گسترش روابط علمی و بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ژول ورن و اکس مارسی فرانسه

ارسال شده در تاریخ :

در طی نشست دو روزه همکاری های دانشگاه های ایران و فرانسه در پاریس، تفاهم نامه همکاری های بین دانشگاهی میان دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس دانشگاه ژول ورن شهر امی کشور فرانسه به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه، همکاری های مشترک میان دو دانشگاه تسهیل می شود و اعضای هیات علمی می توانند با همتایان فرانسوی خود در این دانشگاه به تبادل علمی و نیز تبادل دانشجو در سطح دکتری بپردازند.

دانشگاه فردوسی مشهد از حدود یک سال پیش همکاری خود را با دانشگاه ژول ورن آغاز کرده است و تاکنون دو کارگاه آموزشی مشترک برگزار شده است، همچنین یک دانشجوی دکتری مشترک در ادبیات تطبیقی ایران و فرانسه زیر نظر پروفسور لومونیه از این دانشگاه و دکتر فارسیان از دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به آموزش و پژوهش می باشد.

همچنین به دعوت دانشگاه اکس مارسی در جهت آغاز روابط و همکاری های دو دانشگاه در زمینه های علمی مورد نظر، دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به همراه دکتر فارسیان مسئول میز فرانسه دانشگاه، ضمن حضور در این دانشگاه از نزدیک با رشته های علمی موجود و امکانات آن آشنا شدند و با مسوولین این دانشگاه دیدار و گفتگو نمودند.

دکتر پیر ایو ژیل، رئیس این دانشگاه ضمن قدردانی از حضور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اکس مارسی را معرفی و اظهار نمود: این دانشگاه که در سال 1409 بنا نهاده شده است، بیش از 600 سال قدمت دارد و با بیش از 70 هزار دانشجو، بزرگترین دانشگاه فرانسه محسوب می گردد. دانشکده های هنر، ادبیات، زبانهای خارجی، اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی، علوم ومهندسی، پزشکی و نیز چندین موسسه پژوهشی در این دانشگاه فعالیت میکنند. آموزش زبان فارسی از سال 1985 آغاز شده است اما علی رغم جوانی، موفقیتهای زیادی را به دست آورده است.

دکتر کافی نیز  در این دیدار توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه فردوسی مشهد را برشمرد و اعلام نمود: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه خارج از تهران، آماده همکاری با بزرگترین دانشگاه فرانسه است، نه تنها در حوزه زبان فارسی، که در حوزه های حقوق، علوم مهندسی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا. همچنین تبادل استاد و دانشجو در رشته های زبان فرانسه و زبان فارسی و نیز ادبیات تطبیقی دو ملت می تواند از برنامه های اصلی دو دانشگاه باشد. در همین زمینه و به عنوان اولین قدم در روابط میان دو دانشگاه، با پذیرش دو دانشجوی دکتری رشته تاریخ برای گذراندن دوره تابستانی آموزش زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد موافقت شد.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه