اولین جایزه ادبی استاد محمد قهرمان به اصفهان رفت

ارسال شده در تاریخ :

مراسم اعطای اولین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان، شاعر و مصحح متون سبک هندی، روز دوشنبه، 31 اردیبهشت ماه در تالار دکتر شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این مراسم که استادان دانشگاه و متخصصان سبک هندی حضور داشتند، دکتر فتوحی، استاد رشته زبان و ادبیات فارسی و از داوران جایزه ادبی قهرمان با بیان اینکه دوره صفویه یکی از دوره های اوج ادبیات ایران است، گفت: در این دوره تاریخی، ایران از جهاتی در کانون نگاه ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ایران فرهنگی در دوره صفویه قلمرو بسیار وسیعی داشته است، اظهار کرد: در این دوره علاوه بر تنوع افق های فکری و فلسفی و زیبایی شناسی، انبوهی از قلمروهای بکر برای محققان ایجاد شده است.

دکتر فتوحی پویایی اجتماعی و ارتقای سطح سواد اجتماعی در جامعه آن روز را از شاخصه های دوره صفویه دانست و اضافه کرد: صدای متکثر می تواند فضایی متکثر ایجاد کند که تاریخ و جریان های به حاشیه رانده شده را به اصل خود بازمی گرداند.

وی با اشاره به تخصص استاد قهرمان در ادبیات دوره صفویه از دانشجویان خواست که به دوره های ناشناخته شده ای مانند دوره صفویه قدم بگذارند تا بتوانند درک روشن و شفافی از آن دوره به علاقه مندان این حوزه ارائه دهند.

در ادامه دکتر یاحقی، استاد رشته زبان و ادبیات فارسی و دیگر داور این جایزه، به بیان خصوصیات شخصیتی استاد قهرمان پرداخت و یادآور شد: ایشان به عنوان مسئول کتابخانه دانشکده ادبیات نقش بسزایی در ارتقای پژوهشهای مرتبط با سبک هندی داشته است.

وی با بیان اینکه استاد قهرمان رباعیات بسیار نابی دارد، ادامه داد: رباعیات استاد قهرمان تلفیقی از خیام و صائب است. او افزود قهرمان دستی هم در محلی سرایی داشت که در این عرصه بی نظیر بود.

دکتر یاحقی به انجمن ادبی قهرمان اشاره کرد و گفت: این انجمن در کنار انجمن فرخ مهمترین انجمن ادبی خراسان بوده است که بعد از درگذشت ایشان توسط دوستدارانشان ادامه پیدا کرده است.

دکتر ساکت، داور و دبیر اولین دوره جایزه ادبی قهرمان نیز به بیان گزارشی از روند داوری این جایزه پرداخت و اظهار کرد: آیین نامه این جایزه در هفتمین جلسه شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه در تاریخ 5 آبان ماه 1395 به تصویب رسید و در نشست خبری در تاریخ 26 اردیبهشت ماه سال 1396 با رونمایی از پوستر، فراخوان جایزه اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در دوره نخست کتاب­ها و رساله­ های مقاطع تحصیلات تکمیلی در سه سال اخیر بررسی و داوری شده است، اضافه کرد: در این دوره 20 اثر (11 کتاب، 7 پایان ­نامه دوره ارشد و یک رساله دکتری و یک مقاله) ارسال شده است که پس از بررسی اولیه و بر اساس آیین نامه جایزه ادبی استاد قهرمان 14 اثر (8 کتاب و 6 پایان­نامه و رساله دکتری) قابل داوری بود.

دبیر اولین دوره جایزه ادبی قهرمان در پایان یادآور شد: اثر برگزیده این دوره از نظر نوآوری و روش تحقیق شاخص و متمایز است و بی تردید در زمره کارهای ماندگار پژوهشی در این عرصه به شمار خواهد آمد.

رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همت خانواده شادروان قهرمان در بنیانگذاری این جایزه در تداوم کوششهای استاد قهرمان در حوزه پژوهشهای ادبی مرتبط با سبک هندی بسیار موثر خواهد بود.

در این مراسم همچنین از دکتر سعید شفیعیون، عضو گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و مصحح کتاب نفایس المآثر به عنوان برگزیده اولین دوره جایزه ادبی قهرمان با اهدای تندیس، لوح و جایزه نقدی تقدیر شد و در پایان ایشان در سخنرانی خود به معرفی اثر برگزیده اش در این جایزه پرداخت.

ارسال کننده خبر : ذوالفقاریان

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه