برگزاری دومین نشست تخصصی کودک، زبان و تفکر در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دومین نشست تخصصی کودک، زبان و تفکر  توسط کالج دانشگاه فردوسی مشهد روز شنبه  18 خردادماه در سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این نشست یک‌روزه که باهدف آشنایی معلمان، مدرسان، والدین و دانشجویان حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی و علوم جدید برگزار شد، آقایان دکتر امین یزدی عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی، دکتر پیش‌قدم عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی و دکتر میرزا وزیری عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی به سخنرانی پرداختند.

در سخنرانی‌های این نشست که به‌عنوان یک فعالیت میان‌رشته‌ای در 3 حوزه علوم تربیتی، زبان و ریاضی برگزار شد، مباحثی همچون ارتباط هیجان با یادگیری زبان، کمک زبان به ساماندهی ذهن، استعداد زبانی، ریاضیات استدلالی و توانایی شبه ریاضی مطرح شد.

در ابتدا دکتر امین یزدی عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ، ضمن ارائه مطالبی در خصوص هیجان و زبان، به تبیین این مسئله پرداخت که چگونه هیجانات به یادگیری زبان می‌انجامد و از طریق زبان به ساماندهی ذهن کمک می‌شود.

وی اظهار نمود:  تفکر شامل کلامی، عددی، فضایی- بصری و اخلاقی، نیازمند تجربیات هیجانی است و در ادامه اظهار داشت: امروزه بیشتر افراد جامعه، تنبیه بدنی را نهی می کنند یا دست کم حمایت آشکار از آن ندارند؛ با این حال از آنجا که اغلب بزرگترها نگران رشد کوچکترها هستند، تنبیه ذهنی را به طور ناخودآگاه جایگزین آن کرده اند و گفت:  من نگران تنبیه ذهنی منتج از مترسک سازی ریاضی هستم؛ نمی دانم چرا باید همه بچه ها در همه درس ها ۲۰ بگیرند. آیا این خواسته معقولی است؟

سپس دکتر پیش‌قدم معاون آموزشی دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ، در خصوص استعداد زبانی و اینکه چرا بعضی از افراد زبان را ساده و پرسرعت و برخی دیگر سخت و پرمشقت می‌آموزند صحبت نمودند. ایشان ضمن بیان دلایلی برای این موضوع، راهکارهایی برای یادگیری سریع زبان ارائه دادند.

سخنران سوم این نشست، دکتر میرزا وزیری بود که در سخنان خود ضمن ارائه مطالبی در خصوص ریاضیات استدلالی، از توانایی شبه ریاضی و امکان نادیده گرفته شدن مرز ریاضیات اصیل و توانایی شبه ریاضی در آموزش صحبت نمودند. ایشان ضمن بیان تفاوت‌های تربیتی در نسل‌های مختلف، به جایگزینی تنبیه بدنی با تنبیه ذهنی اشاره نمود و افزود: هیجانات در کودکان به یادگیری زبان می انجامد و  افزود: تفکر کلامی، عددی، فضایی، بصری و اخلاقی نیازمند تجربیات هیجانی است.

لازم به ذکر است در ادامه برگزاری این نشست میز گردی با حضور سه سخنران برگزار شد و به سؤالات حاضران نیز پاسخ‌های لازم ارائه گردید.

843038

843039

843040

843041

843042

843043

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه