برگزاری چهارمین جلسه کمیته دانشگاهیان دومین کنگره 18000 شهید خراسان رضوی در چهلمین سالگرد بزرگداشت هفته دفاع مقدس

ارسال شده در تاریخ :

چهارمین جلسه کمیته دانشگاهیان دومین کنگره 18000 شهید خراسان رضوی با حضور رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی، رئیس بسیج اساتید استان، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی، مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های فردوسی مشهد، علوم پزشکی مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دیگر اعضای کمیته برگزار گردید.

ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر ترابی رئیس شورای استانی نهاد رهبری استان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای والامقام آن از خداوند متعال درخواست کردند که انشالله برکات دفاع مقدس تا ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  و بعد از آن برای بشریت باقی بماند. در همین زمینه به روایاتی از ائمه معصومین علیه السلام مبنی بر اینکه مردمانی از سرزمین مشرق قیام می کنند و در برابر دشمنان استقامت می ورزند و پیروز می شوند اشاره کرده و افزود: در یکی از این روایات، امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) در جواب برخی از فرماندهان عرب آن زمان که نسبت به حکم فرماندهی یک عجم در سپاه اعتراض داشتند، فرمودند ((روزی را می بینم که شما از اسلام برخواهید گشت و همین عجم و پارس ها شما را مجدد به اسلام حقیقی دعوت می کنند)) در پایانِ روایت، امام علیه السلام عبارت عجیبی دارند می فرمایند والعاقبه للمتقین. این کلام امام هشداری است به ما که در مسیر انقلاب اسلامی آن هایی که بی تقوایی می کنند به مقصد نمی رسند و عاقبت بخیر نمی شوند و همینطور اگر امربه معروف و نهی از منکر به معنای دقیق مفهومی آن ترک شود کسانی که  حتی کمترین قدم را هم در راه ارزش های اسلامی و انقلابی برنداشته اند مسلط خواهند شد که متاسفانه الان مظاهر آن قابل مشاهده است. بزرگداشت هفته دفاع مقدس و میثاق با شهیدان باید این باشد که نگذاریم انقلابی که به انقلاب جهانی حضرت مهدی متصل خواهد شد به دست انسان های بی تقوا، نااهلان و ژن های برتر بیفتد.در ادامه دکتر طاهری نایب رئیس کمیته ضمن تبریک چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی جدید را نیز گرامی داشت و اظهار امیدواری کرد که نظام آموزش عالی کشور بتواند در این تجربه جدید کرونایی و حضور مجازی دانشجویان، تعلیم و تربیت را توأمان با هم داشته باشد.

سپس دبیر کمیته گزارشی از جلسه اخیر شبکه جامع دانشگاه های استان در چهارم شهریورماه ناظر به برنامه های کمیته دانشگاهیان ارائه داد و اظهار داشت که در آن جلسه برنامه های کمیته دانشگاهیان به اطلاع رؤسای دانشگاه ها رسید و درخواست های کمیته نیز مطرح شد که مورد تصویب قرار گرفت. قرار شد روسای دانشگاه های استان که اعضای شورای سیاستگذاری کمیته دانشگاهیان هستند نقش سیاستگذاری خود را ایفا نموده و جلسات شورای سیاستگذاری را تشکیل دهند. در خصوص تشکیل کمیته ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت  در دانشگاه ها ذیل شورای فرهنگی که یکی دیگر از برنامه های مصوب کمیته بود، قرار شد دانشگاه ها حداکثر طی سه ماه آینده نسبت به تشکیل کمیته مذکور در دانشگاه خود اقدام نمایند که این مصوبه توسط دکتر کافی رئیس هیأت مدیره شبکه جامع دانشگاه های استان به همه رؤسا ابلاغ شده است. در خصوص طراحی و ایجاد نظام حمایتی از رساله های دکتری، پایان نامه های کارشناسی ارشد، طرح ها و برنامه های درسی با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت ناظر به مصوبات کمیته، مقرر شد دانشگاه ها نسبت به طراحی و ایجاد نظام حمایتی مذکور اقدام نموده و دکتر نوعی ریز برنامه آن را به کمیته ارائه نماید.

با توجه به دستور کار اعلام شده و گزارش مسئولین کارگروه های برنامه های کلان هشت گانه کمیته، دکتر مهرام مسئول کارگروه سنجش میزان انتقال فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به جامعه دانشگاهی گزارش خود را ارائه داد و اظهار داشت کارگروه سنجش با حضور دکتر نوغانی، دکتراکبری، دکتر غفاری، دکتر سعیدی رضوانی، دکتر آزاد، دکتر هاشمی نژاد(علوم پزشکی)، دکتر فرهادیان(موسسه آموزش عالی خراسان)، دکتر محمد سهیلی، برات زاده، دکتر حسین زاده، دکتر حسنی، دکتر تقی پور(علوم پزشکی) تشکیل گردید. چند محور بر اساس موارد چندگانه ای که اعضاء مطرح کردند انتخاب شد. بعد از چند جلسه ای که خدمت اعضاء بودیم مسیری که مورد توافق حاضرین قرار گرفت این بود که ابتدا مطالعات پیشین شناسایی شود سپس فرایند کدگذاری انجام گردد و بر اساس این کدها، مولفه ها و ابعاد معطوف به این سه سازه ایثار، جهاد و شهادت استخراج شود و در پایان مبتنی بر آن ابزار ساخته شود.

بعد از گزارش دکتر مهرام، دکتر سیدین ابتدا به معرفی جبهه مقاومت دانشگاهیان ترویج کنندگان مکتب شهید سلیمانی پرداخته و بعد از آن برنامه برگزاری کنگره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خادم الرضا علیه السلام که هشتمین برنامه کمیته دانشگاهیان و برنامه محوری سالانه جبهه مقاوت دانشگاهیان می باشد را ارائه نموده و اظهار داشت چهار روز پس از شهادت سردار سلیمانی، جلسه شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه های خراسان رضوی و دغدغه مندان در این عرصه با حضور رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی، رئیس بسیج اساتید استان و رئیس ناحیه بسیج دانشجویی استان تشکیل گردید. قرار شدکارگروه ویژه ای برای تدوین سند جبهه مقاومت دانشگاهیان  با هدف تبیین، ترویج و گفتمان سازی مکتب شهید سلیمانی  و نقش دانشگاهیان در این زمینه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به شهید سلیمانی باید به دید مکتب و نقشه راه نگریست تشکیل شود که به فضل الهی و لطف شهید عزیز پس از حدود 40 جلسه کارشناسی مفصل  و تشکیل کارگروه های تبیین و تولید محتوا، شبکه سازی و سازماندهی، انتقام سخت، تولیدمحتوای هنری و رسانه ای و... سند جبهه مقاومت دانشگاهیان در سطح استانی، ملی و بین المللی تهیه و تدوین شد و در جسله شورای هماهنگی توسط رؤسای نهادهای مذکور تصویب و امضاء شد. وی در خصوص برنامه کنگره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خادم الرضا علیه السلام نیز گفت: کنگره قرار است با مشارکت همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان ذیل کمیته دانشگاهیان برگزار شود.کنگره بخش های مختلفی دارد از جمله برگزاری جشنواره هنری در زمینه های نقاشی، تصویرسازی، پویانمایی، موسیقی و... و بخش دیگرآن، برگزاری همایش های علمی پژوهشی، میزگردها، نشست های تخصصی و... با حضور صاحب نظران علمی ملی و بین المللی است؛ همچنین کنگره یک بخش مهم تر نیز دارد و آن بخش بین المللی است که انشاء الله به وقت مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

99070206

 99070205

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه