ساخت دستگاه اندازه گیری خواص جذب و واجذب هیدروژن در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، گروه فیزیک دانشکده علوم به راهنمایی دکتر هادی عربی در آزمایشگاه "انرژی های تجدید پذیر، مغناطیس و نانوتکنولوژی"، موفق به طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری خواص جذب و واجذب هیدروژن در مواد و آلیاژها شدند.

به گفته دکتر عربی، این دستگاه بخشی از پایان نامه مجتبی کمیلی دانشجوی دکتری فیزیک می باشد که میزان هیدروژن جذب شده در مواد جاذب هیدروژن، سنتیک جذب و واجذب هیدروژن و خواص ترمودینامیکی آلیاژهای ذخیره کننده هیدروژن را با دقت بالا اندازه گیری می کند. علاوه براین آلیاژهای جاذب هیدروژن که در آزمایشگاه فوق ساخته شده اند قابلیت کاربرد در خودروهایی که با سوخت هیدروژن کار می کنند را دارد. این دستگاه با کامپیوتر کنترل شده و بطور خودکار داده برداری کرده و در نهایت قادر به استخراج منحنی های فشار غلظت و دما (PCT)، منحنی ونت هوف و منحنی سنتیک جذب و واجذب هیدروژن در گستره وسیعی از فشار زیاد متوسط و کم تا 160 بار با دقت 1میلی بار در فشار های پایین و 0.5 بار در فشارهای بالا است. علاوه بر این اندازه گیری های فوق از دمای منفی چهل درجه سانتیگراد تا دمای 600 درجه سانتیگراد با دقت یک دهم درجه سانتیگراد قابل انجام است.

وی در ادامه گفت: مجهز بودن دستگاه به 12 حجم استاندارد، سیستم تمیز کننده هلیوم، داده برداری دیجیتال، سیستم خنک کننده و بخش اندازه گیری در خلاء و فشار های پایین از جمله مهم ترین ویژگی های دستگاه ساخته شده است. این دستگاه با قابلیت های بیان شده، برای اولین بار در دانشگاه های ایران طراحی و ساخته شده است که جزو دستگاه های اندازه گیری دقیق محسوب می شود و با آلیاژهای استاندارد کالیبره شده است و از لحاظ دقت قابل رقابت با نمونه های خارجی و از لحاظ هزینه بسیار اقتصادی می باشد، لازم به ذکر است که این دستگاه با هزینه ای در حدود 700 میلیون ریال ساخته شده است که موارد مشابه فرانسوی و آمریکایی این دستگاه حدود 60 هزار دلار قیمت دارد.

99032704

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه