مراسم نکوداشت دکتر فائزه توتونیان استاد فرهیخته دانشکده علوم ریاضی برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

مراسم نکوداشت دکتر فائزه توتونیان صبح دوشنبه 13 دی‌ماه ۱۴۰۰ باحضور دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در تالار دکتر رحیمی‌زاده دانشکدۀ علوم برگزار شد.

در آغاز مراسم دکتر علیرضا سهیلی، رئیس دانشکدۀ علوم ریاضی به حاضران خوشامد گفت و در ادامه دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر شاهرضایی، رئیس بنیاد ملی نخبگان، دکتر رضا لطفی، رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی، دکتر محمد صال مصلحیان، عضو هیأت علمی دانشکدۀ علوم ریاضی و رئیس انجمن ریاضی ایران، دکتر رجب‌زاده عضو پیشکسوت دانشکدۀ علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر داوود خجسته سالکویه، استاد دانشگاه گیلان، دکتر سعید کریمی استاد دانشگاه خلیج فارس و عبدالله ارجایی، شهردار مشهد و دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خوشامدگویی به مهمانان به بیان اهمیت وجود و حضور استادان بزرگی چون دکتر توتونیان پرداخت و گفت: برکت علم در تعظیم استاد است و قطعاً کسی که استادش را تعظیم کند عزت خواهد یافت. رئیس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: از اینکه در اولین حضور رسمی خودم در مسئولیت جدید و در کسوت رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در مراسم نکوداشت بانویی نمونه شرکت کرده‌ام بسیار خرسندم چرا که بهاء دادن به بانوان از مهم‌ترین خط مشی‌های ما در دورۀ جدید خواهد بود و چه چیز از این بهتر که آغازش مقارن با نکوداشت بانویی فرهیخته چون دکتر توتونیان باشد.

سپس دکتر رضا لطفی، رئیس بنیاد نخبگان خراسان در اهمیت تجلیل از نخبگان و بزرگان گفت: تجلیل از دکتر فائزه توتونیان تجلیل از دانش است، تجلیل از دکتر توتونیان تجلیل از اخلاق است، تجلیل از کسی است که عمرش را در راه دانش و فرزانگی گذاشته است. او تأکید کرد که مسیر درستی که با نکوداشت فرهیختگان دانشگاهی آغاز شده است باید ادامه یابد و اینان را به ‌عنوان الگوهایی شایسته به جامعه معرفی کرد.

دکتر محمد صال مصلحیان، عضو هیأت علمی دانشکدۀ علوم ریاضی و رئیس انجمن ریاضی ایران به ذکر ویژگی‌هایی از دکتر توتونیان اشاره کرد و گفت: دانشجوپروری، انجام امور عام‌المنفعه، دید مثبت و روحیۀ تلاشگری از ویژگی‌هایی است که سبب شده دکتر توتونیان الگوی بسیاری از استادان و دانشجویان جامعۀ ریاضی کشور قرار گیرد.

در ادامه دکتر رجب‌زاده، استاد پیشکسوت دانشکدۀ علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد که روزگاری همکلاسی و همدرس دکتر توتونیان بوده است به بیان سجایای اخلاقی دکتر توتونیان پرداخت و اظهار کرد: ایشان همیشه مورد احترام اهل دانش و پژوهش بوده و هست. وی افزود: دلسوزی و کوشش ایشان در تعلیم و انتقال معلومات و نشان دادن راه و روش تحقیق به دانشجویان ستودنی است. ایشان به حق چراغ هدایت بشریت را به تأسی از پیامبر اعظم (ص) روشن و فروزان نگه داشته است.

 در بخش بعدی مراسم دکتر داوود خجسته سالکویه، استاد دانشگاه گیلان به ویژگی‌های انسان ‌دوستانۀ دکتر توتونیان اشاره کرد و گفت: صداقت و راست‌گویی از ویژگی‌های بارز ایشان است. در ادامه به صفت تکریم کردن دانشجویان اظهار کرد و گفت: خانم دکتر توتونیان همیشه به تمام کسانی که با ایشان در ارتباط هستند فارغ از هر پست و مقامی احترام می‌گذارند و عدالت و انصاف را در حق دیگران رعایت می‌کنند. دکتر خجسته در پایان به ویژگی نیکوکاری دکتر توتونیان و همسرشان اشاره کرد و گفت: ایشان الگوی بسیار مناسبی برای ما بوده و هستند.

در ادامه دکتر سعید کریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس به ویژگی قدرشناسی و ایجاد انگیزه و رغبت در دانشجو و نظم و برنامه‌ریزی دکتر توتونیان اشاره کرد و افزود: نقش انبیایی دکتر توتونیان بسیار تأثیرگذار است.

عبدالله ارجایی، شهردار مشهد به عنوان یکی از دانشجویان سابق دکتر توتونیان سخنران بعدی مراسم بود: برخی فکر می‌کنند توان اقتصادی منبع اصلی موقعیت و قدرت است، برخی منبع اصلی قدرت را زور بازو و برخی فرهنگ می‌دانند اما واقعیت این است که منبع و منشأ اصلی نیروی انسانی دانشی است و دکتر توتونیان یکی از این نیروهای بی‌بدیل است.

دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد پس از معرفی ویژه‌نامۀ دکتر توتونیان به ویژگی‌های اخلاقی و علمی دکتر توتونیان پرداخت و از عطوفت مادرانۀ خانم دکتر توتونیان یاد کرد و گفت: ایشان فراتر از نقش‌های رایج و رسمی تعریف‌شدۀ اداری، درد دلهای دانشجویانش را می‌شنود و در حد توان از مشکلاتشان گره‌گشایی می‌کند.

در ادامه دکتر ساکت ساده‌زیستی دکتر توتونیان را یکی از ویژگی‌های بارز ایشان دانست و گفت: روسری همیشه‌سفیدش، افزون بر آنکه نماد سادگی و بی‌آلایشی اوست، نموداری است از یکرنگی و صفا و صمیمیت باطن و ضمیر درخشان این استاد فرزانه. وی از خانواده ‌دوستی دکتر توتونیان یاد کرد و گفت: ایشان بنیان خانواده را ارج می‌نهد و فارغ از نمایش‌های سیاسی این روزها، سال‌هاست که دانشجویانش را به خانواده‌دوستی و حفظ تعادل میان کار علمی و پژوهشی و توجه به خانه و خانواده ترغیب می‌کند.

ایشان تبلور دو گوهر «ادب نفس» و «ادب درس» می باشند و تجلی این دو گوهر به طور همزمان و توأمان، کمیاب است که در وجود این استاد فرهیخته به منصۀ ظهور رسیده است.

دکتر شاهرضایی، مدیر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان به سخنرانی پرداخت و گفت: ما با سه هدفِ قدرشناسی، الگوسازی و تجربه‌نگاری دست به تکریم و بزرگداشت استادان و نخبگان می‌پردازیم که در این مراسم به هر سه هدف خود رسیدیم.

سپس دکتر توتونیان به ذکر خاطرات و تجربیات سال ها خدمت در دانشگاه پرداخت و با ذکر راهکارهایی از جمله پیشنهاد برای استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه و به کارگیری آنان در مدارس حاشیۀ شهر به منظور ارتقاء سطح کیفی آموزش در این مدرسه‌ها از همۀ متصدیان امور خواست تا راه را برای جوانان هموار کنند.

این مراسم ظهر با تقدیم هدایا به دکتر فائزه توتونیان و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.

1400101307

1400101304

1400101303

1400101308

1400101305

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه