بازدید مسئولان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد از واحدهای کشاورزی و دامپروری شهرستان فریمان

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، باهدف آشنایی بیشتر با وضعیت کشاورزی و دامپروری شهرستان فریمان هیئتی مرکب از دکتر احمد نظامی رئیس دانشکده کشاورزی، دکتر سعید طریقی مدیر گروه گیاه‌پزشکی و دکتر سید هادی ابراهیمی عضو هیئت‌علمی گروه علوم دامی این دانشکده از واحدهای کشاورزی و دام‌پروری شهرستان فریمان بازدید کردند.

این هیئت در ابتدای بازدید خود در جلسه‌ای با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریمان شرکت کردند که در این جلسه ضمن تشکر از تلاش کارشناسان و متصدیان بخش در افزایش و بهبود تولید محصولات کشاورزی و بیان سوابق و تجربیات همکاران دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، بر تعامل و هم‌افزایی بیشتر بین دانشگاه، جهاد کشاورزی و کشاورزان تأکید شد.

مهندس رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریمان اظهار نمود که کشت‌های زمستانه فریمان شامل گندم و جو در سطحی حدود 11000 هکتار است و در بهار سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و چغندرقند در مساحتی قریب به 3000 هکتار کشت می‌شود.

وی افزود: فریمان دارای 3000 هکتار باغات زردآلو، گیلاس، آلبالو و زعفران است. این شهرستان دارای 80 هکتار گلخانه است که پس از مشهد در رتبه دوم قرار دارد. وجود 10 هزار دام سنگین در شهرستان فریمان سبب ورود روزانه حدود 80 تن شیر خام به بازار لبنی استان می‌شود و تعداد 260 هزار دام سبک، 170 هزار قطعه مرغ مادر، 150 هزار مرغ تخم‌گذار، 400 هزار مرغ گوشتی و 30 هزار بوقلمون، این شهرستان را به قطبی درزمینهٔ تولیدات گوشت و تخم‌مرغ تبدیل کرده است.

هیئت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد سپس از مزارع سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و چغندرقند بازدید و با کشاورزان گفتگو کردند.

همچنین از تعدادی واحدهای دامی نیز بازدید و فعالیت‌های آن‌ها موردبررسی قرار گرفت، برنامه اصلاح نژادی دوقلو زایی با پرورش گوسفند نژاد شال سبب 70 درصد دوقلو زایی در گله یکی از دامداران این منطقه شده است، ضمن اینکه با استفاده از تجارب اساتید دانشکده کشاورزی در واحد دامی دیگری تعداد زایش از دو بار در دو سال به سه بار در دو سال افزایش‌یافته است. بازدید از سردخانه بزرگ و مجهز محصولات کشاورزی نیز در این برنامه قرار داشت. بازدید از واحد نمونه پرورش گاو شیری 1500 رأسی موقوفات ملک، بخش پایانی این بازدید بود. این واحد مجهز، با مدیریتی مناسب و استفاده از مشاوره استادان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد و فنّاوری‌های روز دنیا توانسته روزانه حدود 35 تن شیر خام باکیفیت بالا و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید کند و موجب اشتغال مستقیم 40 دانش‌آموخته دانشگاهی با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر شده است.

ارسال‌کننده خبر: آمار

840446

840445

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه