برگزاری سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، افتتاحیه سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر با همکاری بنیاد ملی و بین‌المللی مادر، در روز شنبه  ۱۱ اسفندماه ۹۷ در تالار اندیشه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد  برگزار شد.

دکتر حسین کارشکی، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه ، ضمن عرض تبریک این ایام و خیرمقدم به حاضرین در همایش، در خصوص اهمیت نقش مادر اظهار نمود:  در همه‌ زمان‌ها و آرمان‌ها مفهوم مادر حائز اهمیت ویژه و قابل‌توجهی است.عشق ویژگی مادران است و تنها ویژگی آنان نیست و این موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.با توجه به جایگاهی که مادر دارد،  امیدواریم بتوانیم فرهنگ و عشق مادری را به لحاظ شناختی، عاطفی و غیره بررسی کنیم.

سپس دکتر امین یزدی  دبیر علمی همایش ضمن خیرمقدم به میهمانان، اظهار داشت:  مادر در همه‌ جوامع و همه‌ طول تاریخ مورد تجلیل و تمجید واقع‌شده است و علت این تمجید نقش مهمی ست که  مادر دارد  به‌گونه‌ای که انسان سالم بدون نقش مادری معنا ندارد.

دبیر علمی این همایش سپس به ارائه گزارشی در مورد فرایند برگزاری همایش پرداخت و عنوان کرد: ایده اولیه همایش به بنیاد فرهنگی مادر و مهندس محمدی که در جهت تشکیل بنیاد و گرامیداشت مادر و توسعه فرهنگ مادری تلاش کردند و همایش‌های برگزارشده در حوزه مادر و مادری به همت ایشان برگزارشده است،  برمی‌گردد.همایش اول جایگاه مادر در دانشگاه شیراز در سال ۱۳۹۵ و همایش دوم در سال گذشته در دانشگاه تهران برگزارشده بود و امسال نیز سومین دوره همایش در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است.

وی افزود: از سال گذشته  هماهنگی‌هایی با استانداری‌ها، بهزیستی، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌ها شکل گرفت و سه پیش نشست باهدف پرداختن به دغدغه‌های جامعه برگزار شد.کارگاه‌های آموزشی نیز موازی با همایش برگزار شد. از کمیته ملی که در داوری و  ... همکاری داشتند و همچنین تیم کمیته اجرایی تشکر ویژه دارم و امیدوارم این دو روز همایش فضای مناسبی برای رشد علمی فراهم آورد.

در ادامه مراسم مهندس محمدی، مدیرعامل  بنیاد بین‌المللی مادر، در ارتباط با کارکرد این بنیاد اظهار داشت: ما در بنیاد مادر دو منشور داریم که به  آن پایبند هستیم و سرپیچی از آن ممنوع می‌باشد؛ اول اینکه بنیاد مادر وابسته به هیچ حزب و گروه سیاسی، مذهبی، غیرمذهبی  نیست و هیچ خط ‌مشی سیاسی و دینی خاصی ندارد؛ و دوم اینکه در بنیاد مادر اساس و اعتقاد ما سخن رسول اکرم (ص) می‌باشد که فرمودند: بهشت زیر پای مادران است. و درواقع به مادر خاصی در این حدیث اشاره نکردند که این یعنی همه‌ مادران در سرتاسر دنیا بدون توجه به ملیت، قومیت، اعتقاد، رنگ پوست  برای ما عزیز و محترم هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی  مادر افزود: هنگامی‌که بحث بنیاد مادر می‌شود، بحث والدین است که هر دو برای ما ارزشمند هستند اما آموزه‌های دینی و مذهبی در قرآن ۲ بار از نام پدر و ۴ بار از نام مادر یادکرده است و به همین خاطر در بنیاد مادر تأکید بر قلب خانواده که مادر است داریم چراکه بعد از خداوند متعال واقف‌ترین، مهربان‌ترین، بخشنده‌ترین و دلسوزترین شخصیت زندگی هر فرد مادر است.

مهندس محمدی در ادامه افزود: در سال ۹۷ بزرگداشت جایگاه مادر در دانشگاه شهید بهشتی تهران و در سال ۹۹ در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد. هدف ما در بنیاد تعامل با دانشگاه و دانشگاهیان است و به آن مفتخریم.

در پایان مراسم افتتاحیه گروه موسیقی سنتی  شمس از شهرستان خواف به اجرای قطعاتی پرداختند و همچنین مراسم برش کیک بزرگ سومین همایش مادر در محوطه دانشکده با حضور میهمانان همایش  انجام شد.

گفتنی است غرفه‌های نمایشگاه سمن‌های فعال این همایش نیز که از انجمن‌ها و گروه‌های مربوطه به همایش اعم از انجمن دوستداران کودک، موزه سیار سفیر صلح، انجمن پارسه دوستداران میراث فرهنگی، انجمن دیابت مفتاح، انجمن کیهان دانش پاژ، بنیاد دانشگاهی فردوسی و صنایع‌دستی گترا و ... تشکیل‌شده بود؛ افتتاح گردید و میهمانان به بازدید از آن پرداختند.

لازم به ذکر است مراسم اختتامیه سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر، در روز یکشنبه 12 اسفندماه 97 در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

ارسال‌کننده خبر: مریم فرشچی

841832

841833

841834

841835

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه