برگزاری اولین رویداد استارت‌ آپی آنلاین از دانش تا کسب‌وکار به همت مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویان و با همکاری پارک علم و فناوری خراسان

ارسال شده در تاریخ :

اولین رویداد استارت‌ آپی آنلاین « از دانش تا کسب‌وکار» که به همت مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری پارک علم و فناوری خراسان برنامه ریزی و برگزار شد، به فعالیت خود در روز دوم شهریور ۱۳۹۹ پایان داد. اختتامیه این رویداد با حضور مهمانان ویژه، آقای دکتر طاهری(معاون محترم فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه)، دکتر ابراهیمی (مدیر بخش ارتباط دانشگاه و جامعه)، مهندس موسوی (رئیس مرکز رشد) و خانم دکتر رضوی (مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی) و حضور داوران، دکتر پوررضا (رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه)، دکتر احمدزاده (مدیر عامل شرکت بین المللی تجارت الکترونیک پدیده کیش) و دکتر جاهدی (مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی) به شکل آنلاین برگزار شد.

در ابتدای نشست ویدیوهای سه دقیقه­ای توسط ده تیم برگزیده از میان ۴۵ تیم شرکت کننده در این رویداد نمایش داده شد. داوران براساس ویدیو پخش شده هر گروه، پرسش­هایی از نمایندگان آن گروه به صورت آنلاین پرسیده و مخاطبان نیز اقدام به پاسخگویی کردند.

در ادامه، دکتر غفاری، رئیس مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه فردوسی گفت:

مسأله­ای که برای همه حوزه­های نظری و نظریه پردازی همیشه وجود داشته است، شکاف بین حوزه عمل و نظر می‌باشد. در هرجایی که بحث های نظری داریم همیشه این نگرانی وجود دارد که چقدر از این نظریه ها تبدیل به عمل می‌شود. چه در حوزه دینی و اعتقادی، چه در حوزه اخلاق و چه حوزه های علمی.

در حوزه­های علمی کاربرد دانش در عمل بسیار حائز اهمیت است؛ و ما نیاز داریم دانشمندان و دانش­پژوهان ما که در دانشگاه­ها (به­عنوان بنگاه دانش) حضور دارند، از دانش خود بهره عملی ببرند و نتایج آموخته­های خود را در حوزه های بازار، صنعت، مدیریت، آموزش و پرورش و ... عملی نمایند.

رئیس مرکز مشاوره افزود: از طرفی دانشجویان، جویای کار نیز هستند و اشتغال پذیری برای آنها بسیار اهمیت دارد. اما دانشگاه در آماده­سازی دانشجویان برای ورد به بازار کار، به دلایل مختلف از جمله آشنایی ناکافی استادان با بازار، صنعت، نهادها و سازمان­های اداری، در این زمینه کاملا توفیق نداشته است. مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویی این رسالت را به عهده دارد تا دانشجویان را در مسیر توانمندی همراهی  کند و این رویداد به این منظور، طراحی و اجرا شده است.

ندا عیدگاهیان، مسئول بخش توانمندسازی مرکز مشاوره و توانمندسازی و دبیر اجرایی این برنامه در ادامه گفت: از اواسط اردیبهشت به دلیل وضعیت کرونا که در جامعه پیش آمد، اولویت اصلی ما توانمندسازی دانشجویان در شرایط موجود بود. یکی از ابزار های موجود که می‌تواند در دسترس دانشگاه قرار گیرد و پیوندی بین دانشگاه و جامعه بیرونی شامل خدمات،‌ صنعت و غیره ایجاد کند، رویدادهای استارت آپی است.

وی ادامه داد: این رویدادها شرایط را برای پیوند دادن بازار با دانش فراهم می کنند. امیدواریم با بحث منتوری و راهبری تیم هایی که مدعی هستند و می توانند ایده ای را برای کسب و کار به سرانجام برسانند، بهترین شرایط را برای تحقق این رویداد رقم بزنیم.

در ادامه، دکتر جاهدی، مدیر پارک علم و فناوری  تصریح کرد: امروز شاهد اختتامیه رویداد “از دانش تا کسب و کار” بودیم؛ ماراتنی یک ماهه که 45 تیم و ده منتور از پنج شهر مختلف به ما پیوستند که از تفاوت های این رویداد با دیگر رویدادهایی که در مشهد یا در سطح کشور برگزار می شود می توان به این نکته اشاره کرد که در دیگر رویدادها فرهنگ سازی و تبلیغ نقش پررنگی دارد اما در این رویداد تمرکز برروی توانمندسازی تیم ها بود.

در انتهای برنامه، دکتر طاهری معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه سخن خود را این گونه آغاز کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم در‌ مورد پیشرفت های دانشگاه به خصوص در حوزه های مختلف پژوهشی، فناوری تاکید داشتند می توان گفت که شاید در سال های گذشته دانشگاه ها در پی این بودند که فقط تعداد زیادی دانشجو فارغ التحصیل و دانش افزایی داشته باشند و در بازار کسب و کار هم اکثرا نیاز شغل‌های دولتی را برآورده می کردند. اما در حال حاضر ظرفیت این مشاغل اشباع شده و نیازهای جامعه ما نیز متفاوت شده است. لذا با برگزاری استارتاپ­هایی به این شکل، ما برای اشتغال دانشجویان خود ارزش قائل می‌شویم و قصد داریم ارتباطی بین دانش و کسب و کار فراهم کنیم، و این برای ما به منزله یک ضرورت است. این حرکت یک شروع است و باید ادامه پیدا کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه همچنین اظهار کرد: ما از سال گذشته توجه بیشتری به کارآفرینی و استارت آپ ها در حوزه فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی داشتیم و در حال حاضر هم به همراه مرکز مشاوره و توانمندسازی و با همکاری پارک علم و فناوری و دیگر بخش های دانشگاه اقدام به برگزاری این رویداد کردیم.

این یعنی ایده های دانشجویان برای ما حائز اهمیت است. به نظر من تبدیل ایده به کسب و کار یک توانایی است و این مهارت چیزی نیست که به صورت ذاتی باشد بلکه اکتسابی است و باید حتما همراه با تمرین و تجربه باشد. بنابراین همه اساتید، مسئولین دانشگاه و وزارت خانه ها و سایر ارکان جامعه باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنند. این رویدادهای استارتاپی منابع بسیار ارزشمندی هستند که نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارند که دانشگاه فردوسی مشهد در چند سال اخیر در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

در نهایت پس از بررسی و رأی داوران و امتیاز مکتسبه گروه ها از سه داور، تیم evebaby   به عنوان تیم اول برگزیده شد. تیمی که قصد دارد فرایند مراقبت و کاهش  نگرانی و استرس خانواده­ها را در ماه­های اول تولد نوزادان مدیریت کند.

تیم منتخب دوم، تیم “زندگی سبز” بود که قرار است کمک کند تا تراس خانه­ها تبدیل به محیطی زیبا و سرسبز در محیط شهری شود.

و تیم منتخب سوم، “کوکیسم” بود، که قرار است به درمان کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنند.

پس از اعلام تیم های برگزیده مراسم اختتامیه پایان یافت.

گفتنی است دراین رویداد از سوی مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه فردوسی مشهد، به تیم اول، پنج ملیون؛ به تیم دوم سه میلیون و به تیم سوم دو میلیون تومان اهدا خواهد شد.

 

99061110

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه