نشست اقبال‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی در پاکستان در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نشست«اقبال‌شناسی و ادبیات فارسی در پاکستان» به همراه خوانش اشعار اقبال لاهوری در روز یکشنبه 7 خردادماه 1402 با حضور دکتر محمدشهریارخان سرکنسول کشور پاکستان در مشهد، اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی و اقبال‌پژوهان در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

این نشست ابتدا با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز شد و سرود ملی ایران در پاکستان به صدا درآمد، سپس دکتر حسین زاده معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی به خوش آمد گویی از مهمانان پرداخت.

 در ادامه دکتر محمد جعفر یاحقی درباره اقبال و ارزش و اهمیت زبان اردو و نزدیکی این زبان به زبان فارسی و روابط فرهنگی میان ایران و پاکستان سخنانی ایراد نمود.

 سپس معصومه محمود دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی و دکتر مهدی ییلاقی به شعر خوانی اشعار اقبال لاهوری به سه زبان فارسی، اردو و عربی پرداختند. دکتر محمد تقوی نیز درباره مقام اقبال و شعر فلسفی او سخن گفت.

در پایان این نشست، مراسم افتتاحیه اتاق پاکستان در تالار اقبال دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد. سرکنسول پاکستان با افتتاح این اتاق ضمن ایراد سخنانی ابراز امیدواری کرد که افتتاح اتاق پاکستان در تالار ادبیات نقطه عطفی برای تعاملات فرهنگی بیشتر و بهتر بین پاکستان و ایران و دانشگاه های این دو کشور و گسترش آموزش زبان فارسی و اردو در هر دو کشور خواهد بود.

 وی همچنین یادآور شد برای غنی تر کردن اتاق پاکستان از نظر کتاب‌های اقبال شناسی و دیگر کتاب آموزش زبان اردو به فارسی‌زبانان و بالعکس و همچنین فراهم کردن تولیدات فرهنگی پاکستان و غنی کردن این بخش فرهنگی با فرهنگ پاکستان همکاری و مساعدت لازم را خواهد نمود.

6

5

7

16

10

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه