فعالیت واحد تحقیق و توسعه شرکت صنایع شیمیای سینا فریمان در گروه مهندسی بیوسیستم دانشکده کشاورزی

ارسال شده در تاریخ :

گروه مهندسی بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد طی قرارداد برون دانشگاهی با عنوان " طراحی و ساخت نمونه تحقیقاتی موتور بنزینی احتراق داخلی از تزریق غیر مستقیم به تزریق مستقیم با استفاده از ترکیب سوخت بنزین و الکل (بیواتانول) تولید شده از ضایعات ساقه گندم " به شماره ثبت 20481 و سرپرستی دکتر جواد زارعی در تاریخ 13 مرداد 1399 با سرمایه گذاری حدود 5/10 میلیارد ریال توسط شرکت صنایع شیمیای سینا (بزرگترین مجتمع تولید اتانول شرق کشور) با مدیریت مهندس مسعود توکلو و نمایندگی مهندس رضا محمدیان اقدام به تاسیس واحد تحقیق و توسعه شرکت با هدف تولید دانش فنی مورد نیاز در حوزه های تولید بیواتانول و فرآورده های داوریی الکلی از ضایعات کشاورزی کرد.

لازم به ذکر است که محل اجرای طرح و استقرار آزمایشگاه بیواتانول و واحد تحقیق و توسعه با هزینه بیش از 3 میلیارد ریال و فراتر از تعهد شرکت، بازسازی و نوسازی شد. 

از آنجا که خودروهای مرسوم عموماً تزریق غیر مستقیم هستند و از طرفی تکنولوژی روز دنیا از خودروهای تزریق مستقیم یا GDI است، استفاده می کنند. این تکنولوژی باعث افزایش عملکرد، بهبود احتراق و کاهش مصرف سوخت می شود. بعلاوه افزودن اتانول باعث افزایش عدد اکتان سوخت موتورهای بنزینی و کاهش ضربه به موتور و آلاینده های خروجی می گردد. لذا هدف این پروژه تبدیل خودروهای بنزینی به خودوری در راستای کاهش آلاینده و صرفه جویی ارزی در حوزه اقتصادی کشور می باشد.

دکتر جواد زارعی کارشناس آموزشی گروه مهندسی بیوسیستم دارای تجربه فعالیت در انجام پروژه تبدیل موتور تزریق غیر مستقیم به مستقیم توسط دانشگاه های مالزی و آلمان، مجری انجام پروژه حساسیت عملکردی موتور نسبت به تایمینگ احتراق موتور پژو نوع TU3A در شرکت ایران خودرو و تدوین بیش از 150 استاندارد ملی خودرو و ماشین های کشاورزی را در کارنامه خود دارد.

اهداف استقرار واحد تحقیق و توسعه حمایت از پایان نامه و رساله های دانشجویی و طرح های برون دانشگاهی اساتید در حوزه تبدیل ضایعات محصولات کشاورزی و انباری به بیواتانول و مدیریت پساب کارخانه می باشد. گرایش های انرژی های تجدید پذیری، انرژی، فن آوری پس از برداشت و بازیافت و مدیریت پسماند از جمله رشته های دانشگاهی مصوب و دایر در گروه مهندسی بیوسیستم می باشد که حضور این شرکت در گروه را توجیه می کند. همچنین در راستای تحقق امر مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، واحد تحقیق و توسعه صنایع شیمیای سینا فریمان آمادگی خود را برای حمایت از هر گونه ایده فن آورانه جوانان متخصص در حوزه فعالیت خود اعلام می کند.

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه