هشتمین همایش ملی گرامیداشت روز جهانی خاک برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

همزمان با 5 دسامبر، روز جهانی خاک، هشتمین همایش ملی گرامیداشت این روز، به همت انجمن علمی علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، به صورت مجازی برگزار گردید.

این همایش مجازی با شعار «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم»، از کانال‌های مختلف پیام رسان و نرم افزارهای تحت وب؛ بخش وبینارهای کشاورزی به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار گرفت.

پس از خوانش پیام فائو درخصوص روز جهانی خاک توسط مهندس فاطمه شبانی قلا، دبیر انجمن علمی علوم و مهندسی خاک دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین دبیر برگزاری هشتمین همایش ملی گرامیداشت روز جهانی خاک، سخنرانان اصلی این همایش به تبیین مباحث مربوطه پرداخت.

 

دراین همایش دکتر امیر فتوت عضو هیأت علمی و استاد گروه آموزشی علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر یوسف هاشمی نژاد عضو هیأت علمی مرکز ملی تحقیقات شوری سازمان آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، دکتر مهدی عباس زاده رئیس اداره امور خاک کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و علیرضا صحرایی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایراد سخن کردند.

 

پایان بخش این همایش علمی آموزشی و مجازی، خوانش بیانیه این روز از سوی کمیته برگزاری روز جهانی 2020 در خراسان رضوی بود و مخاطبان که از استان‌های مختلف دراین وبینار حضور داشتند، در مسابقه مجازی نقطه ویرگول، که بر اساس محتوای ارائه شده در این نشست تنظیم شده بود شرکت کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

"برگزارکنندگان هفته گرامیداشت خاک، در سال 1399، با توکل بر قادر متعال و در پرتو نور هدایت او، متعهد است که با تلاش و همت والا، رسالت علمی، اجتماعی، و دینی خود را در اطلاع رسانی و آگاه‌سازی اجتماعی در رابطه با اهمیت و جایگاه رفیع خاک در جامعه و طبیعت، و وظایف مسئولان و آحاد جامعه در قبال این سرمایه الهی درقالب کارگاه‌ها، سمینارهای آموزشی، نشست‌های تخصصی و عمومی و همچنینن افزایش ارتباط روز افزون با دستگاه‌های اجرایی مرتبط؛ به انجام برساند.

 

از مردم بزرگوار، این ولی نعمتان جامعه نیز استدعا داریم که ضمن افزایش آگاهی‌های خود و توجه به عظمت و اهمیت نعمت‌های الهی، از جمله خاک، با نظارت کامل بر جریان امور و فعالیت‌های اجرایی کشور، تداوم خردمندانه برنامه‌های توسعه را پیگیری، و تهیه بستر لازم برای زندگی سعادتمندانه درحال حاضر و برای نسل‌های آینده را تضمین نمایند... "

 

گفتنی است قانون حفاظت از خاک برای اولین بار در کشور تصویب شده، که در آن برای تخریب هر متر مکعب خاک مجازات تعیین شده است.

مشاهده کلیپ همایش روز جهانی خاک

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه