برگزاری مانور آمادگی در برابر زلزله در دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با رئیس مرکز تحقیقات زمین‌لرزه شناسی دانشگاه

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، با تصویب طرح مانور زلزله در جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد، فاز اول اجرای طرح برگزاری مانور آمادگی در برابر زلزله در دانشگاه فردوسی مشهد با ارائه آموزش‌های لازم در سطح دانشگاه آغاز شد.

دکتر سید کیوان حسینی استادیار گروه آموزشی فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس مرکز تحقیقات زمین‌لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در تکمیل این خبر اظهار داشت: با توجه به موقعیت شهر مشهد که در بین دو گسل اصلی و لرزه زا محصورشده است، اجرای مانورهای متعدد در خصوص بالا بردن سطح آمادگی افراد در زمان مواجه‌شدن با یک زمین‌لرزه واقعی، لازم و ضروری می‌باشد. دانشگاه فردوسی مشهد با جمعیتی بالغ‌بر 25 هزار نفر، به‌عنوان یک شهر کوچک در داخل مشهد قرارگرفته است. مرکز تحقیقات زمین‌لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برای اولین بار در کشور طرحی را جهت ایجاد آمادگی سطوح مختلف افرادی که در آن دانشگاه حضور دارند در هنگام وقوع زلزله ارائه نموده است.

رئیس مرکز تحقیقات زمین‌لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: خوشبختانه با تأکیدهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اولین عملیات اجرایی طرح مذکور در تاریخ 5 دی‌ماه 1397 مصادف با سالگرد زلزله بم، دریکی از خوابگاه‌های پردیس دانشگاه فردوسی مشهد صورت می‌گیرد و دستگاه‌های اجرایی چون هلال‌احمر، آتش‌نشانی و اورژانس در این مانور مشارکت فعالی را خواهند داشت و عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق را به عهده می‌گیرند.

ایشان افزود: برای این مانور به‌طور فرضی به این صورت برنامه‌ریزی‌شده است که زمین‌لرزه‌ای رخ می‌دهد و بلافاصله پس از وقوع این زلزله نمادین مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد، مسئولیت اصلی مدیریت بحران دانشگاه را بر عهده خواهند گرفت و بر اساس گزارش‌های دریافت شده، دستورات لازم را برای کمک‌رسانی به بخش‌های مختلف دانشگاه صادر خواهند کرد.

دکتر حسینی ادامه داد: با توجه به آموزش‌های از قبل ارائه‌شده به دانشجویان و مسئولان خوابگاه، بلافاصله پس از وقوع زلزله، عملیات پناه گیری توسط ایشان انجام‌شده و پس از اتمام لرزش اصلی (حدود یک دقیقه) عملیات خروج اضطراری را انجام خواهند داد. نیروهای امدادی در فاصله زمانی حدود 5 الی 10 دقیقه به محل رسیده و عملیات امداد و نجات را برای اشخاص به تله افتاده در ساختمان انجام داده و حریق‌های ایجادشده را اطفاء خواهند نمود

درنهایت پس‌ازآنکه همه افراد پس از خروج از ساختمان در یک منطقه امن قرار گرفتند، اتمام عملیات توسط مدیریت بحران دانشگاه اعلام خواهد شد. کل زمان عملیات 45 دقیقه به طول خواهد انجامید.

لازم به ذکر است که کلیه مراحل مانور مذکور به‌منظور استفاده در مانورهای آتی، مستندسازی خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات زمین‌لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان مهم‌ترین فعالیت‌های دفتر ایمنی، سلامت و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد را به شرح زیر عنوان نمود:

الف- برگزاری 21 دوره کارگاه آموزشی

ب- برگزاری همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست

ج- برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی در خارج از دانشگاه

د- آماده‌سازی محتوا و برگزاری دوره آموزش مجازی ایمنی برای دانشجویان

ه- تهیه و آماده‎سازی محصولات آموزشی

و- پیگیری جهت تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه به اقلام موردنیاز جهت ارتقای ایمنی

و- پیگیری جهت تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه به اقلام موردنیاز جهت ارتقای ایمنی

ز- برگزاری جلسات کمیته ایمنی، سلامت و محیط‌زیست دانشگاه

ح- تدوین و ارائه درس دو واحدی ایمنی در آزمایشگاه

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه