طراحی ساخت و پیاده‌سازی چراغ‌های روشنایی خورشیدی توسط گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

در راستای اهداف دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان دانشگاه سبز، گروه مهندسی بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اقدام به طراحی، ساخت و پیاده‌سازی  چراغ روشنایی خورشیدی مجهز به حس‌گرهای روشنایی و حرکتی نمود.

روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در همین زمینه با دکتر محمود رضا گلزاریان عضو هیئت‌علمی دانشکده کشاورزی و مجری این طرح گفتگویی انجام داده است که حاصل این گفتگو به شرح زیر می‌باشد:

چراغ‌های خورشیدی، قابلیت تأمین روشنایی 20 درصد از زمان غروب تا طلوع آفتاب را داشته و مجهز به سنسور حرکتی برای فعال‌سازی 100 درصد روشنایی در پاسخ به عامل حرکت می‌باشد. هر چراغ در ارتفاع 3 متر نصب گردیده و قابلیت روشنایی فضایی با حداقل قطر 3 متر در حالت روشنایی 20 درصد و 5 متر در صورت روشنایی 100 درصد است. این سامانه دارای استاندارد بالای آی پی 65 بوده است که بیانگر مقاومت سامانه روشنایی در برابر شرایط جوی متفاوت ازجمله گردوخاک و بارندگی می‌باشد.

لازم است از زحمات مهندس شهریار شکری، دانشجوی کارشناسی ارشد گروه بیوسیستم، که در اجرا و پیاده‌سازی قسمت‌های مختلف این سامانه تلاش بسیار نمودند تشکر داشته باشم و آقای محمد رحیمی دانشجوی کارشناسی گروه بیوسیستم هم که در ساخت و پیاده‌سازی پایه‌های سامانه همکاری داشتند نیز تشکر می‌کنم.

خاطرنشان می‌گردد، تمامی هزینه‌های قطعات و ساخت و پیاده‌سازی این دو سامانه خورشیدی که بالغ‌بر 2 میلیون تومان می‌باشد توسط اعضای گروه طراحی و ساخت این سامانه ها  تأمین گردیده است.

لازم به ذکر است این چراغ‌ها در راهروی ورودی به مجموعه آزمایشگاه‌های بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد  نصب شده  است.

840566

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه