اجرای دو پروژه پژوهشی اجرایی دیوار سبز خارجی پایدار در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، اجرای دو پروژه دیوار سبز خارجی بر اساس اصول پایداری (Sustainability)، توسط عضو هیئت‌علمی گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رسید و در این گروه اجرا گردید.

نتایج حاصل از این پروژه‎ها، پیامدهای مؤثری را در دستیابی به دیوار سبز پایدار با حداقل نهاده‎ها و حداکثر عملکرد در شرایط اقلیم خشک و نیمه‎خشک شهر مشهد و افزایش سرانه فضای سبز در شرایط کمبود فضا در کلان‌شهرهای ایران به ارمغان آورد. این پژوهش‌ها با تلاش دکتر فاطمه کاظمی دانشیار گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری دانشجوی کارشناسی ارشد، خانم مهندس جوزای به پایان رسیده است و دیوارهای سبز احداث‌شده، طبق روش پیشنهادی احداث دیوار سبز، ثبت‌شده در اختراع به شماره 87011 اجراشده است.

دریکی از این پروژه‎ها، این محققان برای اولین بار در کشت گیاهان پوششی و ترکیب آن‌ها با بسترهای کشت در دیوار سبز، ترکیبی را به دست آوردند که در آن دیوارهای سبز اجراشده با حداقل مصرف کود، حداکثر کار آیی مصرف آب و بدون نیاز به سم در طی یک بازه زمانی بیش از یک سال مدیریت‌شده است.

در پروژه پژوهشی دوم، این محققان با استفاده از رویکرد کشاورزی شهری (Urban agriculture)، با تلفیق گیاه همیشه‎بهار و کودهای ارگانیک، به فضاهای سبز چندمنظوره‌ای دست یافتند که نه‌تنها هدف اصلی فضاهای سبز که دستیابی به نیازهای زیبایی‎شناسی و اجتماعی است را تأمین نمود، بلکه در بهبود تولید ترکیبات مؤثره و دارویی این گیاه در حضور برخی فلزات سنگین در آب‌وخاک در محدوده‎های شهری نیز مؤثر بود. یکی از موفقیت‌های ارزنده این پروژه، دستیابی به درآمدزایی و محصول سالم در شرایط کمبود فضا و حضور فلزات سنگین و نیز تنش‌های سرمایی نسبتاً شدید در فضای باز شهری مشهد در زمستان 1397 است.

همچنین نتایج این پروژه می‎تواند به توسعه کشاورزی خانگی به‌عنوان یک استارت‎آپ کمک نماید. نظر به آلودگی به فلزات سنگین معمول رواناب‌ها و پساب‌ها، به‌عنوان منابع عمده آب نامتعارف در فضاهای سبز خصوصی و نیز فضاهای سبز آینده ایران، پروژه اخیر این چالش را در توسعه فضاهای سبز به‌خصوص با رویکرد کشاورزی شهری در شرایط محدودیت منابع آبی آینده کشور ایران رفع نموده است.

843068

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه