مسئولیت گسترش زبان فارسی در کشور سوریه به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شد

ارسال شده در تاریخ :

بر اساس نامه دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت  علوم، تحقیقات و فناوری،  گسترش زبان فارسی در کشور سوریه بر عهده دانشگاه فردوسی مشهد گذاشته شد.

 روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در همین خصوص گفتگویی با دکتر احسان قبول مدیر همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد انجام داده است که حاصل این گفتگو در زیر درج شده است:

ghabul

1- چرا وزارت علوم این مسئولیت را به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار کرد؟

در طی سفر اخیر اینجانب و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه به کشور سوریه در اردیبهشت ماه سال جاری، طی نشست‌هایی که با روسای برخی دانشگاه‌های سوریه از جمله رئیس دانشگاه دمشق و نیز سفیر و رایزن فرهنگی ایران در سوریه داشتیم، یکی از مهمترین مشکلات دانشگاهی نیمه تعطیلی کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های سوریه و عدم اعزام استاد از ایران به کشور سوریه بود.

بر این اساس دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه آمادگی برعهده گرفتن مسئولیت آموزش زبان فارسی در کشور سوریه را مطرح کرد که با استقبال همه طرف‌‌های مقابل مواجه شد. این مسأله و آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد از سوی رایزن فرهنگی ایران در سوریه به معاونت بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد و مسئولیت آموزش زبان فارسی در کشور سوریه به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شد.

2- اعطای واگذاری این مسئولیت چه دستاوردهایی برای دانشگاه فردوسی مشهد دارد؟

مهمترین دستاورد این است که دانشگاهی با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی که در جایگاه پاسدار و گسترنده زبان و ادبیات فارسی مطرح است و نیز مرکز فردوسی که بزرگترین مرکز آموزش زبان فارسی در جهان قلمداد می‌شود به رسالت بنیادین خود یعنی حفظ و گسترش زبان فارسی در جهان عمل کرده است. دیگر این‌که کلیه اعتبارات مالی این برنامه از سوی وزارت علوم تأمین خواهد شد که این اعتبارات برای سه نفر از دانش آموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاه ایجاد شغل تخصصی خواهد کرد و سوم اینکه این حضور دانشگاه فردوسی مشهد در کشور سوریه می‌تواند بسترساز حضور و ایفای نقش در دیگر حوزه‌های دانشگاهی و فناوری کشور سوریه باشد.

 سخن آخر این‌که رویکرد وزارت علوم در واگذاری برخی از مأموریت‌های خود در بخش زبان فارسی به دانشگاه فردوسی مشهد بسیار ارزشمند است و برای نخستین بار اتفاق افتاده است و مرکز فردوسی دانشگاه تمام توان خود را به کار خواهد بست تا این برنامه با بهترین کیفیت انجام شود با این هدف که مسئولیت آموزش زبان فارسی در دیگر کشورها نیز به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شود و این قابلیت به اثبات برسد که دانشگاه‌های کشور می‌توانند برخی از مأموریتهای وزارت علوم را انجام دهند.

.

.

.

اخبار و رویدادهای دانشگاه فردوسی مشهد  را در  پیام رسان های زیر بخوانید

پیام رسان سروش:

http://Sapp.ir/fumsoroush

پیام رسان ایتا:

https://eitaa.com/ferdowsieum

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه