برگزاری نشست رابطان امور حقوق شهروندی دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

ارسال شده در تاریخ :

نخستین نشست «رابطین امور حقوق شهروندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور» به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار معاونت فاد، در نخستین نشست «رابطین امور حقوق شهروندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه 9 کشور» که 26 آذرماه 1398 به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور دکتر فریدون جعفری، مشاور وزیر، مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم و دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی برگزار شد، دکتر مهدی کرمانی مدیر فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان این نشست و با تأکید بر پیشینه علمی و حقوقی تهیه و تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: وزارت علوم به شکل جدی و پیشگام در حوزه حقوق شهروندی وارد عمل شده است و با حضور دکتر جعفری این حوزه رونق گرفته و در محور اصلی فعالیت‌های حقوقی، بازرسی، ترویجی و آموزشی وزارت علوم جایگاه شایسته را پیداکرده است.

دکتر حسین انصاری معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تشکیل کمیته صیانت از حقوق شهروندی و سلامت اداری در دانشگاه فردوسی مشهد و اقدامات و برنامه‌های عملیاتی این کمیته گفت: از سوی وزارت کشور دستورالعمل‌هایی در راستای صیانت از حقوق شهروندی ابلاغ‌شده است که دانشگاه فردوسی مشهد در محورهای 3، 5، 6 و 7 که عمدتاً توسعه و زیرساخت‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی است اقدامات خوبی انجام داده است. این محورها مربوط می‌شود به حوزه شفافیت و سلامت اداری که در این مسیر این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی موفقیت‌های قابل قبولی کسب کرده است.

ایشان اظهار امیدواری کرد: رابطان و نمایندگان دانشگاه‌های منطقه 9 با اهتمام و همراهی سایر دانشگاهیان در راستای اجرایی کردن منشور و سند مترقی حقوق شهروندی اقداماتی را به‌طورجدی انجام دهند.

وی یادآور شد: این منشور که در سال 1395 از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد 22 حق مسلم شهروندان را مشخص می‌کند که این تعداد از حقوق در هیچ کجای دنیا برای شهروندان دیده نشده است. این 22 حق در راستای موضوع اصل 132 قانون اساسی است و به‌نوعی کلیه قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی کردن آن از قبل تدوین‌شده است.

وی نقطه قوت این سند پرافتخار را امضاء و ابلاغ مستقیم از سوی ریاست‌جمهور و الزام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به عملیاتی کردن آن عنوان کرد و گفت: البته با توجه به اینکه این سند برای مردم نوشته‌شده است لازم است مشارکت بیشتر مردم، احزاب و گروه‌های اجتماعی در آن دیده شود و این بخش را دانشگاه‌ها می‌توانند به‌خوبی انجام دهند و حضور مؤثری در اجرایی کردن این منشور داشته باشند.

دکتر فریدون جعفری دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق شهروندی گفت: در ابلاغی که از سوی ریاست جمهوری به وزرا صورت گرفت تکلیف شد تا وزرا در کنار فعالیت‌های روزمره‌ای که در چارچوب قانون انجام می‌دهند پیوست و رعایت حقوق شهروندی را نیز در دستور کار خود قرار دهند. این اهمیت برای ریاست جمهوری بسیار مهم بوده که از اولین دوره تشکیل دولت بحث تصویب و ابلاغ منشور حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی مطرح شد و در حال حاضر نیز اجرای حقوق شهروندی در حال انجام است.

دکتر جعفری اقدامات اجرایی در حوزه حقوق شهروندی را چنین برشمرد: یکی از موضوعات مهمی که برای اجرای آن اقدامات جدی انجام‌شده است، تعیین سرفصل دو واحد درس عمومی تحت عنوان آشنایی با حقوق شهروندی برای تمامی رشته‌ها در دانشگاه‌ها است که کلیات این کار ویژه مورد تصویب قرارگرفته و فعالیت‌های مرتبط با تدوین و تصویب آن انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی ۲۲ فصل دارد، گفت: این منشور به دلیل گستردگی سرفصل‌ها قابل‌استفاده برای حوزه‌های مختلف است.

دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: یکی از تأکیدات مهم ریاست جمهوری که در قالب بخش‌نامه‌های مختلف نیز به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌شده، بحث میز خدمت باهدف ارتقای حقوق مراجعین به ادارات و حذف مراجعه مستقیم ارباب‌رجوع به ادارات بوده است تا افراد بتوانند در یک میز مشخص و مطلوب، پاسخ خود را در مهلت متعارفی دریافت کنند.

دکتر جعفری بابیان اینکه در حال حاضر با شاخص‌ها و پارامترهای مشخصی نسبت به ایجاد میز خدمت اقدام و بخشنامه‌های آن نیز به دانشگاه‌ها ارسال‌شده است، تصریح کرد: امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌ها و تکالیفی که در این بخشنامه آمده است نسبت به ایجاد میز خدمت در دانشگاه‌ها اقدام و گزارش آن نیز توسط رابطین دانشگاه‌ها به حوزه دستیاری ارائه شود.

وی در مورد جشنواره ملی انتخاب پایان‌نامه برتر دانشجویی در حوزه حقوق شهروندی گفت: بر اساس مصوبه‌ای که وزیر علوم در جلسه شورای معاونین تکلیف کردند، جشنواره ملی در قالب انتخاب پایان‌نامه برتر دانشجویی در حوزه حقوق شهروندی برگزار خواهد شد که مکاتبات مرتبط با آن به دانشگاه‌ها ارسال‌شده است که بر همین اساس از دانشگاه‌ها خواسته‌شده تا چکیده پایان‌نامه‌هایی که طی ۵ سال اخیر در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با موضوع حقوق شهروندی انجام‌شده است را به وزارت علوم ارسال کنند.

دکتر جعفری به سرفصل دیگری از منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و ادامه داد: موضوع دیگر، ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید فعال در حوزه حقوق شهروندی به‌منظور آگاهی و دسترسی از متخصصین و اساتید فعال در حقوق شهروندی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن‌ها است که در این خصوص نیز نامه‌های مختلفی به دانشگاه‌ها ارسال‌شده است.

وی در ارائه سرفصل دیگری از منشور حقوق شهروندی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده بحث انتصاب رابطین حقوق شهروندی است که هدف از آن نظارت، پایش و اجرای حقوق شهروندی در سطح دانشگاه‌ها است زیرا از همان ابتدا تکلیف ما اجرای مفاد منشور ابلاغی ریاست جمهوری در وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن است

دکتر جعفری ضمن اشاره به مصداق‌های از پیوست حقوق شهروندی در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی گفت: موضوع دیگری که اخیراً مطرح‌شده بحث اعلام پیوست حقوق شهروندی از سوی وزیر علوم به همه حوزه‌ها مبنی برافزودن پیوست حقوق شهروندی در تمامی همایش‌ها، انتخاب آثار، فراخوان‌های مقالات است.

ایشان در پایان ضمن تأکید و برشمردن اقداماتی که از سوی رابطان حقوق شهروندی در دانشگاه باید انجام شود از رابطان حقوق شهروندی خواست نسبت به پیگیری دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های وزارت در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و ارتباط بیشتر با حوزه دستیاری حقوق شهروندی وزارت علوم اهتمام بیشتری داشته باشند و گزارش‌های اقدامات اجراشده در دانشگاه‌های خود را به وزارت ارسال کنند.

لازم به توضیح است در پایان این نشست ضمن بحث و گفتگو در رابطه با فعالیت‌های دانشگاه‌های منطقه 9 در حوزه حقوق شهروندی و ارائه گزارش بعضی از دانشگاه‌ها، ابلاغ‌های رابطان حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه 9 اعطا شد.

همچنین دکتر شفیعی سردشت، مدیر حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد نیز حکم خود را به‌عنوان رابط جدید این دانشگاه و همچنین دبیر منطقه 9 از دکتر فریدون جعفری مشاور وزیر و دکتر طاهری معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد و از خدمات دکتر کرمانی مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه و رابط سابق حقوق شهروندی دانشگاه فردوسی مشهد تقدیر به عمل آمد.

news27298

news27198

news27398

news27498

news27598

آخرین اخبار

بازتاب اخبار دانشگاه