سخنرانی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در همایش ملی چالش های آب در شرق کشور

ارسال شده در تاریخ :

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در همایش ملی چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت که با حضور وزیر نیرو، استاندار خراسان رضوی همچنین مدیران ارشد وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و استانداران و مدیران ارشد استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان برگزار شد، ضمن تشکر از مسئولان برای تشکیل این همایش مهم، به فرهنگ غنی ایران در استفاده از منابع آبی اشاره نمود و افزود: ما در حوزه تکنولوژی آب از کشورهای سرآمد دنیا هستیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما دانشمندان بزرگی در این زمینه‌داریم و ازنظر تکنولوژی و تکنیک بهره‌برداری از آب نسبت به دیگر کشورهای دنیا هیچ کاستی نداریم و حتی در بسیاری از موارد از آنان جلوتر هستیم.

 وی تصریح کرد: تلاش کردم تجربه استفاده و بهره‌وری از آب را در کشورهای مختلف جستجو کنم ولی دریافتم که هیچ نسخه‌ای برای ما بهتر از نسخه داخلی و مطابق با شرایط ایران نمی‌تواند باشد و ما باید در کشور خودمان راه‌حل استفاده بهینه از آب را به شکل بومی پیدا کنیم.

وی در ادامه به‌عنوان مسئول بزرگ‌ترین مرکز دانشگاهی شرق کشور اعلام کرد دانشگاه در کنار شما بوده و برای ما این مسئله اصل است که تلاش کند که بحث آب اولویت اول باشد و دانشگاه فردوسی مشهد مشارکت فعال و عملی در این عرصه را برای خود فریضه می‌شمارد.

وی همچنین تأکید کرد ظرفیت دانشگاه‌ها محدود به دانشگاه فردوسی مشهد نیست و این دانشگاه از تمام مراکز علمی که آمادگی خود را اعلام نمایند، در این مسیر استفاده خواهد نمود.

 دکتر کافی در ادامه سخنان خود یادآور شد که منطقه 5 کشوری شامل شش استان بزرگ سیستان و بلوچستان کرمان یزد و سه استان خراسان است که همگی گرفتار مسئله آب می‌باشند. وی ادامه داد: در کنار بقیه مدیران بحث همکاری‌های دانشگاهی برای رفع معضلات مهم که یکی از آنان مسئله آب است را شروع کرده‌ایم و در دستور کارداریم. وی تأکید کرد بحث آب یک بحث استانی نیست و یک بحث ملی است که در دانشگاه فردوسی مشهد نیز با عزمی که در پیش‌گرفته شده با ایجاد پژوهشکده آب در این دانشگاه در تلاش است با برنامه‌ریزی عقب‌ماندگی‌ها را جبران و در جهت پایداری بهره‌برداری بهینه از منابع آبی حرکت کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تلاش همه‌جانبه و هماهنگ بتوانیم به اهداف خود در مدیریت صحیح استفاده از آب برسیم.

همایش ملی چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت با حضور وزیر نیرو مدیران ارشد این وزارت خانه استاندار خراسان رضوی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیران ارشد آن، مدیران آب و آبفای سه استان، گروهی از کارشناسان و متخصصان دانشگاهی حوزه آب و سازمان‌های مردم‌نهاد به مدت دو روز در مشهد برگزار شد.

840311

840312

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه