نخستین نشست از سلسله نشست های
علمی با موضوع «بررسی ریشه شناختی پیوند رب و تربیت» با حضور دکتر خوانین زاده در
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. این نشست از سوی
کارگروه تفسیر تربیتی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه برگزار شد.
دکتر خوانین زاده
در گام نخست به تبیین معنای «رب» نزد مفسران و لغویان 4 قرن نخست هجری پرداخت و در
ادامه به رغم تصریح بر استفاده حداکثری از منابع متقدم وسنتی، با پررنگ کردن
خلأهایی که در این زمینه وجود دارد، ضرورت بکارگیری روش ریشه شناسی و معناشناسی
تاریخی را بیان نمودند. او در ادامه با اتخاذ رویکرد در زمانی در مطالعات
معناشناسی سعی بر استقصاء معانی «رب» در دیگر زبان های سامی داشت تا از این طریق
با جمع آوری و دسته بندی داده ها، به کشف ارتباط های مختلف همچون وام واژگی و ...
بین معانی موجود بپردازد.
در مجموع او معتقد
است که «ربّ» واژه ایی اصالة سامی بوده و کاربردهای وصفی و اسمی آن در زبان های
سامی قایل پیجیویی است. در ادامه این دو کاربرد، صورت های فعلی مشتق از دو ریشه
«رببم و «ربو» نیز در تمامی زبان های سامی دست کم در برخی معانی کاربرد داشته اند.
بر این اساس این دو ریشه اصالة سامی بوده و با توجه به دیدگاه های برخی زبانشناسان
سامی به نظر می رسد که دراصل یک ریشه دو حرفی (رب) و به یک معنا بوده است.
لازم به ذکر است
که واژه «تربیت» نیز از این ریشه دو حرفی ساخته شده است.
.