دومین دوره همایش ملی دولت پژوهی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

با حضور مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگران و اساتید، دومین همایش ملی دولت پژوهی دولت جمهوری اسلامی ایران: بنیان، آسیب، چشم انداز' در روز سه شنبه 7 و چهارشنبه 8 اسفند ماه 1397 در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.

دکتر جوان جعفری رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم به تصویب قوانینی که جامعه عمل نمی پوشند اشاره و بیان کرد: آیا ایراد و اشکال در قوانین و تصویب آنها است .

رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی چارچوب مناسبات قوا را ترسیم کرده اما قوانین در مقام اجرا دچار مشکلاتی می شوند و ادامه داد: ایراد اصلی در زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی است که بطور طبیعی در تاریخ جامعه نهادینه شده اند و در مقابل مفاهیم وارداتی مانند دموکراسی قابلیت اجرایی ندارند و با شکست رو به رو می شوند.

دکتر هاشمی مشاور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش اظهار داشت: 12 دولت و کابینه در طول 40 سال حیات انقلاب اسلامی در ایران تشکیل شده و هم اینک بهترین زمان برای تحلیل بررسی نقاط و قوت این دولتها است.

دکتر هاشمی به حضور اساتید و متفکران دانشگاهی به عنوان مشاور و عضو کابینه در دولتهای جمهوری اسلامی ایران اشاره و افزود: همایش دولت پژوهی با بهره گیری از اساتید برجسته دانشگاههای کشور در حوزه های مختلف می تواند به صورت چندلایه به مسائل بنگرد و سطحی از آنها عبور نکند. بر همین اساس دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی به عنوان یک رکن مهم و ارتقا دانشگاه به یک نهاد تصمیم ساز است.

دکتر سینایی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر علمی همایش دولت پژوهی در این مراسم گفت: 'دولت' در علم سیاست نهادی بسیار مهم است که تنها محدود به قوه مجریه و کابینه نیست بلکه قوایی فراتر از آن مورد نظر است که کشور را اداره می کند.

دکتر وحید سینایی افزود: بر همین اساس 'دولت پژوهی' از منظر علوم اجتماعی به ویژه علم سیاست امری ضروری است تا در مقابل مشکلات محیط زیستی، بیکاری، سقوط سرمایه اجتماعی و دیگر معضلات گریبانگیر جامعه بتواند برای کاهش مشکلات درست عمل کند و از این منظر پرداختن به آن اهمیت دارد.

وی ادامه داد: همایش ملی دولت پژوهی 'دولت جمهوری اسلامی ایران: بنیان، آسیب، چشم انداز'فرصتی است تا با گفت و گو و خرد جمعی عالمان علم سیاست راهکارهای مناسب را یافته و وظیفه خود را به عنوان پژوهشگران این عرصه انجام دهند.

دبیر علمی همایش دولت پژوهی همچنین گفت: 130 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شد. از این میان 77 مقاله مورد قبول واقع شد و 31 مقاله علمی در جریان همایش ارائه می شوند.

این همایش در پنل های تخصصی با محوریت موضوعات سیاست گذاری عمومی، سرشت دولت، حکمرانی محلی، اقتصاد سیاسی ابعاد گوناگون مبانی، کارآمدی، دست آوردها، آسیب شناسی و راه کارهای دولت جمهوری اسلامی ایران مورد واکاوی قرار گرفت.

دکتر اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر اجرایی این همایش در مراسم اختتامیه عنوان کرد بهترین مکان برای بررسی آسیب شناسانه دولت دانشگاه است چرا که اندیشمندان با محوریت ایران و دغدغه بهبود حکمرانی در کشور در فضایی آزاد و علمی نظرات خود را اعلام کنند.

دکتر روح اله اسلامی گفت: این همایش برای دفاع از منافع ملی کشور و کمک به شکل گیری روایت های مصلحت عمومی جهت فائق آمدن بر بحران های پیش رو شکل گرفت و دست آوردهای همایش به صورت چکیده، اصل مقاله و گزارش کامل سخنرانی ها در سایت همایش به آدرس http://stateconf2.um.ac.ir/ قابل دریافت است.

دبیر اجرایی همایش در پایان سخنان خود از دانشجویان علوم سیاسی و انجمن علمی دانشجویان علوم سیاسی که کادر اجرایی همایش بودند و همینطور مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، شورا و شهرداری مشهد به عنوان حامیان همایش، سپاسگزاری کرد.

گزارشگر: فاطمه ذوالفقاریان

 

paju97123

paju97124

paju97129

paju97125

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه