ویژه برنامه معرفی شب یلدا در دانشگاه حلب سوریه

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به همت و تلاش خانم ها دکتر سنگی و دکتر محمدزاده اساتید اعزامی دانشگاه فردوسی مشهد برای تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه حلب برای اولین بار مراسم ویژه معرفی شب یلدا روز پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ در تالار فارابی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حلب، با حضور مقامات دانشگاه، مدیران گروه های مختلف آموزشی و دانشجویان برگزار شد. در این مراسم که مورد استقبال بسیار خوب و بیش از انتظار قرار گرفت، خانم دکتر نعیمه حسوکی رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی و خانوم دکتر سنگی به معرفی مراسم شب یلدا و شرح نمادهای آن پرداختند، همچنین در ادامه مراسم دو دانشجوی زبان و ادبیات فارسی غزلی را به اتفاق خواندند، سپس در مورد شاهنامه و نقالی خوانی توضیحاتی داده شد و مستندی از این نقالی به نمایش درآمد.

در انتها از مهمانان پذیرایی سنتی شد این مراسم تحت پوشش رسانه‌ای نیز قرار گرفت و در حاشیه مراسم با برخی از حاضرین مصاحبه به عمل آمد.

آقای دکتر ابراهیم حدید رئیس شعبه حزب بعث در دانشگاه حلب که حضورش در این مراسم بسیار با اهمیت بود می باشد در مصاحبه خود با رسانه‌های حاضر در مراسم ضمن ابراز خوشحالی از شرکت در مراسم سنتی کهن و ملی ایرانی افزود ایرانی و سوری در راه آزادی حلب از محاصره و اشغال تروریست‌های تکفیری یک دل و کنار هم مجاهدت کردند، و با خون به هم پیوند خوردند که بزرگترین عامل وحدت ملت‌ها می باشد و برگزاری چنین مراسمی برای آشنایی بیشتر با میراث فرهنگی ایرانیان مفید است.

خانم دکتر حسوکی در مصاحبه به معرفی شب یلدا به عنوان یکی از مناسبت‌های ملی کهن ایرانی به چگونگی پاسداشت آن توسط مردم از جمله جمع شدن در منزل بزرگ خانواده و شاهنامه‌خوانی و گرفتن فال حافظ توضیحاتی داد. خانم ها دکتر حسینی و دکتر محمد زاده نیز به بازگشایی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب و فعالیت های جانبی گروه علاوه بر تدریس از جمله معرفی و پاسداشت مناسبت‌های ملی و کهن صحبت کردند.

یادآور می‌شود گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب که به علت جنگ و بازگشت اساتید اعزامی از ایران به حالت تعلیق در آمده و فعالیتش متوقف شده بود با پیگیری رایزنی فرهنگی و همراهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد واعزام دو استاد زبان و ادبیات فارسی بازگشایی شد و با پذیرش دانشجو فعالیت خود را مجددا از سر گرفت برگزاری مراسم معرفی شب یلدا همچنین فرصتی فراهم آورد برای معرفی گروه زبان و ادبیات فارسی و اطلاع‌رسانی در مورد شروع به کار آن شد.

98100214

98100215

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه