برگزاری نشست علمی تفکر جهان محور، تمهیدات لوازم و آثار آن در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نشست علمی با محوریت « تفکر جهان محور، تمهیدات لوازم و آثار آن» با حضور دکتر سید محسن فاطمی، مدرس  و روانشناس دانشگاه هاروارد آمریکا و با همکاری مدیریت همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد با هدف گسترش گفتمان بین المللی در دانشگاه، روز شنبه، 19 خرداد ماه سال جاری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتراحسان قبول، مدیر همکاری های علمی، بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن خوشامدگویی به دکتر فاطمی و حاضران در جلسه، یکی از سه مسیر اصلی دانشگاه را بین المللی شدن نام برد که پیش نیاز حرکت صحیح در این مسیر را آمادگی فکری و گفتمانی مجموعه دانشگاه در بخش بین الملل دانست. وی این نشست را مطلع دیگر نشست ها و کارگاه ها در راستای تحقیق این هدف معرفی کرد و از دکتر فاطمی برای همکاری در این بخش قدردانی کرد.

در ادامه این جلسه دکتر سید محسن فاطمی، مدرس دانشگاه هاروارد آمریکا، با اشاره به اهمیت تفکر جهان محور و عدم شناخت صحیح آن در کشورهای جهان، بر آشنایی افراد با سبک های شناختی که یکی از لوازم  تفکر جهان محوری است، تاکید کرد. وی با برشمردن اهمیت این موضوع که شناخت گرامر درک باعث موفقیت می شود و عدم توجه به این مساله می تواند منجر به مشکلات زیادی شود، مطالعات بینا رشته ای را نیز بسیار مهم دانست. مطالعات بینا رشته ای و میان رشته ای امکان امتزاج و ترکیب افق ها و فرهنگ‌های مختلف را برای انسان ها فراهم می آورد و توجه به این مساله می تواند باعث افزایش خلاقیت و نوآوری بیشتری در افراد بشود. دکتر فاطمی کشف نقاط مشترک بینا فرهنگی را یکی از ویژگی های یک ارتباط موفق برشمرد و با اشاره به فرهنگ غنی زبان و ادبیات فارسی، هستی شناختی مرتبط با انسان را زمینه ساز شکوفایی و مانوس شدن بیشتر فرهنگ های مختلف دانست. وی اهمیت این نوع تفکر جهان محور را در شناخت بهتر خود دانست که هر چه بیشتر با این زمینه ها آگاه باشیم بهتر می توانیم با فرهنگ های دیگر مانوس شویم و در این تعامل با دیگری با خود آشنا شویم و در این راستا دانشگاه می تواند نقش بسیار مهمی در پرورش فرزانگی داشته باشد.  سپس دکتر فاطمی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه فردوسی مشهد در افق های بالا تر و ژرف تر و فراتر از روزمرگی و عادات بتواند به رفعت اندیشه و فرزانگی اندیشه در سطح بین المللی دست یابد.

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ درباره این موضوع برگزار شد که حاضران در جلسه سوالات خود را مطرح کردند و دکتر فاطمی به آن پاسخ داد.

ارسال کننده خبر: خانم شریعت زاده

840157

840158

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه