وضعیت کتابخوانی در جامعه دانشگاهی از نظر استاد علم ارتباطات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

دکتر فتاحی با اشاره به اینکه در تدریس
باید از رویکردهای تفکر
تحلیلی، تفکر
انتقادی و تفکر خلاق بهره گرفت
، اظهار کرد: در این صورت است که دانشجو درمی یابد که آنچه مطالعه کرده است
می تواند برای وی سودمند بوده و به رشد فکری و دانشی او کمک کند.


دکتر
رحمت الله فتاحی، استاد پیشکسوت علم ارتباطات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با
بیان اینکه علل کمبود فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانشگاهی معلول عوامل بسیاری است،
گفت: نبود پیش زمینه لازم برای علاقه مندی به مطالعه در دوران دبستان و دبیرستان،
حجم زیاد درسها بدون توجیه کافی در ارتباط با نیازهای دانشجویان، روش نادرست تدریس
و یادگیری در دانشگاه، عدم توجه به علاقه دانشجویان برای معرفی کتاب، عدم وجود
حلقه های مطالعاتی و نبود فضا برای بحث و نقد کتاب و هجوم فناوری ها و رسانه های
جدید دیجیتالی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این مورد می باشد.


وی
با اشاره به اینکه شیوه تدریس باید به گونه ای باشد که ذوق و شوق کتابخوانی در
دانشجو ایجاد کند اظهار کرد: کاهش حجم درسی و آموزش شیوه های عمیق شدن در موضوعات
می تواند به این مسئله کمک کند.


دکتر
فتاحی فراهم سازی مناسب ترین و تازه ترین منابع را وظیفه کتابداران و کتابخانه ها
دانست و یادآور شد:
ایجاد
حلقه های مطالعاتی و بحث و نقد کتاب در قالب انجمنهای علمی و دانشجویی یکی دیگر از
راهکارهای ترویج مطالعه در میان دانشجویان است.


وی برپایی نمایشگاههای کتاب در
دانشکده ها و مراکز فرهنگی دانشگاه، اعزام دانشجویان به نمایشگاههای کتاب و در
اختیار قرار دادن بن خرید کتاب، ارائه کتاب با تخفیف قابل ملاحظه، برنامه تبادل و
اهداء کتاب در دانشکده ها را از جمله فعالیتهای مناسب برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی
در جامعه دانشگاهی دانست.


دکتر فتاحی با اشاره به اینکه جایگاه
کتاب های الکترونیک در بین دانشجویان در حال افزایش است، ادامه داد: آسانی دسترسی
و تبادل این نوع منابع موجب گسترش استفاده از آنها شده است و این در حالی است که به
باور بسیاری از صاحب نظران، کتابهای چاپی با ذهنیت و رفتار انسانها مناسبت بیشتری
دارند.


استاد
علم ارتباطات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
، فراموشی کتاب را یک مسئله نسلی
دانست و اظهار کرد: نسل جدید به شکل غیرمستقیم قربانی هجوم و نفوذ فناوری ها و
رسانه های جدید شده و با دنیای کتاب فاصله گرفته است.


وی
فراهم کردن شرایط مناسب برای آشتی نسل جوان با فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم ارزیابی
کرد و ادامه داد: اگر ارزش وجودی کتاب و کتابخوانی را از راههای مناسب و منطقی
برای دانشجویان تبیین کنیم، در آنصورت می توان امیدوار بود که برخی از آنها از این
منبع ارزشمند برای راه بردن درست و عقلانی زندگی خود استفاده کنند.


وی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در
زمینه ارتقای فرهنگ کتابخوانی گفت: . در برخی کشورها، برنامه منسجمی در مدرسه اجرا
می شود که معلم کلاس، بر مبنای علاقمندی و نیاز عقلانی (سن عقلانی) هر دانش آموز،
هر روز کتابی را به وی می دهد تا به خانه ببرد و بخواند و همراه کتاب، یک پوشه نیز
به او می دهد تا او و یا اولیای او نظرات خود را در باره مناسب بودن و ارزشمندی
کتاب در آن یادداشت کند.


وی
با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ مطالعه راههای فراوان و عملی وجود دارد، اظهار
کرد: ابتدا باید باور داشت که کتاب و کتابخوانی می تواند نقش اساسی در رشد فکری و
در نتیجه سعادت جامعه داشته باشدکه اگر این نخستین اصل در ذهن مدیران نهادهای
فرهنگی و آموزشی شکل گیرد آنگاه می توان امیدوار بود راههایی برای فائق شدن بر
بحران کنونی وجود دارد.

آخرین اخبار

اطلاعیه مهم ۰۷ اسفند ۱۴۰۳