برنامه‌ها و اولویت‌های دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگوی رئیس دانشگاه با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا

ارسال شده در تاریخ :

 روز دوشنبه 25 دی‌ماه 1396 دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، برنامه‌ها و اولویت‌های دانشگاه را در دور جدید مدیریت خود در دانشگاه فردوسی مشهد بازگو کرد.

 در این مصاحبه دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن ارج نهادن به تلاش‌های مدیران و روسای قبلی دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با ظرفیت‌های بالای علمی خود به سمت جهانی‌شدن در حال حرکت بوده و برای رسیدن به قله‌های بلند اهداف خود برنامه محور عمل می‌کند. وی ازجمله اقدامات دانشگاه در این مسیر را بازنگری سند راهبردی دانشگاه منطبق با برنامه‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود برای عملیاتی شدن این سند نیاز به بازنگری ساختار تشکیلاتی دانشگاه بود که در حال حاضر ساختار تفصیلی جدید دانشگاه در دستور کار قرار دارد.

 پس‌ازاین اقدام مدیریت و تأمین منابع مالی و انسانی از اهمیت بالائی برخورد است که در این راستا برنامه‌هایی در نظر گرفته‌شده است. وی در
خصوص تأمین منابع مالی دانشگاه اظهار داشت این منابع شامل منابع دولتی، درامدهای اختصاصی دانشگاه از طریق ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فناوری و همچنین منابع مالی مربوط به خیرین و وقف علم و فناوری هست. دکتر کافی مدیریت هزینه‌ها را نیز مهم دانسته و تأکید کرد مدیریت هزینه‌های مالی باید به‌گونه‌ای باشد که ما را در جهت تحقق اهداف سند راهبردی یاری نماید.

 رئیس دانشگاه فردوسی مشهد منابع انسانی را نیروی محرک پیشرفت دانشگاه برشمرد و گفت جذب نیروهای نخبه و جوان در بدنه اعضاء هیئت‌علمی و کارشناسان ازجمله اولویت‌های ما است.

 وی در حوزه دیپلماسی علمی نیز شهر مشهد را به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر گردشگری با ظرفیت‌های بالا دانست و اظهار داشت این ظرفیت‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف این کلان‌شهر مورداستفاده قرار گیرند که یکی از این بخش‌ها دانشگاه می‌باشد.
وی در ادامه گفت تلاش ما در جذب دانشجوی خارجی و تسهیل همکاری با دانشمندان و فرهیختگان جهان می‌باشد. دکتر کافی افزود ما سعی بر حضور بیشتر دانشجویان و اساتید دانشگاه در مجامع علمی بین‌المللی داریم هرچند مشکلات زیادی هنوز در این خصوص باقی است. وی افزود هم‌اکنون اکثر همکاری‌های دانشگاه فردوسی مشهد در ارتباط با کشورهای همسایه بوده است و از این به بعد دانشگاه فردوسی مشهد در نظر دارد تا دامنه همکاری‌ها و روابط علمی خود را با دانشگاه‌ها تراز اول جهان گسترش دهد.

 دکتر کافی یکی از مهم‌ترین رویکردهای دانشگاه را کاربست دانش در صنعت و جامعه عنوان کرد و افزود در راستای اهداف دولت تدبیر و امید
دانشگاه فردوسی مشهد اقدام به تغییر در سرفصل‌های آموزشی خود نموده و مهارت افزایی و دوره‌های کارآموزی را در رشته‌های مختلف گنجانده است. همچنین جامعه‌پذیری دانشجویان و تجربه زندگی اجتماعی را در قالب انجمن‌ها، نهادها و تشکل‌ها از برنامه‌های دیگر دانشگاه دانست. همچنین ایجاد پایلوت‌های صنعت در دانشگاه و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه بخش‌های صنعتی در داخل دانشگاه جهت بهره‌مندی از امکانات علمی و آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات دانشگاه در این مسیر مطرح نمود.

در حوزه پژوهشی نیز رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اولویت اصلی دانشگاه را تولید علم در سطح ملی و بین‌المللی برشمرد و گفت ازجمله مأموریت‌های اساتید و دانشجویان دانشگاه پژوهش‌هایی هستند که نتایج آن‌ها در مجلات علمی قابل انعکاس باشند.

 وی همچنین با اشاره به شبکه جامع دانشگاه‌های استان همگرایی و هم‌افزایی را ازجمله اهداف و دست آورده‌ای این شبکه در جامعه علمی و دانشگاهی استان خراسان رضوی ذکر کرد.

 رئیس دانشگاه فردوسی مشهد توجه به جوانان و بانوان در حوزه مدیریت دانشگاه را از اولویت‌های دوره مدیریت خود دانسته و اظهار داشت میانگین سنی مدیران دانشگاه به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

 دکتر کافی در سخنان خود بر منشور حقوقی دانشگاهیان اعم از اساتید، کارشناسان و دانشجویان تأکید نموده جریان روان اطلاعات در دانشگاه ازجمله حقوق آنان برشمرد.

 رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سؤال خبرنگار ایسنا در ارتباط با کنکور سرا سری نیز نظر خود را این‌گونه بیان کرد که روش کنونی آزمون دانشگاه‌ها روشی قدیمی است و نیاز به تجدیدنظر دارد و ملاک‌های به‌روزتری می‌تواند جایگزین روش فعلی گردد به‌طوری‌که ضمن ارزیابی توان داوطلبان ورود به دانشگاه، اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها در جذب دانشجو دهد.

 در پایان دکتر کافی تأکید کرد اهداف و برنامه‌های دانشگاه جز با همکاری و همدلی همه اعضاء خانواده دانشگاه فردوسی مشهد اعم از اعضاء هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجویان محقق نخواهد شد.

 

کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد

 

https://telegram.me/ferdowsium

آخرین اخبار