نشست مدیران دانشگاه فردوسی مشهد با نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس

ارسال شده در تاریخ :

نشست مدیران دانشگاه فردوسی مشهد با حضرت آیت الله احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس، روز یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه 1403 در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تشکر از حضور حضرت آیت الله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان پدر معنوی و یک چهره دانشگاهی، گفت: از ۲۱ آذر که به بنده و تیم ما تکلیف شد که در دانشگاه فردوسی مشهد خدمتگزار باشیم، سعی کردیم که یک بال قوی برای دولت مردمی سیزدهم باشیم، به همین دلیل نیروهایی که بتوانند این دغدغه‌مندی را داشته باشند و دارای درک لازم و نوآوری در کارشان باشند و بتوانند با رویکرد مسئله‌محور در دانشگاه فعالیت کنند را به‌کار گرفتیم.

دکتر میرزائی ادامه داد: به دلیل اهمیت جوانی جمعیت، سعی کردیم پیش ‌از پایان سال 1402،  عملیات احداث پردیس زندگی را آغاز کنیم و فاز اول آن ان‌شاءالله کمتر از ۳ ماه آینده، به دانشجویان تحویل داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که برای دانشگاه تعریف کردیم، این است که بتوانیم کار تحولی در دانشگاه داشته باشیم، یعنی دانشگاه بتواند برای کشور آورده و ارزش افزوده‌ای ایجاد کند. در یکی از این موارد، بحث ستاد تحول در علوم انسانی را ایجاد کردیم که با همکاری ویژه دکتر ایمانی مقدم و اعضای هیئت علمی، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: ما می‌خواهیم یک دانشگاه تمدن‌ساز و الگو باشیم، می‌خواهیم نیروها و ظرفیت‌هایمان را به علومی که صرفا وارداتی از غرب هستند مشغول نکنیم، بلکه می‌خواهیم علوم دینی را در دانشگاه به کار بگیریم.

دکتر میرزائی بیان کرد: ما به زودی پژوهشکده علم و دین را در دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی خواهیم کرد. بحث این است که ما بتوانیم ۷۵۰ آیه‌ای که صراحتا به علم اشاره دارد را در ذیل این پژوهشکده و در راستای توسعه فناوری از کتاب قرآن داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ایمانی مقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن تشکر از حضور آیت الله علم‌الهدی در جمع مدیران دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: علم و دانش، مصدر عالم و شخصیت‌دهنده به آن هستند و اگر علم نورانی شود تمام مشتقات وابسته به آن نیز نورانی خواهد شد. علمی که منجر به اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث افزودن برکات به دانشگاه و دانشگاهیان می‌شود.

وی افزود: ما سعی داریم در نهایت سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را بالا ببریم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: چشم‌انداز و افق‌های پیش‌رو ما در دانشگاه این است که رویکرد مسئله محوری در مواجهه با مشکلات درونی و بیرونی دانشگاه داشته باشیم و به عنوان بخش نخبگانی حاکمیت، به ایفای نقش فعال استانی، ملی و بین‌المللی بپردازیم.

حجت‌الاسلام ایمانی مقدم افزود: دانشگاه نیاز به یک تحول محتوایی نیز دارد؛ تحول در ارائه دروس معارف و تحول در ظواهر دانشگاه از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر اخلاقی، سرپرست دانشکده مهندسی بیان کرد: دانشکده مهندسی، قطب تربیت نیروی انسانی متخصص در شرق کشور است و در کشور نیز به صورت شاخص عمل کرده است و سهم عمده‌ای از تعاملاتی که در حال حاضر با صنعت برقرار است، در دانشکده مهندسی رخ می‌دهد.

دکتر کامل‌نیا، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی ضمن ارائه گزارش اقدامات، گفت: طرح یادمان شهدای دانشگاه فردوسی مشهد، با ایده‌هایی از معماری گذشته‌ سعی کرد با یک نگاه معاصر در دانشکده، معماری پیشرو در این پروژه‌ را انجام دهد.

دکتر کامل‌نیا ادامه داد: در پروژه پردیس زندگی(خوابگاه متأهلی)، سعی کردیم با کمک همکاران، دانشجویان و نخبگان معماری و شهرسازی، الگوی خوبی از یک مسکن با ویژگی‌هایی که مدنظرمان هست را تعریف و تبیین کنیم.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی بیان کرد: امیدواریم که از نگاه جدید دانشگاه فردوسی مشهد یعنی دید اثرگذاری اجتماعی و تمدن‌ساز، بیشتر در سطح شهر استفاده شود.

دکتر میری، رئیس دانشکده علوم گفت: حدود چندین ماه، جلساتی در مورد کنفرانس علوم صوتی ایران برگزار شده است و با توجه به اینکه مرکز پژوهشی علوم دریایی که در زمینه صوتی فعالیت دارد در مشهد است، یازدهمین کنفرانس علوم صوتی ایران در سال ۱۴۰۳ در مشهد برگزار خواهد شد.

رئیس دانشکده علوم ادامه داد: با توجه به فعالیتی که در حوزه سرطان داریم، متوجه وجود یک نسبت معنادار در شیوع سرطان در خانم‌ها و زندگی عفیفانه شدیم. بنابراین با جمع‌بندی و همگرایی که به‌وجود آمد، بنیاد سلامت زنان در مشهد شکل گرفت و مشخص شد که دانشگاه فردوسی مشهد آگاهی‌بخش در حوزه سرطان برای دانشجویان باشد و به عنوان سفیر در خانواده‌ها عمل کند.

دکتر باغگلی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه، ضمن ارائه گزارش عملکرد، گفت: اولین گام ما در معاونت، روش‌هایی برای بروزرسانی برنامه دانشگاه مبتنی بر رویکرد جدید و نو یعنی رویکرد مسئله‌محوری به عنوان رویکرد کلان دانشگاه بود.

وی افزود: در این رویکرد تلاش کردیم از مدیریت مشارکتی و تمام ظرفیت‌های داخل و خارج دانشگاه استفاده کنیم و این موضوع را در دستور کار قرار دادیم. همچنین در کنار رویکرد مسئله‌محوری، مولدسازی را به صورت جدی در پیش گرفتیم.

دکتر باغگلی در ادامه درباره مسیر مأموریت‌ها، بیان کرد: در دانشگاه، نگاهی تحولی داریم که در صدر این نگاه، تحول در علوم انسانی است. مسائل دیگری از جمله تسهیل جهت تحقق مأموریت‌های حوزه‌های عملیاتی، توسعه همکاری با حوزه‌های مشترکی که در جامعه وجود دارد، اولویت تأسیس و تحقق بودجه‌های فرهنگی، پیگیری جدی مولدسازی به نحوه توسعه زیرساخت‌های پردیس دانشگاه و پیگیری مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه نیز در دستور کار قرار دارد.

دکتر اسماعیلی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان بیان‌ کرد: خراسان رضوی سرشار از ظرفیت است، ما در پارک علم و فناوری در سطح استان توانسته‌ایم ۲۵ واحد پارک و پردیس فناوری و مرکز رشد ایجاد کنیم که اشتغال بالغ بر ۱۰ هزار نیروی نخبه و انقلابی را در سطح استان رقم زده است. همچنین با کمک نیروهای نخبه، حدود ۴۰۰ کارخانه راکد احیا شده است و در سال‌های آتی نیز، این موضوع ادامه خواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: ریشه اصلی پیوند دانشگاه با جامعه در خود دانشگاه نهفته است، دانشگاه فردوسی مشهد باید با عملیاتی کردن دستاوردهای خود، جایگاه علمی این نهاد را در سطح جامعه تثبیت کند تا در ادامه دیگران برای پاسخ به نیازهای خود به آن مراجعه کنند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی اظهار کرد: بسیاری از افراد شاخص، چهره‌های علمی و مکتب دارهایی که توانستند بنیان‌گذار خیلی از مسائل علمی در حوزه‌های مختلف باشند، تربیت‌یافته دانشگاه فردوسی مشهد مقدس بودند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر علمی خوبی چه در عرصه اساتید و چه در عرصه دانش‌آموختگان در دانشگاه فردوسی وجود دارد، افزود: خوشبختانه جایگاه این دانشگاه از نظر ذخایر علمی در بین دانشگاه‌های مادر کشور بسیار خوب است اما مسئله‌ای که امروز دانشگاه فردوسی مشهد با آن مواجه می‌باشد، مربوط به معرفی و اثرگذاری شایسته و متناسب با این ذخایر ارزشمندِ خود در کشور و جامعه است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد برای پیدا کردن مشتری و مخاطب مورد نظر خود باید ابتدا خود را به جامعه معرفی کرده و سپس توانمندی‌هایش را به اثبات برساند، این توقع که مردم و یا نهادهای دیگر باید به سراغ جامعه علمی این دانشگاه بیایند، کاملاً اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه فردوسی مشهد باید در موقعیت‌های مختلف آثار وجودی و اثرگذاری را از خود به ثبت برساند، گفت: اینکه شما عزیزان فرض کنید چون در برخی از رشته‌ها ذخایر علمی و فناوری‌های بسیاری دارید، پس باید فلان دستگاه به دنبال شما بیایند تا از این امکانات و فرآورده‌های علمی استفاده کنند، فکر درستی نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه اساتید دانشکده‌ها باید نمونه‌ای از فعالیت‌های خود را در رشته‌های مختلف به جامعه هدف نشان دهند تا مخاطب و مشتری خود را پیدا کنند، اضافه کرد: در حقیقت این ما هستیم که باید به دنبال جامعه و مردم برویم و با هر مقداری که می‌توانیم ذخایر علمی خود را در جامعه معرفی کنیم و در حوزه‌های مختلف صنعت، فناوری، علوم انسانی، اقتصادی و سیاسی اثرگذار باشیم؛ در غیر این صورت ذخایر علمی دانشگاه مانند گنجی است که کسی از بیرون از آن خبر ندارد و شخصیت علمی دانشگاه را ثابت نمی‌کند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه در خصوص پیوند دانشگاه و صنعت و یا دانشگاه و جامعه سخنان بسیاری گفته شده است، ابراز کرد: ریشه اصلی این پیوند در خود دانشگاه و نه در صنعت و جامعه نهفته است، دانشگاه فردوسی مشهد باید در عملیاتی کردن دستاوردهای خود، جایگاه علمی این نهاد را در سطح جامعه تثبیت کند تا در ادامه دیگران برای پاسخ به نیازهای خود به آن مراجعه کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) در سال‌های نخست تأکید کرد: یکی از نمونه‌های موفق پیوند دانشگاه و جامعه، تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و به کارگیری آنان در مدیریت کلان اقتصادی و مدیریتی کشور  بود. ما به خوبی از این طریق توانستیم نیروهای متخصص خود را به جامعه هدف معرفی کنیم و امروز شاهد فعالیت دانش‌آموختگان خود در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی جامعه هستیم.

وی در ادامه با تقدیر از ساخت پردیس زندگی در دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات اصلی ازدواج‌های دانشجویی، نداشتن مسکن است که با ساخت این پردیس قدم بزرگی در رفع آن برداشته خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه نمی‌توان مسئله به تأخیر افتادن ازدواج جوانان را با نصیحت و پند برطرف کرد، گفت: دختر و پسر جوان دانشجو برای شروع یک زندگی سالم و آرام نیاز به تأمین زیرساخت‌هایی از جمله مسکن دارند که باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی هر نهاد و دستگاهی قرار گیرد، امیدواریم این حرکت ارزشمند در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد؛ البته پیشنهاد بنده این است که با کمک اساتید معماری حداقل فضای ممکن را در ساخت این خوابگاه در نظر بگیرید تا امکان استفاده بیشتر دانشجویان متأهل فراهم شود.

p1

p2

p3

p4

p5

p6

p7

p8

p9

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه