراهای مناطق را فعال کنند. کرسیهای آزاداندیشی باید بهطور جدی احیا شوند و در فضای بازی که در دانشگاهها ایجاد شود، این فرصت به جوانان داده شود که در فضای دانشگاه خطا کنند زیرا همین اشتباهات، درسهای انسانساز و عبرتآموز را برای آینده برایشان در پی خواهد داشت.
وی افزود: در شرایطی که اسلام عزیز، فرصتها و ظرفیتهای فوقالعادهای برای توسعه و تعالی ما رقم زده، اکنون ما گرفتار یک فضای تدافعی هستیم و چشم از فرصتهای پیش رو بستهایم . در این راستا، حقیقت هم این است که آرمانهای والای انقلاب اسلامی را نباید هرگز از یاد برد. دینباوری ، ظلمستیزی ، عدالت خواهی، آزادی خواهی، ضدیت با استعمار و استکبار و بسیاری از این سرفصلها در زمره مبانی ارزشمندی هستند که میتوان از آنها دفاع و بر آنها ایستادگی کرد.
همچنین دکتر ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم عنوان کرد: دانشگاه «اسلامی»، میتواند انسانسازی کند / باید فرآیند آموزش و پژوهش بر مبانی فرهنگی منطبق شود
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاهی که بیش از 90 درصد فعالیتش آموزشی و پژوهشی است، باید مبتنی بر یک الگوی فرهنگی عمل کند تا بتواند اسلامی شود، انسانسازی کند و خروجیهای آن همچون شهید چمران باشند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور با حضور معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسایی دانشگاهها، اساتید و مدیران تشکلهای فرهنگی اجتماعی در تالار همایشهای هتل پردیسان مشهد برگزار شد.
احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم افتتاحیه این همایش، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: تلاشها بر این است که در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی و تحقق فرازهای بیانیه گام دوم، فضای دانشگاهی کشور یک گام بیشتر به سمت اسلامی شدن حرکت کند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به هوایی که در آن تنفس میشود، تشبیه کردهاند. حقیقت هم همین است و همه برنامهها، پویشها، تشکلها و ویژهبرنامهها در یک بستر فرهنگی توان اجرایی پیدا میکند. بر همین اساس، دانشگاهی هم که بیش از 90 درصد فعالیتش آموزشی و پژوهشی است، باید مبتنی بر یک الگوی فرهنگی عمل کند تا بتواند اسلامی شود، انسانسازی کند و خروجیهای آن همچون شهید چمران باشند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اینجاست که تطبیق فرآیند آموزش و پژوهش بر مبانی فرهنگی ضرورت پیدا میکند. مقصود حین یادگیری است؛ یعنی از همان کلاس و در جریان تدریس گرفته تا در همان آزمایشگاه و در جریان آزمایش، نسخه جامعی تعریف شود که بتواند فرهنگ را مبتنی بر ارتباط استاد و دانشجو تعریف کند.
وی ادامه داد: امام زمان(عج) در دعای خود به فرازهای نورانی متعددی اشاره میکنند که یکی از آنها طلب زهد و نصیحت برای اساتید و جهد و رغبت برای دانشجویان است. اینها مؤلفههای اساسی تدریس و تحصیل منطبق با الگوی اسلامی ایرانی هستند زیرا اگر دانشجو در ارائه و عمل استاد صداقت نبیند، دیگر نمیتوان امیدوار به تحول دانشگاه بود و این همان سرفصلهایی است که باید براساس آن فرهنگسازی کرد.
تشکیل پنل های تخصصی و گفتوگوهای تخصصی و چندجانبه با محوریت فضای فرهنگی دانشگاههای کشور از دیگر برنامههای این همایش است که دکتر غفاری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو یکی از این پنل های تخصصی می باشد.