گشایش دفتر همکاری مشترک دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد

ارسال شده در تاریخ :

ییرو تفاهم‌نامه منعقد شده همکاری بین دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد به منظور ایجاد و توسعه همکاری های علمی، پژوهشی و فناوری و نزدیکی هر چه بیشتر نهادهای اجرایی و علمی، دفتر همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری های شهری در این دانشکده گشایش یافت.

در آغاز برنامه ای که به همین منظور در سالن استاد دکتر بزرگ نیای دانشکده برگزار شد، دکتر علیرضا سهیلی، رئیس دانشکده علوم ریاضی ضمن خوشامدگویی به حاضران، ابراز امیدواری کرد که گشایش این دفتر شروع اتفاقات خوب و فعالیت های ثمربخش دردانشکده باشد.

دکتر سهیلی با تأکید بر اینکه ریاضی، دانشی برای همه است، اظهار داشت هر جایی که ریاضیات بتواند کارآیی داشته باشد و بتوانیم مثمر ثمر باشیم وظیفه خود می دانیم که توانمندی خود را برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف جامعه به کار بگیریم.

رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به حضور بین المللی "ریاضی برای همه" و افتخاراتی که این مجموعه تاکنون کسب کرده است، ابراز امیدواری کرد که به زودی المپیک فوتبال ریاضی را با حضورکشورهای دیگر در ایران داشته باشیم.

دکتر سهیلی با بیان اینکه دانشکده علوم ریاضی، اولین دانشکده دانشگاه فردوسی مشهد است که با شهرداری تفاهم نامه همکاری علمی امضا کرده است، گشایش دفتر همکاری دانشکده علوم ریاضی با شهرداری مشهد را سرآغاز همکاری عنوان کرد که طی آن مشکلات موجود به مسأله و آن هم مسأله حل شدنی تبدیل و با بهره گیری از دانش ریاضی در حل آن اقدام شود. که در همین راستا، هم اکنون دو کارگروه آمار و فناوری اطلاعات و همچنین کارگروه مدلسازی و بهینه سازی در این دفتر فعالیت خود را آغاز کرده اند.

رئیس دانشکده علوم ریاضی در پایان سخنانش اظهار داشت: امیدواریم مسیری را در دانشکده پیش ببریم که علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی، بتوانیم در جامعه اثربخش باشیم.

مهندس شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری درباره حمایت هایی که شهرداری می تواند از پروژه های حل مسائل مدیریت شهری از دانشجویان داشته باشد سخن گفت.

مهندس آل شیخ با توجه به تغییر دغدغه ها در مدیریت شهری و خدمات مدیریت شهری،ایجاد محرک های شهر خلاق، جذب سرمایه، ایجاد کارآفرینی و اقتصاد مبدل را از دغدغه های نوین این مدیریت برشمرد. وی افزود: نداشتن شاخص های درست و پایه های دقیق برای برنامه ریزی ها باعث شده برنامه های بعدی هم دچار چالش شوند و از این رو مدلسازی و پردازش داده ها از نیازهای اساسی برای تصمیم سازی ها در این سازمان است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود : ارتباط علمی با اعضای هیأت علمی که در کمیسیون ها با چالش های شهرداری آشنا شوند تا به تعریف دقیق تری از مسأله برسیم و مسائل واقعی ما را ببیند و تعامل در حل مسأله داشته باشند، ارتباط با حوزه دانشجویی که هر 2 ماه یک بار رویدادهای با حل مساله داده ها مطرح شوند تا با ارائه ایده هایی بتوانند مسائل را حل کنند و بازدید از مجموعه های تخصصی شهرداری برای برقراری ارتباط تنگانگ با شهرداری به عنوان یک ابر سازمان با چند رویکرد از سطوح ارتباط شهرداری با دانشگاه است.

مهندس آل شیخ در پایان با بیان اینکه راهی که برای تعامل بین صنعت و دانشگاه آغاز شده، راه راحتی نیست و مسلما چالش هایی در بین خواهد بود، بر پایدار بودن و غلبه بر عوامل دلسرد کننده و همچنین ایجاد موفقیت های کوچک و بیان آن برای توسعه و پایداری این تعامل تأکید کرد.

دکتر امید سلیمانی فرد، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی و مسؤول دفتر همکاری دانشکده ریاضی با شهرداری مشهد نیز ضمن ارائه برنامه های سال 97 این دفتر از جمله برگزاری همایش ترویجی پیرامون آشنایی دانشجویان و تشکل ها با نحوه فعالیت دفتر که اولین نشست آن ساعت 12 دوشنبه 24 اردیبهشت در این دفتر برگزار خواهد شد، برگزاری نشست با حضور اعضای هیأت علمی و مدیران شهرداری برای بیان مسائل و دریافت بازخورد ایده ها در نیمه اول خرداد ماه و برگزاری سه دیدار از شهرداری و آشنایی با فعالیت های آن، برگزاری نشست تخصصی با محور طرح مسائل با مدیران و کسانی که ایده داده اند ، ساختار این دفتر را برای حاضران معرفی کرد.

دکتر سلیمانی فرد افزود چشم اندازی که برای نتایج تأسیس این دفتردر نظر داریم تشکیل 3 تا 5 تیم پژوهشی است که با حمایت و زیر نظر شهرداری مشهد به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند.

وی ضمن اشاره به فراخوان اعلام شده درهمین خصوص اظهار داشت: اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان گرامی می توانند با ارسال عنوان موضوع پیشنهادی و مشخصات خود به پست الکترونیک با نشانی scofum@gmail.com با این دفتر درارتباط باشند.

دکتر سلیمانی فرد به معرفی همکاران خود در این دفتر پرداخت، دکترنوشین داودی، مسؤول کارگروه ها، مرتضی محمدی، مسوول کارگروه آمار، اطلاعات و فناوری، امین منصوری، مسؤول کارگروه مدل سازی و بهینه سازی دفتر معرفی شدند.

گفتنی است این دفتر در نظر دارد برای روز دوشنبه 24 اردیبهشت ضمن برگزاری نشست صمیمی با دانشجویان، در خصوص توانایی دانشجویان علوم ریاضی و آشنایی با حل مسائل مدیریت شهری به گفتگو بنشیند. همچنین در نظر است که پیرو این نشست، نشست دیگری با مدیران و معاونان شهرداری برای بیان مسائل مربوط به دانشکده برگزار شود.

دکتر مجید میرزاوزیری، استاد دانشکده علوم ریاضی و موسس مجموعه شهر ریاضی در پایان این نشست با تأکید بر اینکه تببین مسأله منجر به حل مسأله می شود، فقدان اطلاعات کافی برای فکر کردن را یکی از دلایل حل نشدن مسائل دانست.

دکتر میرزاوزیری وظیفه مهم افرادی که اهل فکر کردن هستند را وادار کردن دیگران به تفکر دانست. وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش و دانشگاه توان و امکانات کافی برای این منظور وجود ندارد و اینکه شاید این موضوع را رسالت خود هم نمی دانند اظهار داشت: وظیفه نانوشته ای برای شهرداری هست که سیستمی را ایجاد کنند که افراد به فکر کردن بپردازند و در همین راستا، تعامل بین دانشگاه و شهرداری از جمله برنامه هایی است که می تواند در ایجاد این فرهنگ سودمند باشد.

موسس شهر ریاضی افزود: شهر الکترونیک فقط استفاده از امکانات الکترونیکی نیست اینکه افراد به سمت هوشمندی رهنمون شوند و اینکه در ماکتی از شهر، زندگی شهروندی هدفمند را تجربه کنند از مواردی است که در تأسیس شهر ریاضی مورد نظر بوده است.

در پایان این نشست، هدایا و لوح تقدیر به تیم های برتر در مسابقات شهر دانش که اسفند 96 برگزار شده بود اهدا شد.

 

840012_min

840013_min

840014_min

840015_min

840016_min

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه