نحوه فعالیت خوابگاه های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، روابط عمومی معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفتگویی با مهندس ساقی مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه انجام داده است که حاصل این گفتگو به شرح زیر می باشد:

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه در این گفتگو اظهار داشت: با توجه به اینکه در نیمسال اول سال تحصیلی جدید کلاس های آموزشی و آموزش برای دانشجویان بصورت مجازی خواهد بود دانشجویان در خوابگاه ها اسکان پیدا نمی کنند.

وی ادادمه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی سال های گذشته که دارای دروس عملی هستند  مانند ترم های گذشته توسط دانشکده به همراه نام درس و کد درس به این مدیریت اعلام می شود و این دانشجویان در صورت تایید در یک بازه زمانی حداکثر تا چهار هفته در خوابگاه مستقر می شوند و پس از گذراندن دروس عملی خوابگاه را ترک و بقیه دروس و آموزش خود را بصورت مجازی ادامه خواهند داد.

کلاسها و آموزش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز که دروس نظری دارند همچنان مجازی است  و دانشجویانی که در حال کار روی پایان نامه شان هستند و موضوع پایان نامه آنها آزمایشگاهی یا کارگاهی می باشد پس از معرفی توسط استاد راهنما و مدیر گروه و تایید معاون پژوهشی دانشکده برای مدت معینی در خوابگاه  ساکن می شوند.

دانشجویان مقطع دکتری هم که به مرحله رساله رسیده باشند می توانند با گذراندن همین فرایند تا زمان تعیین شده در خوابگاه ساکن شوند.

مدیریت رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در سال جاری اسکان در خوابگاه ها برای یک ترم و یا یک سال تحصیلی تعریف نشده است و زمان اسکان دانشجویان در خوابگاه بنابر زمانی است که حضورشان در دانشگاه ضرورت داشته باشد و شرایط کرونا و فاصله گذاری اجتماعی نیز مدنظر خواهد بود.

البته برای نیمسال دوم سال تحصیلی و بهمن ماه با توجه به شرایط کرونا ممکن است تغییراتی در این برنامه ایجاد شود.

مهندس ساقی در خصوص بازسازی و بهسازی خوابگاه ها اظهار نمود: در زمان شیوع کرونا از فرصت خالی بودن خوابگاه ها استفاده کرده و دو خوابگاه دانشگاه را که 50 درصد از ظرفیت خوابگاهی پسران را تشکیل می دهد تعمیر و بازسازی کردیم که مراحل پایانی خود را می گذراند و با تکمیل تعمییرات این خوابگاه ها تا پایان ماه، این اماکن به شکلی تمیز و مرتب و با امکانات گرمایشی و سرمایشی بروز در خدمت دانشجویان خواهند بود البته در حال حاضر  بدلیل رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اسکان به صورت اتاق های یک نفره می باشد .

وی ادامه داد: در صورت واکسیناسیون کامل دانشجویان و اگر  ستاد ملی کرونا و وزارت علوم شرایط جدیدی را در ارتباط با موضوع کرونا و پروتکل های مربوطه اعلام نمایند ما هم مطابق آن شرایط در سیاست های اسکان و ... تغییرات لازم را اعمال خواهیم کرد.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان اظهار داشت: بدلیل شروع کرونا بعضی از فعالیت های تحقیقاتی رساله های دکتری و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تاخیر افتاده بود که دانشگاه فردوسی مشهد برای جبران این تاخیر، خوابگاه های دانشگاه را در تابستان نیز بر خلاف سال های قبل دایر نگهداشته و در اختیار دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری قرار داد.

وی در مورد میزان اهمیت واکسیناسیون دانشجویان و اجباری بودن تزریق برای سکونت در خوابگاه اعلام کرد: این موضوع دو جنبه دارد اول اینکه یک مسئولیت اجتماعی است که آحاد جامعه باید خود را ملزم به تزریق واکسن کنند و دوم مسئله حقوقی این موضوع است که در حال حاضر اجباری نیست ولی توصیه موکد ما هست و یک امتیاز در تخصیص خوابگاه محسوب می شود.

طی جلساتی که با وزارت عتف و مسئولان مربوط داشتیم متوجه بار حقوقی این موضوع شدیم و در این خصوص باید قانون و یا دستورالعمل الزام آور ابلاغ شود که فکر می کنم بزودی این اتفاق خواهد افتاد در هر حال یکی از مدارک اولویت دار برای اسکان در خوابگاه داشتن کارت واکسیناسیون خواهد بود.

 مهندس ساقی ادامه داد: در ورودی تمام خوابگاه های دانشگاه تب سنجی و اندازه گیری سطح اکسیژن دانشجویان را بصورت هر روزه انجام می دهیم و دانشجویانی که تب بالاتر از نرمال داشته و یا سطح اکسیژن خون آنها از سطح استاندارد پایین تر باشد به مرکز درمانی دانشگاه ارجاع داده می شوند.

وی دانشجویان را به رعایت پروتکلها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنین تزریق واکسن دعوت نمود و اعلام کرد: از دانشجویان خواهش می کنم در شرایط موجود اصرار بر اسکان در خوابگاه ها نداشته باشند و از خانواده دانشجویان نیز تقاضامندم اصراری برای سکونت فرزندانشان در خوابگاه نداشته باشند چون امکانات خوابگاه ها برای شرایط نرمال و بدون بیماری است و برای ما سلامتی دانشجویان از فارغ التحصیلی و دریافت مدارک مهم تر است.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه