نیم قرن تلاش علمی و فرهنگی دکتر محمدجعفر یاحقی گرامی داشته شد

ارسال شده در تاریخ :

مراسم نکوداشت دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، روز یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه در تالار خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده علوم با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی شهری و کشوری برگزار شد.

دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه دکتر یاحقی فردوسی پژوهی بزرگ است، گفت: ایشان ادیب، قرآن پژوه و خراسان شناسی تاثیرگذار بوده که در تمام عمر خود با نگاهی ایران دوستانه مسیر زندگی خود را دنبال کرده است.

وی به چند ویژگی شخصیتی دکتر یاحقی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان شخصیتی خودساخته دارند که همچون درختان کویری در سختی رشد کرده اند و جایگاه امروزشان نتیجه کوشش های سال های پیش بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هوش سرشار، کتابخوانی و علاقه به کتاب و ذوق معلمی منحصر به فرد ایشان را از دیگر ابعاد شخصیتی دکتر یاحقی دانست.

پیش از سخنان دکتر صالحی، دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص شاگردپروری دکتر یاحقی اظهار کرد: اکثر فرهیختگان حوزه زبان و ادبیات فارسی از شاگردان ایشان بوده اند و این نشان از تاثیرگذاری دکتر یاحقی دارد.

وی با بیان اینکه دکتر یاحقی به چاردیواری دانشگاه محصور نیستند، یادآور شد: ایشان در بسیاری از نشست هایی که در شهرها و حتی کشورهای دیگر برگزار می شود، شرکت می کنند و به ایجاد ارتباطات برون دانشگاهی اهتمام دارند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد حرکت دکتر یاحقی را در جهت ترویج فرهنگ فردوسی پژوهی و شاهنامه دوستی را ستایش کرد و ادامه داد: ایشان آزادی خواهی و مدارا و لطف به مردم را از شاهنامه وام گرفته اند و آنها را در زندگی و سبک تدریس و ارتباط با دانشجویان به کار گرفته اند.

در پایان مراسم دکتر یاحقی گزیده ای از زندگینامه خود را بیان کرد و ادامه داد: من پنجاه سال از زندگی خود را در دانشگاه سپری کرده ام و تا زمانی که جان در بدن دارم در این زمینه به کوشش خود ادامه خواهم داد.

گفتنی است در این مراسم دکتر احمدی زاده، رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی، دکتر سرابی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص ابعاد شخصیتی دکتر یاحقی سخنانی ایراد کردند.

رونمایی از کتاب "دیهیم هفتاد (مجموعه مقالات اهدایی به دکتر یاحقی)"، کتاب "آن سالها"، تمبر یادبود مراسم نکوداشت استاد یاحقی و مجله پاژ از دیگر برنامه های این مراسم بود.

830067

830068

830069

830070

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه