دریافت مجوز ایجاد رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی های صنعتی در دانشگاه فردوسی مشهد برای اولین مرتبه در کشور

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد پس از حدود پنج سال زحمات مستمر متخصصین و مسولان دانشگاه، در راستای تغییرات بنیادی آموزشی و استفاده از آخرین و جدیدترین اطلاعات دانش و فناوری های روز دنیا در زمینه گوهرشناسی و کانی های صنعتی در کشور، بر مبنای آموزش های تخصصی مطابق با استانداردهای بین المللی معتبر دنیا، رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی های صنعتی، در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در کشور در گروه زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد، مجوز دریافت و در سامانه آموزش عالی (Hes) بارگذاری شد و قابل دسترسی می باشد.

این رشته جدید حرکت بنیادی در جهت ایجاد دانشگاه های نسل سوم (کارآفرین) و چهارم می باشد. با توجه به ارزش افزوده بالای کانی های صنعتی، با اتخاذ شیوه های صحیح آموزش های علمی، فنی و کاربردی برای دانشجویان، به عنوان یکی از تخصص های منحصر به فرد محسوب می شود.

   امروزه صنایع گوهرسنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و جواهرات در جهان به عنوان یکی از پرسودترین تجارت های دنیا با ده ها تا صدها میلیارد دلار گردش مالی می باشد. فرآوری هریک از کانی های صنعتی و مواد معدنی، ارزش افزوده ده ها و صدها برابری و اشتغال زایی بسیار بالا ایجاد می کند و ایران را در مسیر کشورهای صنعتی دارای فناوری های پیشرفته قرار می دهد.

99073005

از اهداف عمده تاسیس رشته می توان به موار زیر اشاره کرد:

1) نیاز ضروری به فرآوری و عمل آوری (treatment) و ایجاد قطب های فرآوری کانی های صنعتی و مواد معدنی با ارزش در ایران و ارتقاء جایگاه علمی، صنعتی کشور. فرآوری هریک از کانی های صنعتی و مواد معدنی، ارزش افزوده ده ها و صدها برابری بسیار بالا ایجاد می کند و ایران را در مسیر کشورهای صنعتی دارای فن آوری های پیشرفته قرار می دهد.

2) نیاز به آموزش های نوین و ارتقاء مهارت در زمینه های فرآوری از گوهرشناسی تا فرآوری کانی های صنعتی و مواد معدنی با ارزش

3) موقعیت خاص زمین شناسی و جغرافیایی ایران و قرارگرفتن ایران در موقعیت استراتژیکی که دارای ذخایر غنی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و جواهرات می باشند، امکان ارتقا کیفیت و ایجاد ارزش افزوده، کارآفرینی و سودآوری بالاتر از دارندگان خام جواهرات، را امکان پذیر می سازد.

4) ضرورت سنتز جواهرات و کانی های گرانبهای صنعتی

   با ایجاد رشته گوهرشناسی کاربردی و کانی های صنعتی و تشکیل مراکز تحقیقاتی جواهرات و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، علاوه بر فرآوری کانی های صنعتی و مواد معدنی و تولید صنعتی جواهرات، در جهت صادرات و نیز در زمینه های ساخت دستگاه های مورد نیاز جهت فرآوری مواد معدنی، کانی های صنعتی و تولیدات صنعتی جواهرات مورد نیاز می توان اقدام نمود.

5) کاربرد بلورهای سنتتیک در تکنولوژی های‌ مدرن‌ (high-tech

   استفاده‌ از جواهرات، بلورها و کانی های گرانبها به‌ عنوان‌ مواد مورد نیاز تکنولوژی‌، افق های گسترده ای‌ به‌ دنیای‌ تکنولوژی‌ مدرن‌ و بالا (high-tech) باز می‌کنند. جواهرات سنتتیک و مشابهات سنتتیک بلورها و کانی های گرانبها، آن ‌چنان‌ نقش‌ مهمی‌ را در دنیای‌ مدرن‌ بازی‌ می‌کنند که‌ نیاز به‌ فهم‌ و پیش‌بینی‌ خواص‌ آنها در شرایط ‌متفاوت‌ ترمودینامیکی‌ و زمین‌شناسی‌ اجتناب ناپذیر می‌باشد.

   استفاده‌ از بلورهای سنتتیک در اغلب‌ تکنولوژی های‌ پیچیده‌، فهم‌ عمیق‌ پیشرفته‌ از خواص ‌جامدات‌ را می‌طلبد. بسیاری‌ از بلورها، کاربردهای‌ تکنیکی‌ دارند. البته‌ در این‌ موارد نیز نمونه‌های‌ مصنوعی‌ (سنتز شده‌) بلورها در آزمایشگاه‌ مناسب ‌تر می‌باشد.

6) آشنایی لازم با فناوری های نوین در رابطه با فرآوری کانی های با ارزش صنعتی

   با ایجاد این رشته دانشگاهی، گامی بلند در راستای تحقق جایگاه واقعی علمی و صنعتی ایران در زمینه گوهرشناسی و فرآوری کانی های گرانبهای صنعتی و سنتز جواهرات برداشته شد.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه