گفتگو با دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان به مناسبت روز ملی کیفیت

ارسال شده در تاریخ :

امروزه
با پیشرفت فناوری و تسهیل در انجام امور مختلف، سازمان‌ها دوران کمیت‌گرایی را پشت
سر گذاشته و وارد عصر کیفیت‌گرایی شده‌اند، چرا که جامعه و استفاده کنندگان نیز
کیفیت اریه خدمات را مطالبه می‌کنند و این موضوع به‌یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده
است.


دانشگاه
ها، مؤسسات، مراکز و واحدهای آموزش عالی نیز امروزه مرحله گذر از رشد کمی به کیفی
را تجربه‌ می‌کنند و تلاش دارند با بهبود کیفیت ارایه خدمات آموزشی خود زمینه جذب
دانشجوی بیشتر و تربیت دانش آموختگان دارای توانمندی‌های مفید به حال جامعه را
فراهم کنند.


دکتر
جعفری ثانی  دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان کیفیت خدمات آموزش
عالی را وابسته به کیفیت عواملی همچون امکانات، فضا و نیروی انسانی کار آمد و
دارای توانمندی‌های برتر می‌داند.


دکتر
جعفری ثانی افزود:  کیفیت امکانات و فضای آموزشی شامل فضای کالبدی استاندارد و
در شان آموزش عالی، کتابخانه و مجموعه علمی غنی شامل کتب و مجلات تخصصی مرتبط با
رشته هایتحصیلی موجود، پایگاه های اطلاعاتی قابل دسترس برای دانشجویان و اعضای هئیت
علمی، کارگاه ها و آزمایشگاه‌های تخصصی و کلاس‌های مجهز به فناوری‌های نوین آموزشی
می‌باشد. کیفیت نیروی انسانی در آموزش عالی نیز یک رکن اصلی تضمین کیفیت در ارایه خدمات
آموزشی مطلوب می‌باشد که شامل تعداد اعضای هئیت علمی متخصص و مجرب با سوابق علمی،
آموزشی و پژوهشی قابل قبول و همچنین کارشناسان و کارکنان آگاه به قوانین و مقررات
آموزشی مصوب می‌باشد.


دبیر
هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده
علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: میزان و
نوع خدمات آموزشی و پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه‌ها مانند عضویت در انجمن‌ها و
مجامع علمی، شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین المللی، همکاری‌های علمی و
پژوهشی با دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین المللی، هدایت تحصیلی مناسب و ارایه خدمات مؤثر به جامعه
و حل مشکلات جامعه بر میزان ارتقای کیفیت آموزش عالی تأثیر مستقیم دارد.

دکتر جعفری‌ ثانی 
در خصوص شاخص‌های ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌ها، موسسات،
مراکز و واحدهای آموزش عالی افزود، برخی از این شاخص‌ها مانند نسبت اعضای هیئت
علمی، منابع کتابخانه و تعداد رایانه به دانشجو کمی بوده و برخی دیگر مانند توانمندی
اعضای هیأت علمی و کارکنان، کیفیت مقالات و پژوهش‌های ملی و بین المللی کیفی ‌می‌باشد.
وی هدف از ارزیابی توسط هیئت نظارت و ارزیابی را بهبود سطح کیفی آموزش عالی در
کشور همزمان با افزایش سطح کمی آن دانست و خاطر نشان کرد هم اکنون مرکز نظارت و
ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به سمت ارزیابی تضمین کیفیت آموزش عالی حرکت
کرده و در آینده نزدیک هیئت‌های نظارت و ارزیابی با عنوان هیئت نظارت و ارزیابی و
تضمین کیفیت آموزش عالی فعالیت خواهند نمود.

.


.



کانال اخبار دانشگاه فردوسی مشهد


https://telegram.me/ferdowsium


آخرین اخبار

اطلاعیه مهم ۰۷ اسفند ۱۴۰۳