برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین مجمع دانشگاه های ایران وجهان عرب در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

مراسم اختتامیه چهارمین مجمع دانشگاه های ایران وجهان عرب با حضور جمعی از روسای دانشگاه های کشورهای عربی و دانشگاه های ایران درتاریخ 4دی ماه 1398دردانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزارشد.

در ابتدا دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خوش آمد گویی، حضور روسای دانشگاه های ایران و کشورهای عرب زبان را در این مراسم نشانگر اهمیت ارتباطات دانشگاهی میان ایران و جهان عرب دانست. وی  درادامه با اشاره به محور این اجلاس "جایگاه دانش و فناوری درتوسعه کشورهای اسلامی" تاکید کرد، روابط دانشمندان بین ملت ها می تواند کمترین خسارت وآسیب ها رادر ایجاد روابط دوستی میان ملت ها داشته باشد. همچنین بر امکان روانسازی روابط دوستان میان کشورهای عضو مجمع تاکید کرد. وی از روسای دانشگاه های جهان عرب خواست تا این حرکت علمی که در ایران آغاز گردیده است را در میان کشورهای خود ادامه دهند. رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پایان سخنان خود از مدیر همکاری های علمی بین المللی، رئیس اداره دانشجویان بین الملل، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر نمود.

در پایان اجلاس بیانیه مجمع توسط دکتر قبول قرائت گردید، از جمله محتوای این بیانیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداختن به مسائل مشترک جهان اسلام با نگاه علمی
  • برقراری روابط میان دانشجویان ایران و کشورهای عربی از رهگذر برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های تابستانی و کلاس‌های آموزشی
  • برقراری روابط میان استادان مجمع و امکان حضور استادان در دانشگاه‌های همدیگر
  • گسترش دیپلماسی علمی و فرهنگی و بایسته‌های آن در جهان اسلام با سه رویکرد: علم در خدمت دیپلماسی، دیپلماسی به‌عنوان ابزار، ظرفیت علم و فناوری
  • نام‌گذاری یک روز به نام روز علم ایران و عرب
  • تشکیل چهار کارگروه آموزشی‌پژوهشی و فرهنگی و  دانشجویی
  • توجه به مشترکات تاریخی و فرهنگی و ... ایران و جهان عرب
  • تألیف دانشنامه مشترک با موضوعات مختلف
  • توجه به گسترش روزافزون زبان فارسی و عربی در دانشگاه‌های ایران و جهان عرب
  • تشکیل پارک‌های علم و فناوری مشترک

یادآور می شود در نشست های تخصصی این مجمع سخنرانانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، عمان و سخنرانانی از دانشگاه های کاشان، بوشهر، اصفهان، تهران و اهواز مقاله های خود را ارائه کردند. همچنین دکتر بهادر باقری، معاون گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه های خارج و داخل کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به کرسی های زبان فارسی و شرق شناسی در خارج از کشور و جایگاه زبان فارسی در میان کشورهای عربی خواهان گسترش زبان فارسی شد. دکتر باقری با توجه به تاثیر و تاثر زبان فارسی و عربی ابراز امیدواری کرد دیوارهای مانع در راه گسترش روابط برداشته شود و روابط کشورهای اسلامی بیش از پیش شود.

98100417

98100418

98100419

98100420

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه