آغاز پانزدهمین دوره طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه استادان و نخبگان دانشگاه فردوسی مشهد روز چهارشبنه 18 آبان 1401 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینی مطلق مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دکتر وحید ارشدی دبیر هم اندیشی استادان و نخبگان و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد.

 در ابتدای برنامه، دکتر وحید ارشدی ضمن عرض خیر مقدم، نکاتی در رابطه با نحوه برگزاری، برنامه زمانبندی و سوابق و فعالیت های اساتید در دوره جدید دفتر بیان کرده و بر لزوم اصلاح و بازنگری برخی روندها و ساختارها در دفتر هم‌اندیشی تاکید کرد.

 وی در رابطه با فعالیت های دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه فردوسی بیان نمود: دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه فردوسی مشهد قصد دارد در دوره جدید در چند سطح فعالیت‌های خود را آغاز نماید. یکی از این سطوح، دوره های دانش افزایی (ضیافت اندیشه) است که در هفته‌های آینده اساتید در قالب طرح ضیافت اندیشه در موضوعات مختلف به ارائه مباحث خواهند پرداخت.

دکتر ارشدی در سخنانی، هدف و اهمیت طرح ضیافت اندیشه اعضای هیأت علمی را  فراهم نمودن فرصتی برای ارتقای مستمر علمی، معرفتی، فرهنگی و مهارتی اساتید دانست و اظهار کرد: دوره های دانش‌افزایی اساتید فرصت ارزشمندی است که اعضای هیأت علمی دانشگاه علاوه بر بعد علمی به توانمندی در زمینه های فرهنگی نیز مجهز می شوند و برگزاری این دوره ها نقش مهمی را جهت حل مسائل اساتید و ارتقای معرفتی آن ها ایفا می کند.

دبیر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه فردوسی در رابطه با آغاز پانزدهمین دوره های دانش افزایی اساتید گفت: دوره های دانش افزایی اساتید با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان و معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی در قالب دو کارگاه با موضوعات «مبانی و مهارت های فرزندپروری» (سبک زندگی اسلامی 1) با تدریس دکتر سید محسن اصغری نکاح عضو هیأت علمی گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی و نیز استاد بهادرخان از افراد مجرب در حوزه روانشناسی خانواده و کارگاه «اندیشه های راهبردی انقلاب اسلامی» (سیاست خارجی) با تدریس دکتر ابراهیم متقی استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران ارائه می گردد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسینی مطلق ضمن خوشامدگویی خدمت اساتید بیان داشت: خدا را شاکریم که توفیق خدمت در جوار یک امام معصوم به ما اعطا شده که فرصتی است بی‌بدیل؛ بنده هم خودم و هم شما را به استفاده حداکثری از این موهبت دعوت می‌کنم.

سیدمهدی حسینی مطلق در ادامه گفت: کرونا ضمن بلایایی که برای ما داشت برکاتی نیز داشت؛ هر بلایی که بر انسان نازل می‌شود حتما برکاتی نیز به همراه دارد، همان طور که جنگ برای ما خسارت بود اما سبب شد تا در بسیاری از حوزه‌ها استقلال پیدا کنیم. من می‌گویم مرگ بر کرونا اما اگر این کرونا نبود شاید تا ده سال دیگر نیز زیرساخت‌های فضای مجازی در دانشگاه فردوسی آماده نمی‌شد. البته بعد از کرونا با چالش های جدیدی مواجه ایم و از اساتید انتظار می رود که جهت برون رفت از این چالش ها راه حل ارائه دهند.

وی تاکید کرد: گفتگو و صحبت در هر سطحی مطلوب است. پیامبر گرامی اسلام (ص) در ابتدای بعثت پیش از اینکه خرد و عقل مردم را تسخیر کنند، دل مردم را جذب می‌کردند. ما در برخورد با همکار یا دانشجوی خودمان اگر قلب او را تسخیر کنیم مقدمه‌ای خواهد شد تا عقل او را تسخیر کنیم. خیلی‌ها نوشته‌اند پیامبر با شمشیر کار خودشان را پیش می‌بردند که این غلط است، پیامبر قلب‌ها را تسخیر می‌کردند. اگر این را در حق دانشجویان خودمان، علی‌الخصوص دانشجویانی که در غم غربت به سر می‌برند انجام دهیم بسیار کار مهمی انجام داده‌ایم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی در ادامه سخنانشان تبیین کردند: هرگاه دشمن احساس کرد ما داریم پیشرفت می‌کنیم، قاعده بازی را برهم زد. دشمن می‌خواهد امروز ما در نقطه ضعف قرار بگیریم تا در این شرایط با ما مذاکره کند. شما ببینید کدام کشور در اطراف ما وجود دارد که مستقلا تصمیم‌گیری کند؟ ما کمبودها را نفی نمی‌کنیم اما به گفته مقام معظم رهبری ما در یک ماراتن شرکت کردیم، آخر خط بودیم حالا وسط شرکت‌کنندگانیم و دشمن این را نمی‌تواند ببیند. این دانشجویی که امروز در مقابل ما قرار دارد جنگ را ندیده، امام را ندیده، تا چشم باز کرده کمبودها را دیده، دعوای مسئولین را دیده؛ این دانشجو چکار کند؟ وقتی اخبار را از آنطرف آب دریافت می‌کند به بسیاری از اخبار  داخلی بی‌اعتماد می‌گردد و این وظیفه و رسالت اساتید است که این هویت و استقلال اندیشه را به دانشجویان بازگرداند.

دکتر حسینی مطلق ضمن اشاره به فعالیت‌های دوره جدید هم‌اندیشی اعلام کرد: برنامه های فرهنگی برای اساتید و خانواده های آنان برنامه ریزی شده که از جمله این برنامه های فرهنگی می توان به اختتامیه طرح ضیافت اندیشه اساتید در عتبات عالیات با وامهای قرض الحسنه بانک رسالت اشاره کرد.

وی در رابطه با آئین اختتامیه پانزدهمین دوره های دانش افزایی اساتیدگفت: اختتامیه این دوره از طرح ضیافت را در عتبات عالیات و نجف اشرف برگزار خواهیم کرد و ما نیز تسهیلاتی را در استان فراهم کردیم و قصد داریم طبق تفاهمی که با بانک رسالت امضا کردیم به هر استادی که قصد حضور دارد وام قرض الحسنه  10 میلیون تومانی بدون سود پرداخت گردد و این تسهیلات می‌تواند به صورت خانوادگی به اساتید اعطا گردد.‎‌

قابل ذکر است، جلسات برگزار شده همراه با پرسش و پاسخ و مباحثه بر روی موضوعات صورت گرفت و نظر شرکت کنندگان در این مورد بسیار مثبت ارزیابی گردید و مراسم با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام رسید.

1

3

4

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه