نشست علمی غدیر شرط جاودانگی اسلام به صورت مجازی برگزار شد

ارسال شده در تاریخ :

هم‌زمان با عید سعید غدیر و روز اکمال دین، وبینار علمی «غدیر شرط جاودانگی اسلام» توسط پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این جلسه که در روز چهارشنبه 6 مرداد 1400 به صورت حضوری و مجازی برگزار شد حجت‌الاسلام و المسلمین درایتی عضو شورای علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده و استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد به سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین درایتی با اشاره به ماهیت واقعه غدیر و جنبه‌های متعدد اهمیت آن گفت: واگذاری مسوولیت از جانب خداوند یکی از جنبه‌های با اهمیت غدیر است که این واقعه از سوی فرد انسانی نبوده که قابل تردید باشد. مسوولیت از جانب خداوند بوده و جای بحثی در آن نیست.

وی افزود: وقتی بحث جانشینی است پس باید شخص مهمی از جانب پروردگار این وظیفه را انجام دهد که از این رو وظیفه پیامبر (ص) در اینجا ابلاغ و رساندن است.

عضو شورای علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: رویداد غدیر صرفاً بحث امیرالمؤمنین (ع) نیست بلکه بحث نصب همه امامان است. حضرت علی (ع) سرسلسله غدیر و امامت هستند اما منحصر به ایشان نیست. در واقع غدیر نقشه راهی برای شریعت و دنیا و اسلام است.

وی با اشاره به معرفی امین خداوند و هدایت‌گران امّت در واقعه غدیر گفت: حضرت امیر (ع) با عناوینی معرفی شدند از جمله ولی مؤمنین یعنی ولایت، امین خداوند یعنی دین خدا امانتی در اختیار آن‌ها است، امام خلق، هادی امّت و ولیّ مردم یعنی تصمیم کلان اجتماعی، هدایت و نشان دادن مسیر با امام است، اصل امامت یعنی زعیم سیاسی، زعیم دینی و زعیم علمی و تمام شئون مردم به عهده آن‌ها است. این واژه‌ها ناظر به بخشی از مسوولیت امام است.

حجت‌الاسلام و المسلمین درایتی در ادامه با برشمردن موارد اهمیت غدیر گفت: پیامبر (ص) سه بار از خداوند درخواست نمود او را از ابلاغ آن معاف کند، اما خداوند نپذیرفت و صحت انجام رسالت را در گرو ابلاغ این فرمان بیان کرد که ترک این ماموریت در حکم انجام ندادن وظیفه رسالت است.

وی اکمال دین به معنی این‌که اگر غدیر نبود اسلام ناقص بود، اتمام نعمت، ناامیدی دشمنان از نابودی اسلام، و مورد پسند بودن این دین نزد خداوند را از موارد دارای اهمیت رویداد غدیر برشمرد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد ویژگی شخصیت‌محوری غدیر را یکی دیگر از مفاهیم مهم در بازخوانی غدیر معرفی کرد و گفت: شخصیتی که جهت امر امامت انتخاب می‌شود و متولی دین است باید ویژگی‌هایی داشته باشد از جمله ایمان و یقین، علم لدنیّ و مصونیت از خطا، عصمت از گناه، عدم وابستگی به ریاست، استقامت در دین، شجاعت، عدالت‌خواهی، مهربانی، مسوولیت‌پذیری و پاسخگو بودن، تحمل و مدارا، قدرت تشخیص بالا، راستگویی و مدارا، و خدامحوری.

حجت‌الاسلام و المسلمین درایتی افزود: اسلام احکامی دارد که منسوخ نمی‌شود و شریعت اسلام برای شرایط ویژه احکام خاص دارد و سعادت مردم تا پایان دنیا در گرو عمل به دستورات اسلام است همچنین احکام اسلام ساحت‌های مختلف زندگی انسان را شامل می‌شود اما برای جاودانه شدن اسلام، غدیر ضرورت دارد.

فایل کامل تصویری این وبینار از طریق پیوند - - - قابل دسترسی است.

https://vroom.um.ac.ir/pq3ephsmouf0/

 

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه