رونمایی از نخستین الگوی مفهومی آموزش بر اساس ساختار مغز در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت آموزشی دانشگاه در ابتکاری جدید، از اولین الگوی مفهومی آموزش که بر اساس ساختار مغز تهیه شده است و به‌ مثابه نقشه راهی می‌باشد که آموزش قرار است در آن مسیر حرکت کند، رونمایی کرد.

دکتر پیش‌قدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در تکمیل این خبر افزود: در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش، معاونت آموزشی دانشگاه اقدم به تهیه الگوی مفهومی آموزش برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نموده است.

هدف از تهیه این الگو، هدفمندسازی فعالیت‌های آموزشی همسو با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت می‌باشد. این الگو به‌مثابه نقشه راهی است که مسیر حرکت کنشگران عرصه آموزش را مشخص می‌سازد. باید خاطرنشان کرد که آموزش، مفهومی فراتر از انتقال صرف مطالب درسی دارد. وظیفه استادان، افزون بر انتقال مفاهیم علمی، ایجاد و تقویت شایستگی‌های گوناگون در دانشجویان برای زندگی بهتر در جامعه می‌باشد.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: هدف آموزش در مقطع کارشناسی، افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان می‌باشد و هدف آموزش در مقطع کارشناسی ارشد، افزایش توان پژوهشی دانشجویان می‌باشد و هدف آموزش در مقطع دکتری، ایجاد مرجعیت علمی – اجتماعی در دانشجویان می‌باشد.

لازم به ذکر است :

جهت کسب توانایی های مذکور در مقاطع سه‌گانه تحصیلی،کلان شایستگی، شایستگی و خرده شایستگی‌هایی مشخص‌شده است که لازم است به میزان و درجات متفاوت به فراخور هر مقطع تحصیلی تقویت شود.

معاونت اموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در تلاش است این ‌شایستگی‌ها را در تدوین و اجرای برنامه‌های درسی، طرح درس، سنجش و ارزیابی دانشجویان، تهیه و تدوین پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی، برنامه‌های توانمندسازی استادان، ارزشیابی استادان، فعالیت‌های فوق‌برنامه و مراکز رشد و کار‌‌‌آفرینی و...  عملیاتی نماید .

کلان شایستگی‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی شناختی، هیجانی- اجتماعی و حسی- ادراکی تقسیم کرد:

کلان شایستگی شناختی، تقویت تفکر انتقادی، آینده‌نگر، خلاق و سیستمی را در برمی‌گیرد. تفکر انتقادی، اشاره به عبور از حفظیات  و پذیرش محض مطالب درسی دارد. بر این اساس، انتظار می‌رود دانشجویان ضمن کسب قدرت تحلیل و ارزیابی، پرسشگر، منعطف، منتقد و انتقادپذیر شوند. تفکر آینده‌نگر، اشاره به پیش‌بینی آینده، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب برای آن دارد. انتظار مــی‌رود دانشجویان  با آینده‌پژوهی آشنا و حساس به زمان شوند و توانایی‌های فراشناختی خود شامل قدرت پایش و مدیریت را افزایش دهند. تفکر خلاق، به نوآوری و خلق ایده‌ی جدید می‌پردازد. انتـظار مــی‌رود دانشــجویان ضمن کسب وسـعت نـگاه، ایده پردازی و خیال‌پردازی کنند، واگـرا و متـفاوت‌نگر باشند. تفـکر سیستـمی، اشاره به کل‌نگری و اجتناب از مطلق‌نــگری دارد. انتــظار مـی‌رود دانشجویان با نگاهی ارگانیک و پویا قادر به درک ارتباطات و تعاملات بین مفاهیم و نظام‌های مختلف باشند و از رویــکـرد پذیـــرش مـطـلق اجتناب کنند.

کلان شایستگی هیجـانی-اجتماعـی اشاره به مدیریت درون فــردی و مــیان فــردی دارد. لازم است اعتمادبه‌نفس،‌ عزت‌نفس و حس خودکارآمدی در دانشجویان تقویت شود. برای «‌ شهروند خوب بودن » دانشجویان باید اخلاقیات و مسائل فرهنگی و هویتی را سرلوحه خود قرار دهند. حس همدلی و مسئولیت‌پذیری در آنان تقویت شود تا بتوانند با دیگران به‌راحتی ارتباط برقرار کنند و مسائل را از زوایای مختلف ببینند.

کلان شایستگی حسی- ‌ادراکی، اشاره به مدیریت حواس و مدیریت محیط دارد. انتظار می‎رود دانشجویان مهارت‌ورز و حواس‌ورز شوند و بتوانند مهارت‌های عملی را کسب کنند، چیره‌دست شوند و با به‌کارگیری حواس مختلف، ظرفیت‌های شناختی و هیجانی خود را افزایش دهند. همچنین انتظار می‌رود دانشجویان یاد بگیرند چگونه از ظرفیت محیط فیزیکی برای افزایش توانمندی‌های خود بهره بگیرند. آن‌ها باید تن‌آگاهی باشند، به بدن خود توجه کنند، محیط‌‌آرا باشند و به خلق محیط شاد و آرام کمک کنند‌ (توجه به هنر و مسائل زیبایی‌شناختی). آن‌ها باید بیاموزند که بدن و شــناخـت‌‌‌ تفکیـک‌ناپذیـرند و به یـکدیـگر کمـک می‌کنند.

model98

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه